מבזקי חדשות ליום 13-10-21 . מתעדכן

*- התחום שעליו הרשות הפלסטינית לא חוסכת
"אמאן" – ארגון הפועל להגברת השקיפות והיושרה בשטחי הרשות הפלסטינית מפרסם נתונים מעניינים לגבי הוצאות הביטחון של הרשות הפלסטינית במהלך המחצית הראשונה של השנה הנוכחית. לפי הנתונים, הרשות הוציאה 1.67 מיליארד שקל על סעיף הביטחון. מדובר בהוצאה של למעלה מ-20% מכלל ההוצאות בתקופה הנדונה. "אמאן" טוען כי המשכורות המשולמות לאנשי הביטחון של הרשות הפלסטינית זינקו במהלך ששת החודשים הראשונים של 2021 בכ-115 מיליון שקל.

עוד עולה כי למרות המצב הפיננסי הלא קל של הרשות היא לא חוסכת על אנשי הביטחון שלה. במהלך התקופה נרכשו 184 כלי רכב לקציני הביטחון המסכל ועוד 85 לאנשי המוח'אבראת (המודיעין).

*- איראן מדפיסה עצמה לדעת…זו המשמעות החמורה
הבנק המרכזי של איראן פרסם נתונים חדשים ולפיהם הנזילות (כמות הכסף הזמין) במשק הגיעה לשיא חדש, קרוב ל- 4,000 טריליון תומאן (כ- 145 מיליארד דולר). הנזילות הזו היא תוצאה של הדפסת כסף. לפי הנתונים, עד סוף חודש מרדד בלוח השנה הפרסי (22 באוגוסט), הנזילות עלתה בכ -39% במהלך השנה האחרונה. יתירה מכך, במהלך שמונה השנים האחרונות גדלה הנזילות בשוק האיראני פי 10, מה שמחמיר עוד יותר את המצב הכלכלי ומגביר את קצב האינפלציה שהגיעה באחרונה לכ -58% – הרמה הגבוהה ביותר מאז 1979.

השלטונות באיראן בחרו ב"פתרון הקל" להתמודד עם הירידה בהכנסות והסנקציות וזה באמצעות הדפסת כסף אבל פתרון זה רק מעצים את הבעיות הכלכליות.

*- מה יעשה רונאלדו במרוקו?
כוכב הכדורגל הפורטוגלי כריסטיאנו רונאלדו יגיע בהמשך החודש הנוכחי למרוקו אבל לא כדי לשחק. שחקנה של מנצ'סטר יונייטד יבקר בעיר התיירות מרקש שם יחנוך את בית המלון הראשון של הרשת בה הוא שותף "פסטנה CR7."

המלון יכלול בין השאר 174 חדרים, שתי מסעדות, אולם כינוסים ועוד. הכוכב ביקר במרקש לפני שבע שנים, "התאהב" בה והחליט להשקיע במלון 45 מיליון דולר .

*- ככה "עבדו" הסעודים על טראמפ
נשיא ארה"ב הקודם דונלד טראמפ התקבל בכבוד מלכים בעת ביקורו בסעודיה לפני כארבע שנים. בין השאר קיבל מהנסיכים שם 82 מתנות שנחשבו יקרות ערך אך כיום הולך ומסתבר שחלקן היו מזויפות וחלקן לא חוקיות. כך למשל גלימות מפרוות של נמר לבן וצ'יטה התגלו כפרוות מזויפות. ובכלל הנמר הלבן והצ'יטה נחשבות בארה"ב כחיות מוגנות ולכן חל איסור על סוג כזה של מוצרים בתחומה. בנוסף, הנשיא טראמפ קיבל חרבות ופיגיונות אך לא דיווח על כך למחלקת המדינה כנדרש והחשד כי הם מכילים שנהב פילים. לא ברור אם הנסיכים הסעודים ידעו על מוצרי הפייק אך אין ספק כי זה לא מוסיף לתדמית של הממלכה המנסה להציג עצמה כמדינה עשירה שיודעת לכבד את אורחיה.. .

*- דחלאן משלם את המחיר תרתי משמע
בימים האחרונים מתרבים הדיווחים הערביים כי שליטי האמירויות החליטו להקפיא את פעילותו ואת נכסיו של מוחמד דחלאן, בעבר בכיר הפתח והרשות הפלסטינית ובשנים האחרונות יועץ מיוחד של יורש העצר של אבו דאבי. דחלאן שימש, כך לפי מקורות ערביים, כזרוע של האמירויות ל"בחישה" בסוגיות אזוריות והוא הפך לשנוא נפשו של הציר האיסלאמיסטי באזור בראשות קטר וטורקיה.

עתה מדווח אם כי צריך לקחת את הדברים במידה של זהירות כי בעקבות פגישת פיוס של שיח' טחנון, אחיו של שליט אבו דאבי, עם נשיא טורקיה ארדואן הוחלט לצמצם את פעילותו של דחלאן משטח האמירויות. יצוין כי בטורקיה הוצע פרס כספי של כ-2 מיליון דולר למי שיביא מידע שיסייע בלכידתו של דחלאן.

לפני מספר שבועות דווח כי מצרים סירבה בקשה של דחלאן להעביר את מטהו מאבו דאבי לקהיר.

*- התפתחות חשובה במלחמה נגד דאעש?
בזמן שבעיראק עסוקים בבחירות (שנכשלו כליל מבחינת שיעור ההצבעה) מבשר ראש הממשלה העיראקי מוסטפא כאזמי על הישג שיכול להיות אדיר בכל הקשור למלחמה בדאעש ומקורותיו הכספיים. לפי הציוץ של ראש הממשלה הכוחות העיראקים "לכדו מחוץ לגבולות המדינה" את סאמי ג'אסם מי ששימש שר האוצר ושר הנפט של דאעש. ג'אסם יליד עיראק נחשב לאחד ממייסדי זרוע אלקאעידה בעיראק שאחר כך התפתחה לארגון דאעש. הוא הפך מנהיג בולט ושימש אף כסגנו של המנהיג אבו בכר אלבגדדי. לאחר נפילת דאעש הוא נעלם והפך למבוקש מספר אחד. לפני כשנתיים פרסמו הרשויות בארה"ב פרס כספי למי שימסור מידע על לכידתו.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות