מאחורי קפיצת המחיר בגז באיחוד האירופי

קפיצת המחיר בגז באיחוד האירופי היא שילוב נדיר של גורמים. הראשון הוא שבחודשים אוגוסט-ספטמבר היה ביקוש גבוה לאנרגיה בגלל הקיץ החם, ביחד עם ירידה בתפוקה של אנרגיה סולארית ואנרגית רוח. ספקי חשמל נאלצו להפעיל תחנות כוח רגילות, מה שהגדיל את הביקוש לגז בקיץ ביחס לשנים קודמות.

בדרך כלל בחודשי הקיץ אירופה מחדשת את המאגרים שלה לקראת החורף. השנה, בגלל הקיץ החם יחסית, מאגרי הגז הגיעו לשפל היסטורי של עשור, ממש לפני תחילת החורף באירופה.

במקביל לירידה במאגרים, גזפרום צמצם את ייצוא הגז לאירופה בסוף ספטמבר, יוצרת פחד בקרב צרכנים אירופים שלא יהיה להם מספיק גז לקראת החורף הקרוב.

הבעיה של האיחוד שמאז 2010 בנה את שוק האנרגיה שלו כך שיוכל להגיב למחסור פתאומי בגז, אך לא לעלייה חדה במחירים. האיחוד חיבר את כל צנרת הגז של היבשת למערכת אחת, כך שגז יוכל לזרום במהירות ממדינה למדינה. הוא הגדיל את היכולת שלו לייבא גז טבעי נוזלי, ועודד את שוק הגז להתבסס על חוזים קצרי טווח, במקום ארוכים. כך האיחוד האירופי השיג גמישות רבה במחיר ובאספקה.

הבעיה שגמישות לא עוזרת כשמחיר הגז קופץ במהירות ויש מחסור בחשמל. ברגע שזה קורה, צרכנים לא מוגנים ע״י חוזים ארוכים טווח – הם חייבים לספוג את הקפיצה במחיר.

ירידה בכמות הגז בצינורות שלחה את האירופים לשוק הגז הטבעי הנוזלי (גט״ן). אולם בשוק הזה האירופים צריכים להתחרות מול מזרח אסיה, שגם היא מייבאת כיום גז בשביל למלא את המאגרים שלה.
האירופים גם נמצאים בנחיתות: מזרח אסיה רגילה לשלם יותר על נפט וגז טבעי נוזלי מאשר האיחוד האירופי. רוב הגידול בצריכה של גט״ן בשנים האחרונות היה בסין, מה שאומר שרוב היצרנים מכוונים לאספקה למזרח אסיה קודם ולאירופה אחרונה.

ב-2020 זה היה טוב לאירופים: אף אחד במזרח אסיה לא רצה גז טבעי, ואירופה קלטה אותו במחיר כמעט אפסי. כעת כשהמחיר קפץ, אירופה חייבת להתחרות עם מזרח אסיה על אספקה.

כל הגורמים האלה יחד דוחפים את אירופה לחפש גז טבעי בדיוק כשהסינים ומזרח אסיה מחפשים אותו. ברגע שהמחיר של גז טבעי הפך גבוה מספיק, תחנות כוח התחילו לעבור לנפט ופחם, מה שהקפיץ גם את המחיר שלהם. תחנות כוח באירופה התחילו לשרוף נפט ופחם בשביל לייצר חשמל.

הביקוש לפחם הפך כל-כך משמעותי שאפילו המחיר של ספינות שינוע עלה, עם מדינות מחפשות איך להביא את הפחם שדרוש להן, אם בכלל יש איפה למצוא אותו.

EU targets high energy prices – European Data News Hub

קרדיט : ערוץ הטלגרם המשחק הגדול