ארה"ב מעדכנת על מספר ראשי הנפץ הגרעיניים שברשותה

שלשום פרסם משרד החוץ האמריקאי את גודל המלאי של ראשי נפץ גרעיניים לראשונה מזה ארבע שנים, לאחר האפלה שהטיל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על נתונים אלה.

מהמשרד נמסר כי ב -30 בספטמבר 2020 היו לצבא ארה"ב 3,750 ראשי נפץ גרעיניים מופעלים או לא פעילים, 55 פחות מהשנה הקודמת ו -72 יותר משנת 2017.

מספר זה הוא הנמוך ביותר מאז הגיע מאגר הגרעין האמריקאי לשיאו בשיאה של המלחמה הקרה עם רוסיה בשנת 1967, אז הגיע ל -31,255 ראשי נפץ.

ההכרזה על המספרים ביום שלישי הגיעה כאשר ממשל הנשיא ג'ו ביידן עושה מאמצים להפעיל מחדש את שיחות הבקרה על הנשק הגרעיני עם רוסיה לאחר שהופסקו בימיו של טראמפ. "הגדלת השקיפות בנוגע למאגרי הגרעין של מדינות חשובה למאמצים של אי הפצה ופירוק נשק", נמסר בהודעת משרד החוץ.

טראמפ, שפרש מנשיאות ארה"ב ומהסכם הגרעין האיראני ומההסכם (חלקי בלבד) עם רוסיה, פרש גם מהסכם אחר, הסכם ה- START החדש, בשנה שעברה לפני שפג תוקפו ב -5 בפברואר.

אמנה זו קובעת מספר מקסימלי של ראשי נפץ גרעיניים שוושינגטון ומוסקבה יכולים להחזיק בהם, והנסיגה מהם עלולה הייתה להפוך את צמצום ראשי הנפץ הללו על ידי שני הצדדים לאפיזודה חולפת.

טראמפ אמר אז שהוא רוצה הסכם חדש שיכלול גם את סין, שיש לה מעט ראשי נפץ בהשוואה לארצות הברית ורוסיה.

אבל ביידן, שנכנס לתפקידו ב -20 בינואר, הציע מיד הארכה של חוזה לחמש שנים, שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסכים לה במהירות. ההסכם מגביל את מספר ראשי הנפץ הגרעיניים שמוסקבה וושינגטון יכולים לפרוס ל -1,550.

דיפלומטים רוסים וארה"ב קיימו בשבוע שעבר פגישות בדלתיים סגורות בז'נבה כדי להתחיל בדיונים על אמנת TEL-START וגם על בקרת הנשק הקונבנציונאלי.

גורם אמריקני הגדיר את השיחות כ"פרודוקטיביות ", אך שני הצדדים אמרו שזה דבר חיובי אפילו לקיים את השיחות.

על פי נתונים סטטיסטיים שפורסמו בינואר 2021 על ידי המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם, כולל ראשי נפץ שהוסרו ולא נכללו בנתוני משרד החוץ האמריקאי, ארצות הברית מחזיקה ב -5,550 ראשי נפץ כאלה, לעומת 6,255 ברוסיה, 350 בסין, 225 בבריטניה, ו -290 בצרפת.

מהמכון נמסר כי הודו, פקיסטן, ישראל וצפון קוריאה מחזיקות יחד כ -460 ראשי נפץ גרעיניים.

أمريكا لا تُخزّن السلاح النووي لأجل الردع فقط.. إسأل التاريخ - قناة العالم الاخبارية

קרדיט לתמונה: רשת אלעאלם האיראנית