ברקע פרסום "מסמכי פנדורה": מהפך בבחירות בצ'כיה

השבוע פורסמו "מסמכי פנדורה".

הקורבן הראשון של "מסמכי פנדורה": תוצאות הבחירות בצ'כיה מצביעות על מהפך כאשר ברית מפלגות האופוזיציה בהנהגתו של פטר פיאלה צפויה להקים את הקואליציה הבאה במקום ראש הממשלה, אנדריי באביש, שהשבוע פורסמו פרטים על השקעותיו בחברות קש.

מספירת הקולות בבחירות הכלליות עולה כי מפלגת ANO (פעולת האזרחים הבלתי מרוצים) של באביש סיימה ראשונה עם 72 מתוך 200 מושבי הפרלמנט וזכתה ב-27.17 אחוז מהקולות. ברית מפלגות האופוזיציה "ספולו" (יחד) של פיאלה קיבלה 27.75 אחוז מהקולות וסיימה עם 71 מושבים, שיפור של 29 מושבים לעומת הפרלמנט היוצא.

למקום השלישי הגיעה מפלגת הפיראטים וראשי הערים שזכתה ב-38 מושבים, עלייה של תשעה מושבים. מפלגת הימין הקיצוני חירות ודמוקרטיה ישירה, שמסתייגת מהחברות באיחוד האירופי ומתנגדת להגירה, עומדת על 20 מושבים, ירידה של שניים לעומת הבחירות הקודמות.

בעקבות התוצאות, מיהר פיאלה להכריז על ניצחון של "ספולו", שהוקמה על ידי שלוש מפלגות לפני שנה על מנת להדיח את באביש, והודיע כי יפתח במשא ומתן עם הפיראטים כדי להקים ממשלה חדשה. "זה שינוי, אנחנו השינוי, אתם השינוי", קרא פיאלה בפני תומכיו כאשר לצדו שותפיו לברית, מרקטה פקרובה אדמובה מ-TOP09 ומריאן יורקה מהמפלגה הנוצרית-דמוקרטית. "זה ניצחון של המדיניות ההגונה ובעלת הערכים. אנחנו רוצים לרפא את הצלקת, לעשות מדיניות שונה".

איוון ברטוש, מנהיג מפלגת הפיראטים, ושותפו, ראש העיר ויט רקוסן, גם הודיעו כי יקיימו שיחות על הקמת קואליציה חדשה עם "ספולו". המפלגות הדמוקרטיות הראו שהגיע הזמן שהכאוס יסתיים", אמר ברטוש.

ההפסד המסתמן של באביש מגיע ימים ספורים אחרי הפרסום של "מסמכי פנדורה", שבהם נאמר כי ראש הממשלה הצ'כי בארבע השנים האחרונות, שנחשב לאחד מעשירי המדינה והיה תחת חקירות בחשד למעשי מרמה, העביר 22 מיליון דולר לרשת של חברות קש בשנת 2009 כדי לרכוש נדל"ן, כולל אחוזה ליד קאן בריביירה הצרפתית. כאשר באביש נשאל על כך על ידי עיתונאי, הוא התחמק ואחד ממאבטחיו אף הכה את הכתב.

Europe Elects on Twitter: "Czech Republic (European Election 2019), CVVM  poll: ANO-ALDE: 30.5% (+14.5) ODS-ECR: 18.5% (+11) Piráti-*: 13.5% (+8.5)  KSČM-LEFT: 9.5% (-1.5) ... +/- vs. European Election 2014 Field work:  2/02/19 –

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות