מפגש מסקרן בין מפקד המודיעין הצבאי הסורי עם בכיר חות'י בדמשק. הרקע

ברקע הכחשת השמועות שהופצו על נורמליזציה של היחסים בין ממלכת סעודיה לבין משטר אסד; הנספח הצבאי של המיליציה החות'ית בדמשק, שרף אל-מאורי, נפגש ביום ראשון עם האלוף כפאח מלחם – كفاح ملحم, ראש אגף המודיעין הצבאי.

משגרירות המיליציה החות'ית בדמשק נמסר בהודעה כי הפגישה דנה בהיבטים של שיתוף פעולה עם סוריה בתחומים הרלוונטיים, ואילו האלוף מלחם דיבר על חשיבות שיתוף הפעולה בין המיליציה החות'ית למשטר אסד.

פגישה זו באה לאחר שהמשטר האיראנים החל לשלוח צעירים סורים  כדי להילחם לצד אותה מיליציה בתימן נגד סעודיה. סוכנות אנאדולו  הטורקית מסרה בדיווח קודם כי משמרות המהפכה האיראנים שלחו גורמים סורים המזוהים איתה לתימן, להילחם לצד הקבוצה החות'ית על בסיס משכורת חודשית.

הסוכנות הוסיפה, "משמרות המהפכה שלחו קבוצה ראשונה של כ -120 שכירי חרב מהעיירות והערים של מחוז דיר א-זור, במזרח סוריה, לתימן כדי להילחם בשורות החות'ים נגד ממשלת תימן".

החוקר לענייני קבוצות איסלאמיות עמאר ג'אלו אישר בראיון לסוכנות הידיעות הסורית אוריינט ניוז כי פגישה זו מכחישה כל שמועה על קיומה של התקרבות סעודית או ערבית או נורמליזציה עם משטר אסד, שכן ריאד רואה בחות'ים את האויב העיקרי שלהם וכל מי שבעל בריתם נחשב לאויב שלהם, ועל בסיס זה ריאד לא תנרמל את יחסיה עם משטר אסד, וזה לא יאפשר לה לחזור לליגה הערבית, והנורמליזציה של כמה מדינות איתם נועדה להציל את לבנון מהתוקפנות האיראנית. 

הפגישה

ג'אלו סבור כי מאבקו של האלוף מלחם והבכיר החות'י הם שניהם מהאגף של נאמני איראן . גם אם מלחם, מזוהה לכאורה עם משטר אסד או משרד ההגנה הסורי, הוא מקבל את פקודותיו מטהרן, כמו גם האורח שלו, שאירח אותו בדמשק, ועל בסיס זה, פגישתו עם הנספח הצבאי החות'י נובעת מתיאום שעשו האיראנים בין 2 הצדדים. 

יותר מזה, כפי שמאשר גאלו, הפגישה הזו באה על רקע הידיעה על השיחות הסעודיות-איראניות, והחשש החות'י מהפסקת התמיכה בנשק  של איראן. 

באותו הקשר ציין גאלו כי הסכם הגרעין, שאליו פועלת איראן לחזור בדרכים שונות, מהווה גם מצב של פחד מפני אותו אספקת נשק; במיוחד בהתעקשות ארה"ב לנתק את מכירת הנשק האיראני לגורמי חוץ כתנאי לחזרה להסכם הגרעין.

פגיון מורעל

באתר איראן אינסיידר , המתמחה בענייני איראן, נמסר כי בשנת 2013, במהלך ניסיונות הצבא הסורי החופשי לשלוט על המאחזים האחרונים של המשטר בדרום דמשק, נשאר להם רק להשתלט על העיירה סיייידה זינאב כדי להשלים מצור על דמשק מהצד הדרומי שלה, אך מבצע זה נכשל לאחר התערבות המיליציות האיראניות. בזמנו דיברו על מעורבות המיליציות של אבו אל-פאדל אל-עבאס ועוד כמה מיליציות איראניות, אך איש לא דיבר על החות'ים, שגרם להם אבדות כבדות כדי להציל את דמשק. 

בכיר במורדים, שנעקר עם משפחתו לצפון סוריה, הוסיף כי השתתפות החות'ים לצד משטר אסד נשמרה בסוד, מסיבות שלהם.

אתר החדשות הסורי ציטט את אחד מאלה שהיו עדים לאירועים אלה בעיר אל-ד'יאביה – الذيابية, שמדרום לדמשק, באומרו: "חסידיו של עבדול-מאליק אל-חות'י היו בין שכירי החרב האכזריים ביותר שהביא חמינאי, כאילו היו צריכים להרוג אויב שגזל את אדמתם, או שישנה נקמת דם ישנה בינם לבין הסורים שלא קיימת בקרב העיראקים, או האפגנים, או האיראנים או שכירי החרב הלבנונים ,כלפי הסורים ".

חותים נושאים את תמונות אסד:

קרדיט: אוריינט ניוז