עיראק מגדילה כמויות הדלק ללבנון

בתחילת השבוע הסכימה עיראק לבקשת לבנון להגדיל את נגזרות הנפט שהיא שולחת אליה, והקימה ועדת שרים עליונה משותפת כדי להקל על תנועת נוסעים וסחורות, ובדיקת האפשרות של ביטול אשרות הכניסה בין שתי המדינות.

ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאטי, הודיע ​​ביום שני בערב, 25 באוקטובר 2012, בתום ביקורו בבגדד, כי "ניהל שיחות עם מקבילו , מוסטפא אל-קזמי ,והודה לו על הרחבת הסיוע ללבנון  במיוחד בכל הקשור לנגזרות נפט הנשלחות ללבנון על בסיס חודשי, וביקש להגדיל את כמויותיהן, מה שיעזור לשפר את מצב אספקת החשמל.

שר האנרגיה הלבנוני לבגדד להשלמת ההסכם

נשיאות ממשלת לבנון הוציאה הודעה לעיתונות: "כתוצאה מהשיחות סוכם כי שר האנרגיה והמים, וליד פיאד, יבקר בשבוע הבא בבגדד להשלמת ההסכם הרלוונטי. כמו כן, הוסכם על הקמת ועדה עליונה משותפת בין שתי המדינות בראשות שני סגני הנשיא של שתי הממשלות ובהשתתפותם של שרי הבריאות, האוצר, התעשייה, החקלאות והתיירות. ועדה זו תבחן את כל נושאי שיתוף הפעולה והקלת תנועת נוסעים והסחורות ובחינת האפשרות לביטול אשרות בין המדינות.הוועדה תחל את ישיבותיה בהקדם האפשרי".

השיחות נסובו גם באפשרות לחדש את העברת הנפט העיראקי מהעיר כירכוכ שבצפון עיראק לבית הזיקוק אל-בדאווי בטריפולי, ולקשיים שעלולים למנוע זאת בטווח הקרוב. השיחות עסקו גם בנושא סיווג מוצרים חקלאיים ותעשייתיים בשווקים העיראקים ושיתוף הפעולה התיירותי ובתי החולים בין שתי המדינות.

השיחות עסקו גם במצב באזור ויחסי לבנון-עיראק ושיתוף הפעולה הבילטרלי, שם הודגש כי הביקור יהווה נקודת כניסה לחיזוק ופיתוח יחסי לבנון-עיראק.

אל-קזמי: לא נחסוך בשום מאמץ כדי לתמוך בלבנון

במהלך שיחותיו של מיקאטי עם אל-קזמי, הם אישרו את "חיזוק היחסים בין לבנון ועיראק והצורך לחזק אותם בכל הרמות, כדי לעמוד בשאיפות העמים הלבנוניים והעיראקים ובמהלך ההיסטורי של יחסי שתי המדינות". 

הבכיר הלבנוני אמר: "לבנון מודה לממשלת עיראק, לעם ולרשויות הדתיות על תמיכתן המתמדת, במיוחד בזמנים הקשים שלאחר פיצוץ נמל ביירות".

אל-קזמי הדגיש: "עיראק לא תחסוך כל מאמץ כדי לתמוך בלבנון כדי להתגבר על הנסיבות הקשות שהיא עוברת".

בתום הביקור, הזמין מיקאתי את מקבילו העיראקי לביקור בביירות, ואל-קזמי הבטיח לעשות זאת, בין אם באופן אישי ובין אם בתפקידו הרשמי, במקרה שימונה מחדש לעמוד בראש הממשלה השמינית של עיראק.

ב-24 ביולי חתמה עיראק על הסכם עם לבנון למכירת מיליון טון מזוט כבד במחיר בינלאומי בתמורה לשירותי רפואה ומלונאות וסחורות, על מנת לפתור את משבר החשמל המחריף בלבנון, שהגיע (משלוח הנפט) ללבנון ב-24 ביול ואוחסן במיכלי תחנות הכוח.

ראש ממשלת לבנון הזמני, חסן דיאב, הודיע ​​בתשיעי ביוני האחרון כי ממשלת עיראק החליטה להכפיל את תמיכת הנפט שלה ללבנון למיליון טון בשנה, לעומת 500,000 טון שאושרו בעבר.

מזוט עיראקי לטובת לבנון

דובר ממשלת עיראק ושר התרבות חסן נאסים מצדו אמר כי "אין בעיות בנושא יצוא הנפט ללבנון", וציין כי "יש עדיין צורך לטפל בהסדרים ואמצעים טכניים מהצד הלבנוני". הוא הדגיש, "הנושא גמור מצידנו ופתיחת האשראי הבנקאי קלה יותר, אופן התשלום יהיה קל ויוחלט במועד מאוחר יותר לגבי סוג המטבעות".

הסכם זה הגיע עם הדרדרות המצב הכלכלי המואצת וחוסר יכולתו של הבנק המרכזי של לבנון להמשיך לפעול, בעוד שער הדולר בשוק השחור ממשיך לעלות  על אלפיים לירות לבנוניות לדולר. משבר המחסור בדלק נמשך בלבנון למרות העלייה במחירי הדלק, בעוד שבעלי הגנרטורים החשמליים נוקטים בקיצוב קשוח בכל האזורים בשל מחסור חריף בסולר.

הערה ברקע הידיעה: איראן נוכחה לדעת שאף ששלחה כמה מכליות נפט ללבנון החיזבאללה סיפסר בסחורה לטובת גביית מחירים מופרזים מה שפגע קשות בדימוי האיראני אצל העם הלבנוני , הם החליטו להעביר את שליחת משלוחי הנפט הנוספים דרך עיראק תוך מסווה של "סיפור אחר לחלוטין" . 

הנפט העיראקי זורם ללבנון באישור איראני מלא. את התמונה הפוליטית איראן כבר תגבה דרכם.

تفاقم أزمة الوقود تدفع العراق لانتشال لبنان من "الظلام".. أسرار موافقة  بغداد على مساعدة بيروت » موقع المحايد الأخباري

קרדיט לתמונה: אלמיאדין