אל-אזהר המצרי מנפיק פתווה להכשרת השתלת אברי חזיר בגוף אדם

ניסוי מבטיח בארצות הברית בנוגע לאפשרות להשתלת איברי חזיר עובריים בגופם של חולים במצוקה עורר מחלוקות דתיות רבות בעולם הערבי והאסלאמי.

בהקשר זה, מרכז אל-אזהר לפתוות אלקטרוניות במצרים אישר, ביום שני, כי אין התנגדות מצדו להשתלת כליה של חזיר בגופו של חולה מוסלמי הזקוק לה אם מתקיימים תנאים מסוימים.

האתר הרשמי " אל-אהראם שער פורטל" צטט את פסק ההלכה של המרכז כי "העיקרון הבסיסי היא כי תרופה עם חלק מהחלקים של החזיר, כגון השתלת הכליה שלה לתוך גוף האדם, אסור, למעט במקרה של צורך קריטי, או צורך שהפך לצורך מציל חיים".

האתר ציין כי מקרים חריגים עשויים להתרחש אם מתקיימים שני תנאים, דהיינו, "היעדר חלופה טהורה (כגון כליה אנושית), והשני: הנזק הנובע מההשתלה קטן מאשר לא, גם אם מתברר אחר כך כמוטעה".

בהודעת המרכז הודגש הצורך לקחת בחשבון את הסכנות הנובעות מניתוח מסוג זה, "ומה נדרש משימוש בתרופות לדיכוי מערכת החיסון, ואפשרות שהגוף ידחה את האיבר המושתל, בנוסף להרבה מאוד סיבוכים חמורים  לבריאותו ולחייו של המטופל".

ההצהרה ציינה כי הדיבור על השתלת איברי חזיר בגוף אדם עדיין מוקדם מדי, והסביר: "תהליך השתלת כליות חזיר בגוף האדם עדיין בשלבי ניסוי".

רופאים אמריקאים הצליחו לראשונה בהיסטוריה, להשתיל כליה של חזיר בגוף אנושי מבלי שהמערכת החיסונית בגוף המקבל תדחה את האיבר המושתל, מה שאומר שיש כאן התקדמות גדולה שעשויה להביא בסופו של דבר להקלה על המחסור החמור באיברים אנושיים הנתרמים למטופלים.

הניתוח, שבוצע במרכז הרפואי לנגון באוניברסיטת ניו יורק, כלל שימוש בחזיר שגניו שונו כך שרקמותיו לא יכילו עוד סוכר אלפא-גמא, שגוף האדם דוחה אותו. 

כמה חוקרים שהשתתפו בניסוי אמרו כי מקבלת הכליה היתה חולה במצב של מוות מוחי, והיא הראתה סימנים לתפקוד כלייתי לקוי, ומשפחתה הסכימה לניסוי לפני הוצאת מכונת הלב ריאה ממנה.