בזאר טורקי: ארדואן רוצה פיצוי מוושינגטון על הסילוק מפרוייקט האפ-35

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי טורקיה מתכוונת לבקש פיצוי בגין סילוקה מתוכנית מטוסי הקרב מסוג F-35 בהובלת ארה"ב, אולי במהלך פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשולי מפגש ה- G-20 בחודש הבא.

בשיחה עם עיתונאים בטיסה חזרה מפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביום רביעי, אמר ארדואן כי לא תהיה "נסיגה" מההסכם עם רוסיה לרכישת מערכות טילי S-400 המתקדמות. 

עסקה זו הוציאה את טורקיה , חברת נאט"ו , מהתוכנית הבינלאומית לייצור מטוסי קרב מסוג F-35.

ארדואן ציין כי הוא מקווה לפגוש את ביידן בפגישת ה- G-20 ברומא כדי לדון בפרויקט F-35, כולל 1.4 מיליארד דולר ששילמה טורקיה לפני שהוצאה מהתוכנית. ארדואן הוסיף כי פגישה נוספת בין המנהיגים הטורקים לארה"ב עשויה להתקיים גם בשולי ועידת האקלים בנובמבר בגלזגו שבסקוטלנד.

"שילמנו 1.4 מיליארד דולר, מה יקרה? לא הרווחנו את הכסף הזה – בקלות. או שהם יתנו לנו את המטוסים שלנו או שיתנו לנו כסף", המשיך ארדואן.

כשנשאל על תכניות טורקיה לרכוש מערכות S-400 נוספות למרות איומים בסנקציות נוספות ע"י ארה"ב, השיב ארדואן: "מבצע הטמעת S-400 בצבא טורקיה נמשך. אין דרך חזרה". הערותיו דווחו על ידי ערוץ החדשות הטורקי הפרטי NTV וכלי תקשורת אחרים.

טורקיה הודחה מתוכנית ייצור חלקים של ה- F-35 וסנקציות הוטלו על גורמים במשרד ההגנה שלה לאחר שהמדינה רכשה את מערכת ההגנה מפני טילים מסוג S-400 תוצרת רוסיה לפני שנתיים. ארצות הברית מתנגדת בתוקף לשימושם של חברי נאט"ו במערכת הרוסית, ואמרה כי היא מהווה איום ביטחוני על ה- F-35.

Turkey accepts its first F-35 fighter jet with a ceremony at the Lockheed Martin in Texas, on June 21, 2018. But components of the F-35 fighter aircraft are yet to be delivered to Turkey.

קרדיט לתמונה : Atilgan Ozdil / Anadolu Agency