יחידה 340 – המחלקה הטכנית של כוח קדס האחראית על מחקר ופיתוח של אמל"ח

יחידה 340 היא המחלקה הטכנית של כוח קדס משורות משמרות המהפכה האיראנים, האחראית על מחקר ופיתוח של אמל"ח לטובת העברת הידע וההתמחויות בנושא למיליציות האיראניות ברחבי המזרח התיכון – החות'ים בתימן, מליציות שיעיות עיראקיות וסוריות, חזבאללה וגם הגא"פ. כל זאת על מנת לפתח את התעצמות הארגונים ושיפור האמל"ח האסטרטגי ברשותם.

במהלך השנים האחרונות יחידה 340 פועלת בשיתוף פעולה הדוק ואינטנסיבי עם הזרוע הצבאית של הגא"פ, סראיא אלקדס, ומעבירה לפעיליה ידע להרכבת רקטות, מטענים וגם כטב"מים למיניהם.
במסגרת שיתוף הפעולה, פעילי גא״פ שונים יוצאים להכשרות באיראן, בין היתר לשדה התעופה בכאשאן, אותו חשף שר הבטחון, בני גנץ, לפני מספר חודשים.

ארגון ביון מערבי המשקיע מאמצים רבים לאיסוף מידע על הציר האיראני חושף צילומים ומסמכים המשותפים ליחידת 340 ולזרוע הצבאית של הגא"פ ובהם מוצגים הכטב"מים האיראנים שמיוצרים עבור הזרוע הצבאית של הגא"פ ומפותחים על ידיה ברצועה – אופן הבנייה שלהם, המידות שלהם, הציוד הנדרש לבנייתם, כיצד להטיס אותם ואיך מתנהלים סוגי המזלים השונים.

סוגי הכטב"מים שנבנים עבור הגא"פ ונחשפו במסמכים הם:

• כטב"מ מדגם תלאש – מדובר בכטב"מ מתאבד שיכול לשאת כ2 ק"ג של חומר נפץ.
יש לו רמת דיוק גבוהה מאוד, בהטסתו משתמשים בתוכנה איראנית מיוחדת בשם Kian-Waypoint. התלאש מגיע לגובה של כ300 מטר ולטווח של 120 ק"מ.

• כטב"מ מדגם דודג' – מדובר בכטב"מ המשמש לתקיפה ולתצפית, הוא נושא מצלמה ויכול לשאת חימוש רב עליו.

• כטב"מ מדגם ציאד 52 – מדובר בכטב"מ המשמש לתצפית, צילום והטלת חימוש. טווח הטיסה של הכטב"מ הוא 52 ק"מ והוא יכול להגיע לגובה של כ3 ק"מ.
המצלמה שלו מגיעה לטווח של 20 ק"מ וניתנת לשליטה על ידי מטיס הכטב"מ/מפעיל נוסף.

• רחפן מדגם Phantom-4 – מדובר ברחפן אזרחי שניתן לשגרו אנכית ומגיע לטווח של 800 מטר. האיראנים שידרגו אותו בכך שהוסיפו לו מערכת לנשיאה והטלה של מטעני נפץ וכך ניתן לפגוע בכוחות צה"ל על גדר המערכת.

• רחפני צילום – מדובר ברחפנים שלא מרעישים ולכן קשה לזהותם. בנוסף הרחפנים מצוידים במצלמה מיוחדת ופועלים בשיטת שגר ושכח – שיטה המאפשרת להם להשתגר, לצלם ולאחר מכן לחזור למקום השיגור שלהם באופן עצמאי וללא סיכון וחשיפת המטיסים בשטח.

כלל הכטב"מים מתבססים על דגמים איראניים מקוריים ששיטת ייצורם הותאמה לתנאים הקיימים ברצועה.

במהלך מבצע שומר החומות לא ראינו ניסיון שיגור של כטב"מים ע"י הגא"פ, בשונה מכטב"מי החמאס מסוג 'שהאב', אותם חמאס שיגר מספר רב של פעמים במהלך המבצע אך צה"ל הצליח לסכל את אותם מתווים בצורה מלאה.
אי הוצאת מתווי כטב"מים ע"י הגא"פ במהלך המבצע יכול להצביע על כך כי הפרוייקט עדיין נמצא בשלבי פיתוח וכי אינו מוכן עדיין לביצוע בשטח.

Quds Force | Meaning, History, Engagements, & Facts | Britannica

קרדיט: ערוץ הטלגרם "האיש החושב"   קרדיט לתמונה: בריטניקה