איראן דורשת מארה"ב לשחרר 10 מיליארד $ כדי להתחיל במשא ומתן

שר החוץ האיראני: אנו מסיימים את גיבוש צוות המשא ומתן

בעוד טהראן טרם קבעה מועד לחזרת צוות המשא ומתן שלה  לשיחות וינה, היא ממשיכה להפר את התחייבויותיה בהסכם הגרעין וזאת על רקע אזהרות כי היא נמצאת במרוץ להשיג נשק גרעיני, ושר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן קרא לארצות הברית לשחרר 10 מיליארד דולר מהכספים המוקפאים אצלה כתנאי מוקדם. לחזור לשיחות הגרעין.

בראיון לטלוויזיה הממלכתית האיראנית בערב שבת, אישר עבדאללהיאן כי במהלך נסיעתו האחרונה לניו יורק להשתתף בעצרת הכללית של האו"ם, הוא דחה את הצעת הבכירים האמריקאים לתקשר ולהחליף מסרים עם הצד האיראני.

"אם לאמריקאים יש כוונה אמיתית, תנו להם לשחרר חלק מהנכסים האיראניים המוקפאים", אמר שר החוץ האיראני בהתייחסו לרצון של בכירי ממשל ביידן ליצור קשר עם ממשלת איראן החדשה.

إيران تشترط على أميركا الإفراج عن 10 مليارات لبدء التفاوض

הוא גם הדגיש כי טהרן "תחזור בקרוב לתהליך המשא ומתן, אך היא תבחן את כוונות הצד שכנגד לשולחן המשא ומתן, והצעדים המעשיים של ארצות הברית בהקשר זה יהוו את הקריטריון".

עבדאללה אמר: "קיימת הסכמה על העיקרון שהשיחות יתקיימו בוינה, ואנו רוצים להמשיך את נוסחת וינה", אך הוסיף: "לא נקשר בין מדיניות החוץ והכלכלה של המדינה לבין המשא ומתן ותוצאותיו. "

הוא גם הדגיש כי הממשלה החדשה מתכוננת להקים את צוות המשא ומתן, ואמר כי "משרד החוץ יעקוב אחר המשא ומתן של העוזרת לענייני פוליטיקה עד שיוסכם לנהל שיחות ברמת שרי החוץ ממדינות המשתתפות במו"מ. "

ראוי לציין כי שיחות הגרעין של איראן עם מעצמות העולם בווינה להחייאת ההסכם מ -2015 הופסקו לפני יותר מחודשיים לאחר שישה סיבובים שהסתיימו ביוני האחרון.

עם ניצחונו של אברהים ראיסי בבחירות לנשיאות איראן והרכבת ממשלה חדשה, המדינות השונות מצפות לחדש את סבב השיחות השביעי, שעדיין לא נקבע להם מועד, על רקע חילוקי דעות עזים האם להמשיך בכלל את המו"מ עם איראן. הסלמה וחוסר הנכונות של טהראן לוותר בנושאים אחרים, במיוחד בנושאי הטילים ומעורבותה במדינות האזור, גורמים גם הם לעיכוב בהמשך השיחות להחייאת הסכם הגרעין.

שר החוץ האיראני: