מפקד כוח קודס פועל בחשאי בבגדד לשימור ההשפעה האיראנית

רויטרס אמרה בניתוח שלה כי למרות שהמצביעים העיראקים הודיעו באמצעות הקלפיות על דחיית  בת הברית- איראן בעיראק, "טהרן עדיין יכולה להילחם על השפעתה" שם.

"מצביעים עיראקיים נזפו בחריפות בבת הברית איראן בבחירות, אך הקלת האחיזה של המיליציות השיעיות בשליטה על המדינה תישאר יעד רגיש מבחינה פוליטית עם איום מתמיד באלימות " מצד המיליציות הללו, נכתב בניתוח הסוכנות.

מהניתוח עולה כי המנהיג השיעי, מוקטדה א-סאדר, שפתח במערכה נגד ההשפעה האיראנית, השיג את אחוז המנדטים הגבוה ביותר, על פי התוצאות המקדימות של הבחירות שהתקיימו ביום ראשון, ואמר כי התוצאה היא " ניצחון העם על … המיליציות ".

עם זאת, עדיין יש אינדיקציות להמשך ההשפעה הגדולה של טהראן בעיראק, שכן ראש הממשלה לשעבר, נורי אל-מליקי, "חבר של טהראן, השיג גם הוא הישגים פתאומיים משמעותיים, והגיע למקום השלישי בדירוג הזוכים". 

דיפלומט מערבי סיפר לסוכנות הידיעות רויטרס כי מפקד "כוח קודס" במשמר המהפכה האיראני, אסמאיל כאני, היה בבגדד בעת פרסום התוצאות הראשוניות, ועדיין חיפש דרך לשמור על בעלות בריתה של טהראן בשלטון בעיראק.

"על פי המידע שלנו, קאני השתתף ביום שני בפגישה עם (מפלגות המיליציה השיעית). הם יעשו כל שביכולתם כדי לנסות לארגן את הגוש הגדול ביותר, אם כי עם השפעתו של סאדר יהיה קשה מאוד", הוסיף הדיפלומט.

הן טהראן והן בגדאד הכחישו בפומבי כי כאא'ני נמצא בעיראק, אך שני מקורות איראנים שאיתם יצרה קשר רויטרס אישרו זאת.

מפקד המיליציה התומכת באיראן אמר כי ארגונים חמושים מוכנים לפעול בכוח הזרוע במידת הצורך כדי להבטיח שהם לא יאבדו את ההשפעה לאחר מה שראו "בחירות מלוכלכות", על פי רויטרס.

"נשתמש בינתיים במסגרות החוק", אמר. "אם הם לא יעבדו, נצטרך לצאת לרחובות ולעשות את אותו הדבר שקרה לנו במהלך ההפגנות, כלומר לשרוף בתים .

חמדי מאליק, מומחה למיליציות השיעיות העיראקיות במכון וושינגטון, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי אל-מליקי הוציא הרבה כסף על מערכות בחירות וניסה לאסוף כוחות צבא, תוך הדגשת תדמיתו כמנהיג חזק.

בכיר ממפלגת באדר, שהיתה זמן רב אחד הפלגים הפרו-איראניים העיקריים, סבור שאחת הסיבות לירידת גוש "הפתח" של המיליציה היא שתומכיה העבירו את קולותיהם למליקי, בהתחשב שהוא יכול לשמש חומה יעילה יותר נגד א-סאדר. "אל-מליקי כבר הוכיח שהוא יכול לעמוד מול א-סאדר", אמר הבכיר.

על פי ניתוח של וול סטריט ג'ורנל ,בעבר, כי אל- סאדר יתמודד עם תחרות עזה "מצד יריבים פוליטיים שיעים נאמנים לאיראן ולוחמים שרוצים לגרור את המדינה למסלול טהראן".

עומר אלנאדאווי, חוקר לענייני עיראק ומנהל תוכניות במרכז להעצמת השלום בעיראק, הציע בראיונות קודמים עם רשת אלחורה האמריקאית כי איראן תתערב "כדי לפצות על אובדן הגוש שלה בבחירות הנוכחיות על ידי חיפוש אחר מפלגות חדשות שיתמכו בה, כפי שעשתה בעבר כאשר אל-מליקי איבד את ההזדמנות להשיג מנדט חדש (לבחירתו כראש ממשלה), אך הדבר לא הוביל לירידה בנוכחותה בעיראק ".

أيام على الانتخابات العراقية.. ما أهمية البطاقة البايومترية في منع تزوير  أصوات الناخبين؟ | أخبار سياسة | الجزيرة نت

קרדיט לתמונות: אלג'זירה ואלערבי פוסט