ביקור "חשוב מאוד" של מפקד הצי החמישי האמריקאי בישראל

מפקד הצי החמישי של הצי האמריקאי, אדמירל בראד קופר, סיכם בשבוע שעבר ביקור בישראל, שכלל שורה של פגישות עם קצינים בכירים ישראלים לדיון באיומים ימיים משותפים, לאור המעבר של ישראל למסגרת כוחות פיקוד מרכז של ארה"ב המכסה את המזרח התיכון.

פיקוד מרכז של כוחות צבא ארה"ב פרסם, בדף הפייסבוק הרשמי שלו, כי האדמירל בראד קופר, סיים ביום חמישי האחרון את ביקורו בישראל.

העיתון הישראלי " ג'רוזלם פוסט " דיווח כי קופר ערך שורה של פגישות עם שר הביטחון הישראלי בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי, מפקד  חיל הים הישראלי האלוף דוד סלאמה, ראש מחלקת שיתוף הפעולה הבינלאומי בצה"ל, תא"ל אפי דפרין ובכירים נוספים.

מפקד חיל הים הישראלי, האלוף דוד סלאמה, הגדיר את ביקורו של מפקד הצי החמישי האמריקאי כ"חשוב מאוד ".

ישראל מצטרפת צבאית לאזור המזרח התיכון 

הביקור, שלא פורסם אלא רק לאחר שהסתיים, הוא שיאו של המעבר של ישראל ממסגרת הפיקוד הצבאי האמריקאי באירופה (EUCOM) לפיקוד המרכז האמריקאי (CENTCOM), יחד עם מדינות ערב אחרות במזרח התיכון.

מפקד הצי החמישי אמר כי "הצטרפות ישראל לפעולות פיקוד המרכז פותחת הזדמנויות חדשות להעמיק את יחסינו הימיים ולשפר את הביטחון והיציבות הימית האזורית", וחזר על מחויבות ארצו לביטחון ישראל.

ושר הביטחון הישראלי, בני גנץ, אמר ביום רביעי שעבר לאחר פגישתו עם קופר, "דנו בחשיבות הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון, כמו גם בנושאים אסטרטגיים אחרים, ובראשם ההתמודדות עם האיום האיראני, והתוקפנות האזורית של איראן המערערת את היציבות באזור ובמדינות העולם כולו ".

על פי ה"ג'רוזלם פוסט ", העברת ישראל לפיקוד האמריקאי במימי המפרץ מקלה על שיתוף פעולה צבאי עם וושינגטון, ופותחת פתח לאפשרות של ברית אזורית עם מדינות ערב, ובמיוחד נגד האיומים המשותפים של איראן.

ביקורו של מפקד הצי החמישי בראד קופר בישראל, השני שלו מאז שנכנס לתפקידו במאי האחרון, מגיע ימים לאחר ביקורו של שר החוץ הישראלי בבחריין, במסגרתו קיים פגישה משולשת בין וושינגטון, תל אביב ומנאמה, כדי לדון בשיתוף פעולה ביטחוני במימי המפרץ.

ומשרד ההגנה האמריקאי (הפנטגון) החליט, ב -15 בינואר, להעביר את ישראל מתחום פעולות הפיקוד הצבאי האמריקאי באירופה ולכלול אותה במסגרת פיקוד המרכז במזרח התיכון, כחלק ממערך השינוי הארגוני שעשה טראמפ ימים לפני תום כהונתו.

פיקוד המרכז האמריקני הוקם בשנת 1983, ואחריותו כוללת פיקוח על נוכחותה הצבאית של וושינגטון במזרח התיכון, והיא אחראית על הפעולות הצבאיות באפגניסטן, סוריה, תימן ועיראק.

ראוי לציין שישראל, עם הצטרפותה, תהפוך למדינה ה -21 שנכנסת לתחום עבודת פיקוד המרכז.

בעוד ששטח הפעילות של הצי החמישי האמריקאי, חלק מפיקוד המרכז, מכסה את המפרץ הערבי, מפרץ עומאן, הים האדום, חלקים מהאוקיינוס ​​ההודי ושלושה מעברי ים בינלאומיים, מיצר הורמוז, תעלת סואץ ומיצרי באב אל-מנדב, והיא פועלת מחופי בחריין שבמפרץ.

מפקד הצי החמישי העביר את ישראל בכוונה ל"פיקוד המרכז "האמריקאי.

מפקד הצי החמישי של הצי האמריקני אדמירל בראד קופר עם מפקד חיל הים הישראלי דוד סלאמה ( קרדיט לתמונה: פיקוד מרכז ארה"ב)