פרטים חדשים על תעשיית המל"טים האיראנית

קבוצת אופוזיציה איראנית חשפה, ביום רביעי, פרטים חדשים המתועדים בתמונות, על תכנית המל"טים של איראן, בנוסף לפרטי תהליך הייצור וההדרכה, בעוד שדו"ח חסוי שפרסם ה-"וול סטריט ג'ורנל" הגיע למסקנה כי איראן מסוגלת לחמש את בעלות בריתה בטכנולוגיה זו וברכיבים שלא הגיעו דרך איראן עצמה. 

על פי ה"וול סטריט ג'ורנל " , ביום רביעי, דו"ח סודי שהוציא מרכז המחקר" C4ADS "בוושינגטון, ובהשתתפות ממשלת בריטניה, מצא כי איראן הצליחה         " לחמש בהצלחה " את בעלי בריתה החות'ים בתימן באמצעות רשת של חברות מסחריות ברחבי העולם ולרכוש רכיבים שחלקם הוברחו בדרך לא דרך מהארצות בהם הם נקנו. 

הדו"ח הגיע למסקנה כי "הפרצות במערכת בקרת האכיפה והאכיפה העולמית מאפשרות לאיראן לרכוש חומרים אלה, ורשתות המקושרות לחות'ים מאפשרות גם רכישת רכיבים חיוניים מבלי לעבור באיראן".

הדו"ח ציין כי מזל"טים שתוכננו על ידי איראן בעיראק, בתימן ובעזה משתמשים באותו דגם מנוע, ה- DLE-111, מתוצרת חברה סינית בשם Mile Howo Xiang Technology. 

החברה הסינית מסרה לאו"ם כי הרכיבים המשמשים במזל"טים איראנים הם "מזויפים", אך לא נענתה לבקשות וול סטריט ג'ורנל להגיב על שאלות ספציפיות.

במהלך מסיבת עיתונאים, שנערכה על ידי "המועצה הלאומית האיראנית להתנגדות " בוושינגטון, חשפוו ביום רביעי את הקבוצה שהיא הזרוע הפוליטית של "ארגון המוג'אדין העממי", ותמונות לוויין של אתרי ייצור, כשהם מצביעים על הרחפנים המגיעים משמונה מפעלים באיראן ושימוש בחומרים המוברחים בתוכו הוא מיוצר או מורכב ולאחר מכן נשלח למדינות כמו סוריה ועיראק בהן נשלמת הרכבתו ונעשה שימוש בו.  

"ארבעה מפעלים"

סגן נשיא המועצה בארצות הברית, רזה עלי ג'פרזאדה, אמר כי "ישנם ארבעה מתוך שמונת האתרים האחראים על ייצור מל"טים באיראן, חלקם עובדים תחת  " רשות תעשיות התעופה " של משרד הביטחון , בעוד שמרכזים אחרים שייכים לחיל האוויר של משמרות המהפכה או לכוחות המזוינים, שחלקם פועלים במסווה של מוסדות פרטיים. 

הוא חשף את "השתתפותה של חברת התעשיות –  Ghazanfar Roknabadi Industries, המזוהה עם חיל האוויר (האיראני) … בייצור מל"טים על ידי מתן תמיכה והדרכה למפעלי חיל-האוויר המזוהים עם " משמרות המהפכה האיראני" .

תעודת Ghazanfar תעשיות Roknabadi
תעודת Ghazanfar תעשיות Roknabadi

ג'פרזאדה אמר כי "חומרי גלם לייצור חלקי מזל"ט, כגון בדים וסיבים מיוחדים, מיובאים מסין, טורקיה ודרום קוריאה". 

בין המידע הכלול בנושא שחשפה קבוצת האופוזיציה, ושהעתק שלו התקבל באתר החדשות האמריקאי " אלחורה ", הוא כי "מאז 2019 הקימו כוחות המשטר מתחם חדש לייצור מל"טים המהווה יחידה מיוחדת עבור סוג זה של מטוסים הממוקם בסמנן, בהם כל המוסדות פעילים. צבא, כולל משמרות המהפכה, בסיג ', כוחות הביטחון ומשרד הביטחון. 

מתחם למל"טים שבסיסו בסמנן
מתחם למל"טים שבסיסו בסמנן (קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות)

על פי המידע המצורף לתמונות אשר אתר "אלחורה" לא יכול היה לאמת באופן עצמאי, "המתחם כולל קבוצת עבודה המתמחה בייצור מל"טים, העובדת על עיצוב ושחזור מזל"טים קלים ושקטים". 

הדו"ח מוסיף, "מספר מומחי IT ומהנדסים עובדים ביחידה זו, ומומחי ההרכבה מעבירים את החלקים המיוצרים לאתרים אחרים ומרכיבים שם את המוצר המוגמר". 

