מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-10-21

*- הצי האמריקאי הזהיר כי אנשי צוות בשירות פעיל שלא יתחסנו באופן מלא עד 28 בנובמבר, ואין להם פטור מוכר, ישוחררו מהחיל. לפי ההנחיה, המועד האחרון לחיסון שני של מודרנה או פייזר הוא 14 בנובמבר מאחר שהחיסון יעיל אחרי שבועיים. "מלחים חייבים להיות מוכנים לבצע את משימתם בכל זמן, במקומות ברחבי העולם, כולל היכן ששיעורי ההתחסנות נמוכים וההדבקה גבוהה", נאמר בהנחיה. עד כה, 94 אחוז מהמשרתים בצי התחסנו באופן מלא ו-99 אחוז קיבלו את החיסון הראשון.

*- הודעה משותפת של הבולשת הפדרלית, הסוכנות לביטחון לאומי, הסוכנות להגנת סייבר וביטחון תשתיות והסוכנות להגנת הסביבה מתריעה מפני התקפות סייבר גוברות נגד מערכות של מתקני מים ושפכים בארה"ב מצד "שחקנים מוכרים ובלתי ידועים". הסוכנויות קוראת לאחראים על המתקנים לזהות סימנים חשודים שעלולים להצביע על חדירה למערכות וקוראות לשפר את יכולות ההגנה. "הפעילות הזו מאיימת על היכולת לספק מים נקיים וראויים לשתייה".

*- נשיא קפריסין, ניקוס אנסטסיאדיס, שוחח היום עם ראש הממשלה, נפתלי בנט. לפי ההודעה מניקוסיה, אנסטסיאדיס עדכן לגבי "הפרובוקציות הטורקיות במרחב הכלכלי של קפריסין ובעיירה ורושה" ולגבי שיחותיו באו"ם על שיחות השלום באי וכי השניים סיכמו להיפגש בקרוב. לא נמסר אם שני המנהיגים דיברו גם על החשדות לניסיונות התנקשות בישראלים באי.

*- הפרלמנט האירופי העניק את פרס העיתונות השנתי לרשת Forbidden Stories על "פרויקט פגסוס", התחקיר העיתונאי שחשף ביולי האחרון כי התוכנה של חברת NSO הישראלית אפשרה לממשלות ברחבי העולם לעקוב אחרי הטלפונים של עשרות אלפי יעדים, בהם פוליטיקאים בכירים, עיתונאים ומתנגדי משטר. הפרס בשווי 20 אלף אירו נקרא על שמה של עיתונאית התחקירים ממלטה, דפני קרואנה גליציה, שנרצחה לפני ארבע שנים.

*- גשמים כבדים שירדו באזורים רבים ביוון גרמו להצפות נרחבות של רחובות וכבישים מרכזיים ולהפסקות חשמל וכוחות ההצלה קיבלו מאות קריאות לסיוע. הסערה להימשך גם מחר והתושבים נקראו להימנע מיציאות בלתי הכרחיות מהבית. תלמידים בניאה פילדלפיה, פרבר של אתונה, תועדו כשהם מחולצים מבית הספר על גשר עשוי משולחנות כיתה.

*- הבית הלבן הודיע כי הנשיא ג'ו ביידן, שהוא קתולי אדוק, ורעייתו ג'יל ייפגשו עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן ב-29.10 וידונו על "מאבק במגפת הקורונה, התמודדות עם משבר האקלים ודאגה לעניים". בני הזוג הנשיאותי ישתתפו בפסגת מנהיגי ה-G20 שתתקיים ברומא ב-30-31 באוקטובר וביידן גם יגיע לוועידת האקלים של האו"ם שתיערך בגלזגו ב-1-2 בנובמבר.

*- הרשת החברתית-עסקית לינקדאין של מייקרוסופט הודיעה היום כי היא מפסיקה את פעילות הגרסה המקומית שלה בסין ותשיק במקומה יישומון חלופי לחיפוש עבודה בשל "סביבת עבודה שהופכת למאתגרת יותר וכדי לציית לדרישות בסין". בחודשים האחרונים נאלצה הרשת לחסום חשבונות של עיתונאים ופעילים אחרי שהרשויות בבייג'ינג הזהירו כי מדובר בהפצת תכנים אסורים. מדובר ברשת החברתית המערבית הגדולה האחרונה שמפסיקה את פעילותה בסין.

*- צבא ניגריה טען כי מנהיג ארגון המדינה האסלאמית במערב אפריקה, אבו מצעב אל-ברנאווי, נהרג. "הוא מת ויישאר מת", הצהיר הרמטכ"ל, הגנרל לאקי אירבור. בחודשים האחרונים היו דיווחים על מותו של אל-ברנאווי, אולם בארגון הטרור עדיין לא אישרו זאת. אל-ברנאווי הוא בנו של מייסד בוקו חראם ושימש דובר הארגון הניגרי עד שנשבע אמונים לדאע"ש ב-2015.

*- האם ויקטור אורבן מכין לעצמו תעודת ביטוח למקרה של הפסד בבחירות? אתר חדשות בהונגריה מדווח כי הממשלה רוצה לתקן את החוק כך שניתן יהיה להדיח את התובע הכללי, פטר פולט, ובכירים נוספים ברשויות הפיקוח על אכיפת החוק כדוגמת מבקר המדינה ברוב של שני שלישים מחברי הפרלמנט במקום רוב רגיל. במפלגת השלטון פידש טוענים כי התיקון הכרחי מאחר שהחוק הנוכחי קובע שהתובע ימונה ברוב של שני שלישים וכן מדובר בהתאמה טכנית, אולם באופוזיציה מאשימים כי פולט מסכל חקירות שעלולות להיות בלתי נוחות עבור אורבן והממשלה.

*- מחלקת המדינה האמריקאית מציבה פרס של מיליון דולר על ראשו של עביד עלי חאן, אזרח פקיסטן שמואשם בניהול רשת להברחת אנשים מהמזרח התיכון ומדרום מערב אסיה לתוך ארה"ב תמורת תשלום ובזיוף מסמכים, ועוד פרס של מיליון דולר עבור מידע שיוביל לסיכול של הפעילות הכלכלית של הרשת.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי