מבזקי חדשות ליום 9-10-21 .מתעדכן

*- כוחות הביטחון בבחריין פיזרו היום הפגנות כנגד הנורמליזציה עם ישראל. הסרטון מציג חלק מהמחאה היום.. לפי הדיווחים, המפגינים ניסו להגיע לבניין השגרירות הישראלית החדשה בבירה מנאמה. ההפגנה אורגנה על ידי תומכי איראן במדינה המפרצית.

*- למה הלירה הטורקית צונחת עכשיו?
שער הלירה הטורקית מגיע ברגעים אלה לשפל של 8.965 ל-1 דולר, אובדן של כ-1% לעומת אתמול. השפל הזה הוא תוצאה של שני גורמים אחד פנימי ואחד חיצוני.

בתוך טורקיה, הירידה היא על רקע דיווחים כי הנשיא ארדואן איבד אמונו בנגיד הבנק המרכזי אותו מינה רק לפני כ-7 חודשים. הסולטאן אינו מרוצה שהנגיד החדש לא מיישר קו ומביא להורדה של הריבית.

מבחינה גלובאלית, הלירה מושפעת כמו גם מטבעות אחרים של שווקים מתפתחים מהזהירות בה נוקטים המשקיעים. כל זה מגיע על רקע הציפייה לפרסום נתוני השכר והתעסוקה בארה"ב מאוחר יותר היום. נתונים חזקים מהצפוי צפויים לחזק את הדולר ויאותתו על תחילת הטייפרינג (הפחתה מצד הבנק הפדרלי של רכישות נכסים).

*- גם קרן המטבע לא תעזור ללבנון
ממשלת לבנון הקימה צוות שינהל מו"מ עם קרן המטבע הבינלאומית בכדי לנסות ולחלץ את המדינה מהמשבר הכלכלי החמור בו היא נתונה. על השולחן חבילת סיוע בשווי של 10 מיליארד דולר, אך בלבנון יש סקפטיות לגבי הצלחת המו"מ מה גם שהסכום המוצע רחוק מלהוציא את העגלה מהבוץ. בכדי לחתום הסכם לבנון צריכה להציג צעדים כדי לצמצם את החוב הציבורי הנאמד בכ -90 מיליארד דולר, להציג רפורמה מקיפה לבנייה מחדש של המגזר הציבורי, להכין תכנית למאבק בשחיתות, לגבש צעדים לתיקון מאזן התשלומים, לקבוע שער אחיד לדולר, לצמצם את הוצאות הממשלה, לשחרר את ענף האנרגיה משליטת אישים מושחתים ועוד ועוד. הסיכוי שהממשלה הנוכחית תוכל לבוא עם תכניות מעשיות קלוש.

במקביל, מדינות המפרץ בראשות סעודיה די תמימות דעים כי לא יעבירו ללבנון סיוע כל עוד חיזבאללה שולט בממשלה, כך טוענים דיווחים ערביים.

*- מה לסעודיה ולניוקאסל?
עולם הכדורגל ובעיקר באנגליה כמרקחה עם הידיעות על האישור הצפוי של רכישת מועדון הכדורגל האנגלי ניוקאסל על ידי "קרן ההשקעות הציבורית" של סעודיה. הרבה שאלות לגבי מה יש לזרוע ההשקעות של ממשלת סעודיה בעסקה שכזו. הקרן שמנהלת תיק נכסים בשווי של כ-450 מיליארד דולר אמורה לשרת את מטרת הממלכה – גיוון מקורות ההכנסה מחוץ לנפט. ניוקאסל לא תגדיל את ההכנסות ולא תייצר מקומות תעסוקה לאלפי צעירים סעודים.

אז בכל זאת למה? ראשית מדובר ב"כסף קטן" עבור הסעודים – כ-300 מיליון פאונד שהם מסכנים במקרה הגרוע ביותר. שנית, הרכישה תביא לסעודיה הרבה יותר יחסי ציבור מאשר ההשקעה והדבר יוכל לסייע בשיווק התדמית החדשה והמתחדשת של הממלכה (למשל חברת התעופה או פרויקטי תיירות וכד'). בנוסף, אם מסתכלים על ניוקאסל יותר לעומק אז זה באמת מועדון שבשנים האחרונות מדשדש אבל הפוטנציאל קיים עם איצטדיון המדורג 8 בגודלו באנגליה וזרם הכנסות שנתי מהגדולים בליגה. הסעודים בזכות הכסף יוכלו להפוך את המועדון לאחד הגדולים באירופה אם רק ירצו ….

*- גדולה יותר מגוגל…
עליית מחירי הנפט עושה טוב למדינות המפרץ ובכלל זה בורסות המניות. אתמול לראשונה מאז 2019 חזר שווי השוק של ענקית האנרגיה הסעודית "אראמקו" אל יותר מ-2 טריליון דולר. בכך הפכה לחברה שמניותיה נסחרות השלישית בגודלה בעולם, מתחת לאפל (2.333 טריליון דולר) ומיקרוסופט (2.170 טריליון דולר). הזינוק של אראמקו אתמול לשווי של 2.026 טריליון דולר דחק את גוגל (אלפאבית) למקום הרביעי בעולם עם שווי שוק של 1.783 טריליון דולר. אתמול שווי המניה של אראמקו נסגר על 38 ריאל (כ-10 דולר) – הנתון הגבוה ביותר מאז דצמבר 2019.

*- חופשת אקספו
ממשלת האמירויות עושה כל מאמץ להיטיב עם מועסקיה ותנאי עבודתם. היום החליטה הממשלה בישיבתה על מתן חופשה מיוחדת בת 6 ימים למועסקיה כדי שיוכלו לנצל אותה לבקר בתערוכת "אקספו 2020". התערוכה תתקיים עד סוף מרץ 2022. הרעיון מאחורי החופשה הוא לעודד את המועסקים ובני משפחותיהם לצאת לאירוע בכדי להתעדכן במיטב החידושים העולמיים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין    קרדיט לתמונה: הבנק המרכזי של טורקיה