וושינגטון פוסט: ביידן מעניש את מצרים ועוצר סיוע של 150 מיליון דולר

ה"וושינגטון פוסט " כתב במאמר המערכת שלו כי מניעת 150 מיליון דולר בסיוע האמריקאי למצרים היא התפתחות חשובה, אך היא קשורה לתגובת המשטר המצרי ועבד אל פתאח א-סיסי.

העיתון הוסיף כי החלטת הנשיא ביידן לעכב 130 מיליון דולר בסיוע הצבאי המיועד למצרים ותנאי שחרורו שמצרים תמלא שורה של דרישות בתחום זכויות אדם, לא תסיים את ההפרות החמורות והמתמשכות של משטרו של הנשיא עבד אל פתאח א-סיסי .

המסר היה חזק יותר אם הממשל היה מונע את הסיוע של 300 מיליון הדולר שהקונגרס נתן למצרים לתחומים הקשורים לקידום הדמוקרטיה וזכויות האדם, אמר העיתון.

עם זאת, המדיניות של ביידן אכן נותנת את התמונה של שינוי כיוון, ועלינו לצפות אם היא תוביל לשינוי משמעותי. מתוך 1.3 מיליארד דולר התמיכה הצבאית השנתית למצרים, הקונגרס התנתה את שחרורם של 300 מיליון דולר לאחר עדות של שר החוץ בטענה שמצרים "נקטה בצעדים אפקטיביים וברי קיימא" כדי "לחזק את שלטון החוק, מוסדות דמוקרטיים וזכויות אדם" כולל שחרור אסירים מה שיאפשר לארגוני החברה האזרחים לפעול, לפתוח את הדרך לחופש העיתונות ולחקור בין היתר רצח אזרחים ללא משפט.

עם זאת, ארה"ב פרסמה ,שנה אחר שנה, חריגים לדרישות אלה המבוססות על אינטרסים ביטחוניים לאומיים בטענה שמצרים ממלאת תפקיד חשוב ביציבות המזרח התיכון ומשתפת פעולה במאבק בטרור. העיתון אומר כי ביידן, שהתחייב במהלך הקמפיין שלו להפסיק "להציע צ'ק לדיקטטור האהוב על טראמפ", יוצר תקדים ,לעומת העבר,על ידי מניעת 130 מיליון דולר ממצרים. 

ב -11 בספטמבר הכריז סיסי ברעש גדול על אסטרטגיית זכויות אדם חדשה בת 78 עמודים, שלדבריו "תחזק את הכבוד לזכויות אזרחיות, פוליטיות, חברתיות ותרבותיות".

העיתון מעיר כי האסטרטגיה נותנת תמונה של תחושת לחץ על סיסי, אך אין לה כל משמעות אלא אם כן היא תיושם בפועל. 

מה רוצה ביידן בתמורה לשחרור כספי הסיוע, שאל העיתון?

על פי דיווחים בעיתונות, דרישות אלה כוללות שחרור 16 אנשים וסגירת החקירה בת עשרות שנים בנושא עבודתם של הארגונים הלא ממשלתיים, המכונה תיק 173. אך דובר משרד החוץ, נד פרייס, סירב למסור פרטים ב -15 בספטמבר מהן ההדרישות ואמר: "אני לא רוצה לחשוף שיחות פרטיות" עם מצרים. העיתון שאל: מדוע כל הסודיות הזו? אך השאלה החשובה ביותר בנוגע למדיניות הממשל מתייחסת לתגובת מצרים לדרישותיה.

ברור כי הממשל דרש לשחרר מספר קטן מאוד של עצורים פוליטיים, בעוד אלפים נמקים בבתי הכלא של סיסי. האם לדיקטטור המצרי יש את הרושם שהוא יכול לרצות את ארצות הברית במחוות סמליות בזמן שכוחות הביטחון ימשיכו להתעלל בהם?

העיתון סבור כי ארצות הברית צריכה להפעיל לחץ על המשטר המצרי. אם סיסי יתעלם מהממשל, וושינגטון תצטרך לשלוח לו מסר חזק יותר.

העיתון הוסיף: "נכון שביידן חרג משיטות העבר, ומה שהוא צריך זה תוצאות. התוצאה המקובלת היחידה היא שיפור אמיתי וגלוי בזכויות האדם ובעקרונות הדמוקרטיים של כל המצרים ".

קרדיט לתמונה:  جريدة المغرب الآن الإلكترونية