אסיר פקיסטני בגואנטנמו מעיד על סדרת עינוים קשים מצד סוכני CIA

חבר מושבעים במשפט צבאי במתקן הכליאה בגואנטנמו גזר 26 שנות מאסר על מג'יד חאן, פקיסטני שגדל בארה"ב, אחרי שהודה בפשעי מלחמה בשל העברת כספים ששימשו לפיגועים ובתכנון פיגועים יחד עם חאלד שיח' מוחמד, מתכנן פיגועי ה-11.9 שגם כלוא בגואנטנמו. אתמול הוא העיד כיצד סוכני ה-CIA עינו אותו בעת שהוחזק במתקן חשאי אחרי מעצרו לפני 18 שנה.

חאן (41) נעצר בפקיסטן במרץ 2003 ובמשך קרוב לשלוש שנים הוחזק במתקנים חשאיים של סוכנות הביון CIA לפני שהועבר למתקן גואנטנמו. בשנת 2012, הוא הודה שהעביר 50 אלף דולר מפקיסטן לשלוחה של אל-קאעידה והכסף שימש לפיגוע במלון מריוט באינדונזיה באוגוסט 2003. הוא גם הודה כי שיתף פעולה עם חאלד שיח' מוחמד, כולל בניסיון נפל להתנקש בחייו של נשיא פקיסטן לשעבר, פרבז מושארף.

שמונה קציני צבא ששימשו מושבעים במשפט הצבאי החליטו להטיל על חאן עונש של 26 שנות מאסר אחרי התייעצות קצרה. אולם הם לא מודעים לכך שמדובר בעונש סימלי מאחר שמוקדם יותר השנה, גובש הסכם סודי בין הפנטגון לבין עורכי דינו של חאן, לפיו העונש שלו יסתיים בין פברואר 2022 לפברואר 2025 בשל שיתוף הפעולה של חאן עם הממשל מאז שהסכים להודות במעשיו ובשל הסכמתו שלא לזמן סוכני CIA לעדות. בדיון שהתקיים אתמול, הוא התנצל שוב וקיבל אחריות מלאה. "ניסיתי לפצות על דברים רעים שעשיתי", אמר. "לכן הודיתי ושיתפתי פעולה עם הממשל האמריקאי".

הוא טען כי פיגועי ה-11 בספטמבר ומותה של אמו באותה שנה גרמו לו לשנות את דרכיו ומצעיר שעישן מריחואנה הוא החל לאמץ את הג'יהאד. במהלך ביקור בפקיסטן, הוא פגש בני משפחה שהיו קשורים לאל-קאעידה והוא החליט גם להצטרף. "הצטרפתי לאל-קאעידה באופן מודע", אמר. "הייתי טיפש, טיפש מאד. אבל הם הבטיחו לשחרר אותי מהכאב שלי ולטהר את חטאיי. הם הבטיחו לגאול אותי והאמנתי להם".

בדיון אתמול גם הפך חאן לעציר לשעבר הראשון במתקנים החשאיים שמתאר בגלוי כיצד עבר עינויים על ידי סוכנים אמריקאים. הפרטים פורסמו בדוח חקירה של ועדת המודיעין של הסנאט בשנת 2014 על תכנית העינויים, וחאן אישר אותם ותיאר אותם בעצמו.

לפי חאן, הוא נתלה עירום מעמוד בתקרה למשך תקופות ממושכות, צינור גינה הוכנס לפי הטבעת שלו אם הוא סירב לשתות, כל ניסיון שלו לקיים שביתת רעב או לא לציית להוראות הביא להכנסת צינור הזנה לגרון שלו בכוח. הוא גם עבר "ווטרבורדינג", הדמיה של הטבעה כאשר מים נשפכו על ראשו או לתוך האף והפה שלו. מלבד זאת, הוא גם הוכה, הותקף מינית והורעב וטען כי מלבד הסוכנים, גם רופאים של הסוכנות השתתפו בעינויים.

"התחננתי בפניהם שיעצרו ונשבעתי שאני לא יודע כלום", העיד. "אם היה לי מודיעין לתת, הייתי כבר נותן אותו, אבל לא היה לי כלום". הוא גם סיפר כי ככל ששיתף יותר פעולה עם החוקרים, כך החקירות הפכו לנוקשות יותר ויותר. "למי שעינו אותי, אני סולח לכם", אמר. "אני מקווה שביום הדין, גם אללה יעשה אותו דבר עבורכם. אני מבקש מחילה ממי שהתנהלתי כלפיהם באופן שגוי ובמי שפגעתי".

US sends Guantanamo prisoners to UAE

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי    קרדיט לתמונה: https://www.aa.com.tr/