פוטין נותן לישראל חופש פעולה בסוריה תמורת אזהרה קודמת נוספת

ישראל הודיעה כי רוסיה הסכימה לא להפריע לפעולותיה בסוריה, בעוד שמקורות צבאיים ישראלים ציינו כי מוסקבה ביקשה אזהרה נוספת מראש, לפני כל תקיפה אווירית שהיא מתכננת בשטח סוריה – כך מדווח אתר החדשות "סוריה טי וי" .

שר השיכון הישראלי, זאב אלקין, אמר כי ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין "הסכימו במהלך פגישותיהם בסוצ'י ביום שישי ששתי המדינות ימשיכו ליישם את מנגנון מניעת עימות", והוסיף כי רוסיה "לא תפריע לפעילות חיל האוויר הישראלי בשמי סוריה".

אלקין, שהשתתף בפגישה כמתורגמן ויועץ לבנט, אמר כי "השיחות נסבו על שמירת רציפות היחסים בין שתי המדינות לאחר ירידת בנימין נתניהו מהשלטון בישראל", כך נכתב בהודעה שצוטטה ב- עיתון " Times of Israel ".

הוא קבע כי "היו שיחות רציניות מאוד על המצב בסוריה, במטרה להגן על מנגנון התיאום ולהדגיש את המשך העשייה למניעת תקלות שם".

אנליסטים צבאיים ישראלים אישרו מצדם בראיון ב"ערוץ 12" כי פוטין הסכים במהלך הפגישה שישראל תשמור על חירותה בפעולותיה בסוריה, אך הוא ביקש אזהרה נוספת לפני התקיפות.

מנגנון מניעת עימות

בספטמבר 2018 האשימה רוסיה את הטייסים הישראלים בשימוש במטוס איל-20 רוסי, שטס מעל הים התיכון, 35 ק"מ מהחוף הסורי, בדרכו חזרה לבסיס חמיימים הרוסי, ככיסוי עבורם, והכניסו אותו לאש צולבת ממערכות ההגנה האווירית הסוריות, במהלך תקיפה שביצעו על תשתיות השייכות למשטר אסד בלטקיה שבחוף הסורי.

אירוע זה גרם למותם של 15 חיילים רוסים ולפציעתם של 10 נוספים, בנוסף להרג שני חיילי כוחות המשטר, בנוסף למשבר דיפלומטי גדול בין רוסיה לישראל, בעוד שמשרד ההגנה הרוסי מאשר כי חיל האוויר הישראלי  הזהיר אותם מהתקיפה 60 שניות לפני שמטוסי התקיפה הישראלים המריאו, מה שהותיר להם רק דקות בודדות להתכונן".

לאחר תקרית זו, הקימו רוסיה וישראל את מה שמכונה "קו החם למניעת עימות", שמטרתו למנוע התנגשות בין הכוחות הרוסיים הנמצאים בסוריה לבין חיל האוויר הישראלי, שמבצע תקיפות מתמשכות על שטח סוריה.

במהלך השנים האחרונות בצעה ישראל מאות תקיפות אוויריות בסוריה, שכוונו בעיקר נגד אתרים של כוחות משטר אסד ונגד מטרות של מיליציות איראניות, ובראשן מיליציית "חיזבאללה" הלבנונית.

ישראל כמעט ולא מאשרת או נוטלת אחריות ישירה על ביצוע התקיפות בסוריה, אך היא נוטלת אחריות, בדרך כלל, כשהיא מבצעת פעולות נגד קבוצות הקשורות לאיראן בסוריה, במטרה למנוע העברות נשק ולסכל התקפות נגד ישראל מסוריה.

פוטין נותן לישראל חופש פעולה בסוריה תמורת אזהרה קודמת נוספת

קרדיט לתמונה: לע"מ