ארה"ב שלחה מסר לבנט להפסיק את ההתנחלויות בגדה המערבית

בכירים ישראלים אישרו כי ממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלח בשבוע שעבר מסר שקט ללשכתו של ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט, וקרא לעצור את עבודות הבנייה החדשות בהתנחלויות בגדה המערבית- כך מוסר אתר החדשות הערבי "אירם".

ובאתר האינטרנט של וואלה צוטטו גורמים ישראלים שאמרו כי שגריר ארה"ב בירושלים, מייקל רטני, התקשר לבכירים במשרד ראש הממשלה בשבוע שעבר ואמר להם כי "ממשל ביידן ירצה לראות איפוק או הגבלת התכנון והבנייה החדשה בההתנחלויות. "

על פי האתר הישראלי, בשיחה העלה שגריר ארה"ב את חששותיה של וושינגטון מהאפשרות לבנייה עתידית באזור E1 הרגיש שבין ירושלים למעלה אדומים, כיוון שזה יחלק את צפון הגדה המערבית לדרומה, ויגרום לקושי בהקמת מדינה פלסטינית עם רציפות טריטוריאלית.

האתר ציין כי סוגיית ההסדר עשויה להפוך למוקד מתיחות בין ישראל וארצות הברית, והוסיף: "גם הבית הלבן וגם משרד ראש הממשלה רוצים להימנע מכך ולנסות להגיע להבנות בערוצים שקטים.”

בהקשר זה אמר גורם בכיר בממשל האמריקאי, על פי האתר העברי, כי מאז הפגישה בין ביידן לבנט בסוף אוגוסט בוושינגטון, הממשל נמצא בקשר שבועי עם ממשלת ישראל בנושא ההתנחלויות.

האתר ציין כי טרם נסיעתו של בנט לוושינגטון, אמורה מועצת התכנון העליונה של המינהל האזרחי להיפגש לאישור תכנון ובניית תוספת של כ -2,000 יחידות דיור בהתנחלויות, ועוד 800 יחידות דיור לפלסטינים בשטח C בגדה המערבית.

עוד הוסיף האתר: "בנט רצה שהוועדה תקבל החלטה בנושא עוד לפני פגישתו עם ביידן וככה הסיכויים למתח ולמשבר קטנים יותר, אבל השביתה שהוכרזו על ידי עובדי המינהל האזרחי גרמה למועצת התכנון לא להתכנס, ואישור התכנון והבנייה בהתנחלויות נדחה לאחר הפגישה עם ביידן ”.

במהלך פגישתו עם בנט העלה נשיא ארה"ב בשיחת פנים אל פנים את נושא ההתנחלויות, ואמר כי הוא מצפה מישראל לנהוג באיפוק בכל הנוגע לאישורי בנייה חדשים בהתנחלויות.

גורמים ישראלים אמרו כי בנט אמר לביידן כי ישראל תמשיך לבנות בהתנחלויות רק בהתאם לצרכי "צמיחה טבעית", על פי האתר הישראלי.

ראוי לציין כי ממשל ביידן מנסה לאזן את עמדתו מול בנייה בהתנחלויות ורצונו לשמר את הסיכויים של פתרון שתי מדינות בעתיד, עם חוסר נכונותו של נשיא ארה"ב להגיע לעימות פומבי עם ישראל על נושא ההתנחלויות.

مقال بغارديان: فات أوان وقف الاستيطان | أخبار جولة الصحافة | الجزيرة نت

קרדיט לתמונה: אלג'זירה