מבזקי חדשות ליום 4-10-21. מתעדכן

*- המקצוע המסוכן בעזה
לפני יומיים דווח על כך שחיילי צה"ל הרגו פלסטיני בגבול הרצועה משם נמסר כי לא היה מחבל אלא "צייד ציפורים". מבלי להיכנס לפרטי המקרה זו הזדמנות טובה לספק פרטים על המקצוע הזה…

ציד הציפורים נחשב לאחד המקצועות המסוכנים בעזה כשבשנים האחרונות דווח על מספר מקרים בהם נהרגו ציידי ציפורים בגבול הרצועה. המקצוע הזה החל לצבור פופולאריות ברצועה עקב המצב הכלכלי הקשה. יש שתי עונות לציד – הראשונה בין נובמבר לפברואר – תקופת נדידת הציפורים אז מגיעות לאזור ציפורים שבדרך כלל לא נמצאות כאן. העונה השנייה היא בקיץ ומתרכזת בזני הציפורים המקומיים (נקראת "בלדי").

ציפורים "רגילות" בדרך כלל נמכרות על ידי הציידים בשוק בעזה (מסתבר שיש קונים) תמורת כ-2 שקלים. החוחית נחשבת לציפור המכניסה ביותר – מחיר זכר יכול להגיע לכ-200 שקלים ונקבה סביב כ-100 שקלים. לפי הציידים הסכנה נובעת מכך שהציד מתבצע בעיקר באזורי הגדר שם נפרסות הרשתות והפעילות סמוכת גדר זו מביאה את חיילי צה"ל לחשוד שמדובר במחבלים.

*- ההצעה המפתה מעיראק
ממשלת עיראק טוענת כי שווי כספי המדינה שהוברחו על ידי אנשי משטר סדאם ואלה שבאו אחריו מתקרב ל-500 מיליארד דולר. בשנים האחרונות ונוכח המצב הפיננסי הקשה של הממשלה היא מנסה להשיב את אותם כספים ללא הצלחה. בחודש שעבר אף אירחה בגדד כינוס בהשתתפות 12 שרים ערביים כדי לנסות ולקדם את הסוגיה.

עתה, מנסים בפרלמנט העיראקי שיטה חדשה. מספר חברים העלו הצעת חוק ולפיה כל מי שיסייע בהחזרת הכספים האבודים יזכה בעמלה של 20% – 25%. לפי החוק העיראקי כיום, העמלה היא בגובה 10% בתנאי שהיא אינה עולה על 250 אלף דולר. במילים אחרות מי שיוביל את ממשלת עיראק להחזרת 100 מיליון דולר יזכה בסכום נאה של 20 – 25 מיליון דולר לעומת 250 אלף דולר כיום. ספק אם זה יעזור אבל המחשבה יפה…

*- מלבנון מדווח על קריסה מוחלטת של רשת החשמל החל משעה 17:00. קודם לכן דווח שרק תחנת הכח בבעלבכ ממשיכה לפעול ולייצר כ-15% מתפוקת החשמל. כמו כן הייתה הערכה כי החשמל יספיק לשלוש שעות ביום בלבד.

*- הקטסטרופה בתימן צפויה להתרחב
העולם איבד עניין במלחמה בתימן שהפכה לקטסטרופה הומניטרית. דוח של האו"ם מזהיר כי הרעב צפוי להיות מנת חלקם של עוד מיליוני תימנים. המטבע המקומי הריאל קרס מול הדולר והיום הגיע לשפל של 1200 ל-1 דולר. נפילה זו צפויה להמשיך לייקר את מוצרי המזון שנסקו מתחילת השנה באזורים שונים של המדינה בכ-60%.

האו"ם מזהיר כי 5 מיליון תימנים נמצאים כיום על סף רעב ועוד 16 מיליון "צועדים לקראת רעב". בדו"ח הובאו עדויות קשות כי בבתי החולים המקומיים ניתן למצוא מאושפזים, כולל ילדים המתוארים כ"שלדים".

*- איך הצליחה ספרד להפוך לספקית נשק מובילה של האמירויות?
ספרד הצליחה להפוך בשנה שעברה בפעם הראשונה לאחת מספקיות הנשק האירופאיות המובילות של איחוד האמירויות. על פי דוח של הארגון האירופאי EEAS ספרד ניצבת במקום השלישי במכירות הנשק למדינה המפרצית.

הזינוק של ספרד בדירוג מעורר שאלות ויש כאלה הטוענים כי הדבר קשור למעברו של המלך לשעבר חואן קרלוס להתגורר בדובאי. מאז מעברו למפרץ, מספר רישיונות ייצוא הנשק מטעם הרשויות בספרד לאמירויות נמצא בעלייה ולפי הדוח האירופאי בשנה שעברה רק גרמניה וצרפת הוציאו יותר רישיונות יצוא נשק לאמירויות מאשר ספרד. מקורות בספרד סבורים שקשריו הענפים של קרלוס עם ראשי האמירויות והמשך השפעתו על הממסד הספרדי הם אלה המסייעים להגברת ייצוא הנשק. המלך קרוס עזב את ספרד בשנה שעברה לאחר שהתגלה כי היה מעורב בשחיתות.

Iraqi PM refers senior officials to commission for corruption

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות