מבוקש מהחיזבאללה שהואשם במעורבות בחטיפת מטוס אמריקאי מת

בן אטווי, חבר ותיק בחיזבאללה הלבנוני, שהואשם על ידי ארצות הברית במעורבות בחטיפת טיסת 847 של TWA, שנמשכה 17 ימים והרג חייל אמריקאי, הלך לעולמו, אמר בן משפחתו לסוכנות – AFP.

המקור, שסרב לחשוף את זהותו, אמר כי אטווי מת מסרטן, מבלי לחשוף את המקום בו הסתתר בשנים האחרונות או פרטים נוספים.

חיזבאללה התאבל על אטווי ותיאר אותו כאחד מ"אנשיו הנאמנים " ו-"מת במלחמת הג'יהאד וההתנגדות". 

ארצות הברית הציעה בעבר פרס של עד 5 מיליון דולר בתמורה למסירת מידע על אטווי, שהואשם ב"קנוניה לביצוע פיראטיות אווירית וחטיפת בני ערובה … הפרעה לעבודה של צוות אוויר בעת טיסה והטמנת מטען חבלה במטוס ".

ב- 14 ביוני 1985 החל מבצע החטיפה הארוך ביותר בהיסטוריה של טיסה 847 של TWA.

עם ההמראה משדה התעופה באתונה לכיוון רומא, שני לבנונים שהתגלו מאוחר יותר כאנשי חיזבאללה, מוחמד עלי חמאדה וחסן עז א-דין, חטפו מטוס בואינג 727 ואילצו אותו לשנות את מסלולו לביירות. במטוס היה צוות של שמונה, בנוסף ל- 143 נוסעים, כולל 85 אמריקאים והזמר היווני המפורסם המנוח דמיס רוסוס.

وفاة مطلوب من حزب الله اللبناني متهم بالتورط في اختطاف طائرة أمريكية عام  1985 - الخليج الجديد

החוטפים דרשו "גינוי לשיטות אמריקאיות בעולם הערבי" ושחרור כל "האסירים הערבים בבתי הכלא בישראל".

לבנון הייתה אז עדה למלחמת אזרחים ולכיבוש ישראלי בדרום המדינה.

החוטפים אילצו את הטייס לטוס מביירות לאלג'יריה, שם שוחררו מספר בני ערובה. עם הגעתה לראשונה מאלג'יריה, החוטפים הרגו את איש חיל הים האמריקאי, רוברט סטתם, בן 24, עם כדור בראשו, לאחר שהכו אותו וזרקו את גופתו על המסלול של שדה התעופה.

המשטרה היוונית עצרה את אטווי בשדה התעופה באתונה לפני שהספיק לעלות על טיסה 847, ושלחה אותו לאלג'יריה.

המטוס חזר בפעם השלישית לביירות, שם שהה בשדה התעופה במקביל לניהול משא ומתן אינטנסיבי. מנהיג תנועת אמל ושר המשפטים דאז, נביה ברי (כיום יו"ר הפרלמנט), לקחו אחריות ותרמו להעברת רוב בני הערובה למקומות מעצר שונים.

שחרור בני הערובה בוצע בשלבים, כאשר האחרונה שבהן הייתה ב -30 ביוני.

חמדה , אחד החוטפים העיקריים, נעצר שנתיים לאחר המבצע בפרנקפורט, בגין הובלת חומרי נפץ, ונידון למאסר עולם, ואז שוחרר בשנת 2005 לאחר 19 שנות מאסר בגרמניה, והוא עדיין מבוקש על ידי FBI . עז א-דין לא נמצא עד היום. 

אטווי מת מסרטן

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות