האירועים בביירות – הערכה.

היום (חמישי), סמוך לשעה '12:00', התפתח עימות מזוין בשכונת 'א-טיונה' אשר ב'דרום מזרח' ביירות, בין חמושים, בהם צלפים, לבין עשרות תומכי ארגון הטרור חיזבאללה ומפלגת אמ"ל השיעית, במהלך הפגנה נגד טארק ביטאר , אחראי צוות החקירה אל בירור נסיבות הפיצוץ בנמל  ביירות, עקב כך – שישה בני אדם איבדו את חייהם ונוספים נפצעו. אזרחים נמלטו מבתיהם במרחב תחת אש מן החשש לפגיעה, כאשר 'צבא לבנון' הגיע לאזור במטרה – להשתלט על המצב, עם זאת, העימותים נמשכו כ-4 שעות, והמצב בשטח עדיין מתוח. ראש הממשלה, נג'יב מיקאתי, קרא לנהוג באיפוק ולא להיגרר למלחמת אחים, כלשונו. ארגון הטרור חיזבאללה ותנועת אמ"ל האשימו (בהודעה משותפת) את מפלגת "הכוחות הלבנוניים הנוצרית", בראשה עומד סמיר ג'עג'ע – "יש לבוא חשבון עם האחראים לה", כתבו.

• הודעת ארגון הטרור חיזבאללה ומפלגת אמ"ל – "משתתפי האסיפה השלווה מול ארמון הצדק עברו התקפה חמושה ע"י קבוצות מן 'מפלגת הכוחות הלבנוניים', אשר התפרסו בשכונות ובגגות בניינים, תוך ביצוע פעולות צליפה ישירות כדי להרוג.

אנו קוראים לצבא ולכוחות הביטחון לקחת אחריות בשיקום המצב ובמעצרם של מבצעי ההרג, המוכרים בשמם ומסיתים. במקביל, מגיעות ברכה והערכה לאנשי הסבלנות והכבוד שלנו, אשר השיבו לקריאה אל השתתפות והפעילו את המשמעת והמחוייבות הגבוהים ביותר לביטוי שליו.

אנו שולחים תנחומי לב לאנשי השהידים אודות מותם ע"י קבוצה זו של אנשים נאמנים שנפלו לידיו ברשות האלוהים הכל יכול, קדושים מדוכאים, ומתחייבים שנמשיך את מטרתם עד להשגת הצדק. אנו שולחים את משאלותינו גם לפצועים ולבני משפחותיהם באיחולי החלמה מהירה."

הערכה: למזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, קיימת תוכנית צבאית מסודרת ומפורטת למקרה של מלחמת אזרחים, אולם הוא האחרון אשר ייזום וידחוף לשם. כאמור, למלחמת אזרחים נדרשים שני צדדים. חיזבאללה אינו הגורם שייזום, הוא יכיל מכות – אבל עד גבול מסויים. האירוע היום לא נחשב לכזה.

קשה לצפות האם – "האירועים" שהיינו עדים להם בחאלדה והיום מעידים על היחלשות הארגון. אין ספק שמעמדו ירד. פיצוץ הנמל היווה מכה אחת יותר מידי, אשר הצטבר עם השפל הכלכלי, מגפת הקורונה, משבר המשילות והיעדר התקווה. את היחס לארגון בחנו בהפגנות ענק בוטות נגד חיזבאללה ומנהיגיו ואף בשטח עצמו – כאשר דרוזים תקפו פעילי טרור לאחר שיגור רקטות לעבר שטח ישראל .

איראן יכולה רק לקבוע מה יבצע 'חיזבאללה' וגם זה לא לגמרי נכון, לארגון יש (*עדיין*) 'צרכים פנימיים' שמכתיבים את פעולותיו, ראינו אותם מתנערים מן הצורך להגיב על חיסול 'קאסם סולימאני' או 'מוחסן פאחריזדה', בעקבות ריסון פנים לבנוני. למרות זאת האיראנים יכולים ללחוץ על הארגון, אולם – אין להם אינטרס במשבר הלבנוני והעיתוי של מעורבות הארגון השיעי במלחמה פנימית כאשר מדינת ישראל מאיימת בהקשר הגרעין – הוא העיתוי הכי פחות נוח להם. הם צריכים את הארגון זמין ובעיקר – קשוב לפעילות נגד ישראל ביום פקודה ולא 'עסוקים' ב-"קרבות רחוב" בדאחיה. נמשיך לעקוב ולעדכן.

קרדיט :ערוץ הטלגרם דגל אדום דיווחים בזמן אמת  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות