מגזין: ישראל מפתחת נשק מסוכן למלחמות עתידיות

רוב צבאות העולם נוטים להסתמך על מל"טים לביצוע משימות צבאיות המשתנות מצבא אחד למשנהו בהתאם לגודל המשימות וסוג המטוסים שבהם נעשה שימוש, כשהמסוכנים שבהם הם "מל"טים" המתאבדים.

בעוד שמדינות עם שימוש מוגבל ב"מל"טים" תלויות בהשגתם ממדינות אחרות, המדינות המייצרות מל"טים כבר השיגו את נשק העתיד, כך נכתב בדיווח על המל"טים , שפרסם המגזין האמריקאי "National Interest".

הדו"ח תיאר את המל"טים כ"נשק העתיד ", שעליו צבאות גדולים נוטים להסתמך בכבדות על מנת להשיג ניצחון מהיר עם אבדות אנושיות מינימליות ועלויות חומריות מינימליות.

המגזין אומר: "השגת הניצחון בשדות הקרב בעתיד עשויה להיות תלויה במידה רבה למי יש את המל"טים המסוגלים לגרום את הנזקים הגדולים ביותר לצד השני".

עם התרחבות השימוש במזל"טים ופיתוחם, הוא הפך לסוג נשק המשלב את יתרון המל"ט בשהייה באוויר ואת היתרון של טילים מונחים המסוגלים לתקוף במדויק מטרות אויב, והוא מכונה "תחמושת משוטטת".

  • אמצעי לחימה אלו ניתן לשגר ממנחת השיגור שלהם לעבר אזור היעד, שמאוחר יותר נשלט בעודו באוויר באמצעות מכשירי הבקרה שעל הקרקע לפני תקיפת היעד וההתפוצצות עליו , בדומה לטילים מונחים.

המגזין ציין כי העשור הנוכחי יראה התפתחות גדולה בשימוש במל"טים ובגרסאות המשודרגות שלהם, כמו פצצות מונחות היכולות לכוון עצמן לעבר מטרת  האויב בזמן שהם באוויר.

מה הצעד של המל"טים?

הסכנה של מל"טים טמונה ביכולתם להגיע ליעדי אויב בקלות רבה יותר מיכולתם של מטוסי קרב גדולים, במיוחד עבור מדינות שאין להן הגנות אוויריות מתקדמות שיכולות להתעמת איתם.

סכנת המל"טים גוברת עם הופעת טילי "התחמושת המשוטטת" המתרסקים על המטרה והטקטיקה של שימוש בהם בלהקות באופן שהופך את יירוטם המוחלט לבלתי אפשרי כמעט עבור הכוחות העוינים.

מהן הפעולות הצבאיות הבולטות ביותר שחשפו את סכנת המל"טים?

בשנת 2018 נעשה שימוש במזל"טים בניסיון לרצוח את נשיא ונצואלה, ניקולאס מאדורו.

בסוריה ובעיראק הצליח ארגון הטרור דאעש (האסור ברוסיה) להשתמש במסל"טים נגד כוחות הקואליציה הבינלאומית.

מהן יכולותיה של ישראל בתחום המל"טים המתאבדים?

המגזין אומר כי ההיסטוריה של השימוש בתחמושת משוטטת חוזרת אחורה כ-3 עשורים, אז הם היו פחות מפותחים ונושאים שמות שונים, הכל מבוסס על הרעיון של שימוש בראש נפץ על מזל"ט שיכול לעוף סביב אזור המטרה עד שהוא מזוהה אותה במדויק ואז מתרסק עליה במשימת התאבדות כדי להשמידה באמצעות ראש הקרב שאותו הוא נושא.

  • המגזין מספר כי הצבא הישראלי השתמש בנשק מסוג זה בשנות התשעים של המאה הקודמת כדי להשמיד מכ"מים של האויב.

הרעיון להשתמש בהם התבסס על שיגורם לאוויר כדי להונות את מכ"מי האויב, המנסים לעקוב אחריהם, וכשהם יתגלו או אז יותקפו על ידי מטוסים ישראלים בהתקפות מסיביות.

מי הם היצרנים הבולטים של מל"טים צבאיים?

רשימת המדינות המייצרות מל"טים צבאיים כוללת את רוסיה, ארצות הברית, ישראל, סין וטורקיה, וישראל היא אחת המדינות המפותחות ביותר בתחום ה-"מל"טים מתאבדים".

קרדיט לתמונה: https://www.leb.today/