הטליבאן מגרשים את מיעוט ההזארה השיעיים ותופסים את בתיהם

מאות משפחות השייכות למיעוט ההזארה השיעי נעקרו במרכז אפגניסטן מאז השתלטות הטליבאן על קאבול, מה שמעורר חשש מפני רדיפה מחודשת אחרי מיעוט זה, על פי הוול סטריט ג'ורנל .

השבוע הוציאו הטליבאן אזהרות לתושבי כפרי קנדיר וטגיבדאר לעזוב את בתיהם תוך 9 ימים. תושבי שני הכפרים אישרו כי אלפי אנשים מ -700 משפחות הזארות נענו לצווי הטליבאן ונמלטו מבתיהם.

בשבוע שעבר פרסם מוללה מספיר, מושל הטליבאן של מחוז באטו במחוז דייקנדי, אזהרה דומה לכפרי שאגולגה וחרגק, והורה לתושבים לעזוב את בתיהם תוך חמישה ימים.

כמו רוב חברי התנועה, שליטי הטליבאן באורוזגן ודייקונדי הם מהקהילה הפשטונית הסונית.

גולם חצרת מוחמדי, זקן שבטי מטאג'בדאר, אמר: "זה מעשה מחריד. זה קורה רק לנו הזארות".

חלק מהתושבים דיווחו כי הטליבאן ואנשים התומכים בהם החרימו גם בעלי חיים וגידולים כגון חיטה ושקדים מבני קהילת הזארה.

הטליבאן מצדם הכחיש את הפינוי הבלתי חוקי של הזארות, ואמר כי הבעלות על הקרקע עליה מתגוררות המשפחות שנפגעו שנויה במחלוקת משפטית, טענה שנדחית על ידי תושבי המקום.

خطف أفغان من عرقية الهزارة بزابل | أخبار دولي | الجزيرة نت

"אנחנו גרים כאן דורות", אמר מוחמד, "אפילו בשנות התשעים גרנו כאן ואף גורם מנהלתי של הטליבאן לא אילץ אותנו לעזוב את בתינו".

תושבי הכפרים שנפגעו טענו כי הטליבאן מחליף את אוכלוסיית הילידים במתיישבי פשטון חדשים ממחוז אורוזגן.

ללא קשר לנושא סכסוך הקרקעות, אמר אהסאן קאן, חוקר ומומחה משפטי, "הדרך שבה הטליבאן מכריח אנשים מקומיים לעזוב את בתיהם ומהקרקעות שלהם מבלי לעבור הליכים משפטיים מתאימים היא בלתי חוקית לחלוטין".

הוא הוסיף: "השריעה אומרת, במקרה של מחלוקת על קרקע,כי הבעלים הוא זה שגר על הקרקע אלא אם הצד השני יוכיח אחרת".

אך תושבים עקורים אומרים כי הפינויים נראים כניסיון של הטליבאן לתגמל את לוחמיו ותומכיו לאחר 20 שנות מלחמה. הם אמרו שחלק מהמתיישבים החדשים אינם לוחמי הטליבאן, אלא שהם תפסו נכסים בתמיכת הטליבאן.

קשיש מהכפר חרג'אק אמר: "נלחמנו 20 שנה במלחמת קודש נגד הממשלה. עכשיו אתם רוצים לחסל את השיעים?" .

מנהיג הזארה, מוחמד מוחאיק, הדגיש גם בפייסבוק כי עקירת משפחות לפני תחילת החורף עלולה להביא לאסון הומניטרי.

במקומות אחרים במדינה, גם אפגנים שאינם הזארה מתמודדים עם איומים על עקירה, בשל הקשר שלהם עם הרפובליקה האפגנית המתפוררת. ברובע פרקט בעיר קנדהאר, מעוז טליבאן מסורתי, מאות תושבים הפגינו נגד תוכניות לגרש אותם מבתיהם, וחלקם הוכו על ידי ביטחון הטליבאן.

أقلية "الهزارة" الأفغانية.. مضطهدون في الداخل بسبب تشيّعهم ومستبعدون من  الخارج بسبب "الإسلاموفوبيا" - شيعة ويفز - ShiaWaves Arabic

קרדיט לתמונות:רשתות חברתיות