סוריה לא מאפשרת למשלוחי נפט מעיראק להגיע ללבנון דרך שטחה

עיראק הודיעה כי משטר אסד מנע את המעבר של משלוח של נגזרות נפט ללבנון מעיראק דרך שטח סוריה, שלשום, יום רביעי, ללא סיבות ידועות או הערה רשמית.

ראש עיריית מחוז אל-קאים במחוז אנבאר שבעיראק, אחמד אל-מחלאווי, אמר כי משרד הנפט העיראקי שלח 20 מכליות עמוסות נפט ללבנון, דרך מעבר הגבול אל-קאים עם סוריה, אך השלטונות בסוריה מנעו את כניסתם דרך השטח שלה מבלי לדעת את הסיבות, כך דיווחה סוכנות הידיעות " אלעהד " – "العهد"  העיראקית.

אל-מחלאווי אישר כי משלוח הנפט הוא "פעולת רשמית ולא הברחות, כפי שטענו כמה אתרי תקשורת ורשתות חברתיות", וציין כי משרד הנפט העיראקי נאלץ לפרוק את המשלוח באתר עכאז של חברת החשמל העיראקית.

זאת במקביל להכרזתם של לבנון, ירדן ומשטר אסד, אתמול, יום חמישי, על ההסכם הסופי להעברת חשמל ללבנון על פי פרויקט " הקשר החשמלי " , שקיבל את אישורה של ארצות הברית של אמריקה, שלא יכלל בסנקציות של "חוק קיסר", שהעלו שאלות לגבי כוונת המשטר לשלוט ביבוא האנרגיה ללבנון.

ביולי האחרון חתמה לבנון על הסכם עם עיראק, הקובע מכירת מיליון טון מזוט כבד במחיר בינלאומי, ובלבד שהתשלום יהיה בשירותים וסחורות לבנוניות, לרבות שירותים רפואיים, ניהול בתי חולים וייעוץ, בהם. מומחים וצוותים רפואיים לבנוניים מיוחדים ישתתפו בניהול בתי חולים, מוסדות רפואיים וערים בעיראק.

אולם הדלק הכבד העיראקי אינו מתאים להפעלת גנרטורים של חשמל בלבנון, שכן הוא זקוק לזיקוק, וזה דבר שלא ניתן לעשות בלבנון ודורש זיקוק של מדינות אחרות.

על פי נתוני משרד האנרגיה הלבנוני, הנפט העיראקי אינו מגיע ישירות ללבנון, אלא באמצעות חברה מתווכת שאיתה  התקשרה הממשלה. המכרז הראשון נערך ב-26 באוגוסט וחברת הנפט הלאומית של האמירויות זכתה בו להחליף כ-84,000 טון של דלק עיראקי כבד עם כ-30 אלף טון דלק כבד, וכ-33 אלף טון גז, שהגיע ללבנון באמצע ספטמבר.

העיתון הלבנוני , אל- אח'באר , דיווח כי לבנון קיבלה שלושה משלוחי נפט, החל מ-83,000 טון במשלוח הראשון ו-60,000 טון בכל אחד מהמשלוחים השני והשלישי, בהתאם לתוכנית שקבעה ממשלת נג'יב מיקאטי. שמבטיחה -12 שעות אספקת חשמל בלבנון עד לסוף שנה זאת.

ביום שני האחרון, לבנון ביקשה מעיראק להגדיל את כמויות נגזרות הנפט שבגדד שולחת לביירות מדי חודש, כדי לסייע בשיפור אספקת החשמל, בעקבות שיחות שערך ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאטי, עם מקבילו העיראקי, מוסטפא אל-קזמי בבירה בגדאד.

כמו כן נבדקה האפשרות לחדש את העברת הנפט העיראקי מכירכוכ לבית הזיקוק אל-בדאווי בטריפולי, ולקשיים המונעים זאת בטווח הקרוב.

כבר מהמשלוח העיראקי הראשון  משרד האנרגיה הלבנוני האשים את משטר אסד בגניבת חלק ממשלוחי הבנזין, וכן האשים את "חיזבאללה" בכך שהוא מנצל את סבלם של הלבנונים כדי להעביר את התמיכה האיראנית אל מעבר לגבול.

אנליסטים מאשימים את משטר אסד בניסיון לשלוט ביבוא של לבנון של אנרגיה ונגזרות נפט, במקביל להסכם על פרויקט "הקשר החשמלי", שיספק למשטר הזדמנויות חדשות לתשומות פיננסיות ולעקוף את הסנקציות של חוק קיסר.

קרדיט לתמונה: לבנון דיבייט