המידע שצירפתי אליו את תמונות הלוויין הזכיר את שמה של חברת "אל-קודס תעשיות אוויר", הפועלת בפיקוח ארגון תעשיית התעופה במשרד הביטחון, וששינתה את שמה ב -13 בדצמבר 2019 ל- "תעשיות עיצוב ובנייה של מטוסים קלים".  

הדו"ח הארוך הוסיף כי "החברה לתעשיית התעופה והחלל פאג'ר היא אחד המתקנים שבשליטת רשות תעשיית התעופה במשרד הביטחון, המייצרת מטוסים חד מנועים קטנים".

על פי המידע, תאגיד התעשייה האווירית האיראנית (HESA) של משרד הביטחון מייצר את מה שמכונה "מל"טי אבביל", על פי הדיווח. 

הדו"ח גם הצביע על כך ש"בייסר תעשיות", חברה בת של ארגון התעשייה האווירית המזוהה עם משרד הביטחון, מייצרת חלקים מרכיבים שונים לתעשיות האוויריות,החלל והתחום הימי, כולל סוללות קטנות למל"טים ומנועים לסירות מהירות של ה- IRGC. 

הדו"ח גילה כי "בין החברות התורמות לייצור כלי טיס מסוג זה נמצאת חברת Paspar Saze Camposite, שעובדת בעיקר בתחומי העיצוב, ייצור פרוטוטייפים, הדפוס וייצור חלקים מרוכבים ממתכות שונות, במיוחד עבור  מל"טי מהאג'ר – مهاجر ".

ארגון האופוזיציה, שפעילותו נאסרה על ידי טהראן, אמר כי השיגה את המידע ממקורות קשורים באיראן. 

אימון והברחה

על פי הדו"ח שחשפה הקבוצה, "יש יחידה המתמחה בשימוש במזל"טים בתוך חיל האוויר של משמרות המהפכה. מחלקת ההדרכה של כוח קודס אחראית על הכשרת שכירי החרב והסוכנים של המשטר במתחם "האימאם עלי" . "  

תרשים כיצד לשלוח מל"טים למספר מדינות
תרשים כיצד לשלוח מל"טים למספר מדינות

הדו"ח גם מגלה כי "כוח קודס אחראי להברחת נשק וציוד ללקוחות במדינות האזור, והחיל משתמש במסדרונות אוויר, יבשה וים רבים כדי לשלוח נשק וציוד, כולל חלקים למל"טים, למדינות של האזור ". 

הוא מוסיף כי "חלק מהציוד הזה, המוסתר במכולות, נשלח על ידי משאיות לעיראק, סוריה ולבנון דרך מעברי גבול יבשתיים , וציוד אחר נשלח על סיפון סירות משמרות המהפכה דרך הנמלים שבשליטת הכוחות הללו לתימן ואזורים אחרים." 

באותה מסיבת עיתונאים אמרה סונה סמסאמי, נציגת המועצה הלאומית האיראנית להתנגדות בארצות הברית, כי המשטר "מנסה לפצות על חולשת כוח האוויר המזדקן שלו באמצעות טכנולוגיה זו" והוסיף כי "משמרות המהפכה וכוח קודס שלה משתמשים בעיקר במזל"טים רבים בפעולות הטרור שלהם, כמו גם כדי לספק אותם לסוכניהם באזור". 

דיווחים על תקיפות מזל"טים שבוצעו על ידי הכוחות האיראנים או שלוחותיהם בחודשים האחרונים היו לעתים קרובות מעורפלים וקשים לאישור. 

באוגוסט האחרון פרסם פיקוד המרכז של ארה"ב את תוצאות החקירה שערך אחרי המתקפה על מכלית הנפט  "מרסר סטריט" בים הערבי מול סולטנות עומאן ב -29 ביולי, וגרמה למותם של שניים מאנשי הצוות שלהם, והם הגיעו למסקנה שאחד המל"טים בפגעו באנייה היה "תוצרת איראן ", בליווי תמונות של השרידים שלו.

לאחר שארצות הברית, בריטניה וישראל האשימו את הרפובליקה האיסלאמית כי היא עומדת מאחורי הפיגוע, שרי החוץ של קבוצת שבע המדינות האשימו גם את טהראן. 

"כל הראיות הקיימות מצביעות בבירור על איראן", אמרו השרים בהצהרה משותפת וקראו "לכל הגורמים הרלוונטיים למלא תפקיד בונה במטרה לקדם יציבות ושלום באזור".

שרי ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה, קנדה ויפן, כמו גם שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הוסיפו כי "התנהגותה של איראן, כמו גם תמיכתה בכוחות חמושים שאינם מדינה, מאיימים על השלום והביטחון הבינלאומי ".

טהראן מצדה דחתה את ה"ראיות " האמריקניות לפיהן נעשה שימוש במזל"טים " תוצרת איראן " בהתקפה על מכלית, ואמר כי היא " מפוברקת ".