דיווח: מטוסי קרב ישראלים מדגם F -35 מוצבים באזרבייג'ן

שני מטוסי קרב חמקניים של חיל האוויר הישראלי מדגם F-35 הוצבו 'באופן קבוע' באזרבייג'ן, כך דיווח אתר החדשות הבריטי ,בשפה הערבית, אילף – Elaph, שציטט גורם ישראלי בכיר.
הדו"ח, שפורסם ב -2 באוקטובר, מגיע בתקופה של מתח סוער בין אזרבייג'ן לאיראן, כאשר איראן מאיימת על אזרבייג'ן ומאשימה את המדינה באירוח כוחות ישראליים.

מטוס ה- F-35 הוא דור מטוסי הקרב , תוצרת אמריקה, בעל טכנולוגיית חמקנות, מתוחכם בהרבה מכל מטוס שיש בידי איראן או אזרבייג'ן.

ב- 2 באוקטובר קיימה איראן תרגילים צבאיים רחבי היקף בצפון המדינה סמוך לגבול אזרבייג'ן. שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, אמר לערוץ חדשות מקומי כי ישראלים היו נוכחים באזרבייג'ן במהלך "ניסיונות כושלים [של] ארגוני טרור" להתקרב לגבול איראן-אזרבייג'ן.


מובילים איראניים ב -1 באוקטובר עם טנקים לקראת התרגיל הצבאי . צילום: IRNA.
"מי שיחפור בור לאחיו יהיה הראשון ליפול לתוכו", צייץ המנהיג העליון עלי חמינאי ביום שלמחרת.

על פי הדיווחים, הגורם אמר לאתר "אילאף" כי ישראל מוכנה לספק סיוע אווירי אם יפרצו מעשי איבה בין אזרבייג'ן לאיראן, וכי ניתן יהיה לשלוח מטוסי קרב נוספים למדינה במידת הצורך.

אתר אילף פועל בבריטניה והוקם על ידי המוציא לאור ואיש העסקים הסעודי עותמאן אל עומיר, אם כי האתר נחסם לפעילות בסעודיה ובכמה מדינות ערב אחרות. העורך, מג'די אלחלבי, הוא עיתונאי דרוזי ישראלי ידוע, שראיין בעבר כמה פוליטיקאים ישראלים בעלי שם.

אזרבייג'ן מתריסה
אזרבייג'ן הגיבה בהתרסה להצהרות מטהראן. ב -4 באוקטובר אמר הנשיא אילהם אלייב כי "הוא לא יאפשר לאף אחד להוציא עלינו לשון הרע".

"תנו להם לפקוח את עיניהם ולראות. היכן ראו את ישראל כאן? " ,  אמר במהלך ביקור באזור ג'בראיל, קרוב לגבול איראן.

ב -5 באוקטובר, אזרבייג'ן סגרה את משרד נציג המנהיג העליון חמינאי בבאקו שבאזרבייג'ן, אוג'אג נקט-כביכול מסיבות של בטיחות COVID-19.

המתיחות בין איראן לאזרבייג'ן גברה לאחר שאזרבייג'ן החלה לעצור ולגבות תשלומי מכס ממשאיות מטען איראניות הנוסעות על אדמת אזרבייג'אן בכביש גוריס-קאפן של ארמניה.

אזרבייג'ן השתלטה על כ -20 קילומטרים של הכביש, שחוצה את גבול ארמניה-אזרבייג'ן המוכרת בינלאומית, לאחר מלחמת נגורנו-קרבאך השנייה. שלטונות אזרבייג'ן האשימו את המשאיות בהעברת סחורות לנגורנו-קרבאך.

אין זו הפעם הראשונה שפורסמו דיווחים על מטוסים ישראליים באזרבייג'ן. בשנת 2012, המגזין  "פוריין פוליסי" ציטט ארבעה דיפלומטים אמריקנים וקציני מודיעין שאמרו כי ארה"ב מאמינה שישראל קיבלה גישה לבסיס אוויר באזרבייג'ן.

ביולי 2020 הכחישה אזרבייג'ן כי המרחב האווירי שלה שימש להתקפת מזל"ט על מתקני הגרעין האיראניים.

בכירים ישראלים מפרסמים פעמים רבות הצהרות המבטיחות לסכל כל ניסיון של איראן לבנות פצצה גרעינית. מספר חיסולים של מדעני גרעין והתקפות סייבר על מתקני גרעין איראניים חשודים יוחסו לישראל באופן גורף.

ישראל ואזרבייג'ן נהנות מיחסים הדוקים, כאשר ישראל מוכרת ציוד צבאי בשווי מיליארדי דולרים לאזרבייג'ן, כולל מזל"טים מתוחכמים.

מברק שהיה מיועד לשגרירות ארה"ב משנת 2009 ,שהודלף באמצעות ויקיליקס, דיווח כי שתי המדינות נהנות מיחסים קרובים אף יותר מכפי שהודו בפומבי, וציטט את הנשיא אלייב כמתאר את היחסים "כמו קרחון, תשע עשיריות ממנו מתחת לפני השטח". במברק נכתב עוד כי 'שתי המדינות מדרגות את איראן כאיום ביטחוני קיומי'.

קרדיט לתמונה: חיל האוויר הישראלי