מבזקי חדשות ליום 27-10-21. מתעדכן

*- הנתון המדהים מלבנון שמסביר את קריסת המטבע
יש כנראה הרבה אחראים לקטסטרופה הכלכלית בלבנון ובראשם הפוליטיקאים המושחתים, אבל הם לא לבד. נתונים שמפרסם "בשקט" הבנק המרכזי של לבנון חושפים את תפקידם של הכלכלנים בהקרסת הכלכלה. לפי הנתונים, 84.5% מהלירות הלבנוניות שנמצאות היום במחזור נכנסו אליו מאז אוקטובר 2019. כלומר 35 טריליון לירות מתוך 42 טריליון הודפסו בשנתיים האחרונות.

הבנק כנראה מתוך לחץ של מחסור במזומנים והצורך לשלם הלוואות הדפיס כמות מטורפת של כסף שבעצם הפכה את הלירה לחסרת ערך.

*- האקרים אלמוניים מביכים את איראן פעם נוספת. הפעם מדובר על השתלטות על תחנות דלק ופרסום הודעות עוקצניות בשלטי החוצות. כאן בסרטון ניתן לראות את הכיתוב בצורת השאלה "ח'מינאי היכן הבנזין?". עוד מדווח כי בצגים בתחנות הדלק עצמן מופיע מספר הטלפון בלשכתו של המנהיג העליון. ההאקרים פועלים כשנתיים אחרי מהומות הדמים שפרצו באיראן על רקע העלאת מחירי הדלק. לפני מספר שבועות פריצה דומה אירעה בתחנות הרכבת באיראן וגם אז היעד להודעות הציניות היה המנהיג העליון.

*- חדשות רעות להפיכה בסודאן
מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה על עצירת סיוע בשווי 700 מיליון דולר שהיה אמור לעבור לסודאן כדי לעודד את "המעבר לדמוקרטיה". עצירת הסיוע מגיעה על רקע ההפיכה הצבאית שהתרחשה היום במדינה וסילוק המרכיב האזרחי מהשלטון. בשנתיים האחרונות ביצעה ממשלת סודאן רפורמות כלכליות חשובות בתמורה לסיוע חוץ והחשש הוא שעתה עם עצירת הסיוע (לא רק מאמריקה) המצב הכלכלי יוחמר.

למען האמת, המצב הכלכלי בסודאן לא היה מדהים גם תחת הממשלה הקודמת אבל בשטח נראו ניצוצות של תקווה. כך למשל האינפלציה בחודש שעבר הסתכמה ב-388% "בלבד" אחרי שחודשים עלתה על 400%. גם המטבע המקומי החל להראות סימני התייצבות.

אבל השבועות האחרונים בהם הורגש חוסר יציבות (ניסיון הפיכה שכשל), כולל סגירת נמל הים הראשי במדינה עקב מחאות עממיות לא הוסיף לתחושת הביטחון של משקיעים פוטנציאלים והמדינות התורמות. ההפיכה של היום תהווה מכה קשה לניסיונות ההבראה של הכלכלה הרעועה לפחות עד שיתבהר המצב.

*- הנורמליזציה לא הגיעה עדיין לתחום הסביבה
בריאד בירת סעודיה נערך הערב כינוס אזורי חשוב ביותר תחת הכותרת "יוזמת המזרח התיכון הירוק". הדובר המרכזי היה המארח יורש העצר מוחמד בן סלמאן. שליט קטר הגיע אף הוא כחלק מההתקרבות באחרונה עם סעודיה ונציגים בכירים הגיעו משאר מדינות האזור, אך כפי הידוע לי לא מישראל (לפחות לא בגלוי…).

הכינוס הזה מסמל את התגברות תשומת הלב שמפנות מדינות האזור ובראשן סעודיה לנושא שינוי האקלים ושימור הסביבה. במהלך דבריו, הכריז בן סלמאן כי ארצו תכין תכניות אזוריות להפחתת פליטות הפחמן. הוא חזר על התכנית שפרסמה ארצו במהלך סוף השבוע להפחית את הפליטות ב-278 מיליון טון עד שנת 2030 וכן נטיעת 450 מיליון עצים בריאד כחלק מהתכנית להפוך אותה לאחת הערים הירוקות ביותר בעולם כהגדרתו. לפי בן סלמאן, סעודיה תשקיע בנושא 190 מיליארד דולר שייצרו אפשרויות השקעה ותעסוקה חדשות.

*- פרטים נוספים על משימות "חוליית המוסד" בטורקיה
העיתון הטורקי "סבאח" חושף היום עוד פרטים לגבי משימותיהם ושכרם של סוכני "חוליית המוסד", שנחשפה באחרונה על אדמת טורקיה. העיתון טוען כי "הסוכן המסוכן ביותר" בחולייה הוא "מ.ס." שהיה היחיד שפגש את מפעילו במוסד פנים אל פנים. הסוכן השני בחשיבותו בחולייה הוא "א.ב" עליו הוטלה המשימה להעביר כספים לשאר הסוכנים ולספק להם מידע.

"קצין המוסד" שהפעיל את החוליה פעל מגרמניה, כך דווח.

הסוכן א.מ.א אסף מידע על משרד המספק שירותים לערבים בטורקיה, בנוסף עסק באיתור פלסטינים אדוקים בדתם ונזקקים כלכלית.

סוכן א.ג.א היה אחראי לחלוקת הכסף שהגיע ממדינות שונות, כולל מצרים, האמירויות וישראל.

סוכן בשם ר.א.א עבד עם המוסד מאז שנת 2000, ולפי העיתון קיבל 400 דולר עבור כל פגישה בה השתתף בקונסוליית ישראל באיסטנבול.

סוכן נוסף התגורר באחד מבנייני היוקרה באזור בשקשייר ואסף מידע על האישים הערבים שגרו שם.

Turkey Busts Suspected Mossad Ring - 21.10.2021, Sputnik International

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין         קרדיט לתמונה: ספוטניק