איראן מסרבת לאפשר לאו"ם בדיקת אתר גרעיני שהותקף בעבר על ידי ישראל

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם מסרה ביום ראשון כי איראן מנעה ממנה להיכנס למתקן לייצור רכיבי צנטריפוגות בעיר קראג', ליד הבירה טהראן.

בהודעה נאמר כי איראן "לא עמדה במלוא תנאי ההסכם שנחתמם עמה, לפני שבועיים, המאפשר לפקחיה לשמור על ציוד ניטור באיראן, בניגוד לאמור בהסכם של 12 בספטמבר", לפי מה שאמר האו"ם.

הסכם -12 בספטמבר הושג ערב ישיבת מועצת הנגידים של IAEA המאגדת 35 מדינות, שבו בחרו מעצמות המערב שלא לבקש החלטת גינוי נגד איראן על אי הסכמת טהרן להחליף כרטיסי זיכרון מלאים הנמצאים בתוך הציוד באתרים המבוקרים.

איראן מצידה אמרה באמצעות שגרירה ב- IAEA,  קאזם גאריב עבאדי,  כי מתקן קראג' לייצור צנטריפוגות אינו כלול בהבנות עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

עבאדי הוסיף בציוץ ב"טוויטר" כי "כל החלטה שאיראן תקבל בנוגע למכשירי הניטור תהיה מבוססת אך ורק על שיקולים פוליטיים ולא משפטיים, והסוכנות לא יכולה ולא צריכה לראות בה אחת הזכויות שלה".

"מה- 20 עד 22 בספטמבר, איראן איפשרה לפקחי הסוכנות להחזיק ציוד ניטור ספציפי של הסוכנות ולהחליף אמצעי אחסון בכל האתרים הדרושים באיראן למעט בית המלאכה לייצור רכיבי צנטריפוגות במתחם קראג' ", נכתב בהודעת IAEA.

אתר קראג' הותקף על ידי מל"טים ביוני האחרון, ואיראן האשימה את ישראל כי היא עומדת מאחורי התקיפה.

העיתון הישראלי, ידיעות אחרונות, חשף כי ישראל עומדת מאחורי המבצע הזה, וטען שיש לה אינטרס ויכולת מבצעית לבצע פעולות מורכבות כאלה בתוך שטח איראן.

ה"ניו יורק טיימס "ציטט גורם איראני המכיר את פרטי התקיפה שהוא גם בכיר במודיעין שאמר כי" התקיפה בוצעה על ידי מזל"ט קטן בעל ארבעה רוטורים (כנראה הכוונה לרחפן) שהמריא מתוך המדינה והגיע לאתר המטרה שלו, אתר לייצור צנטריפוגות חלופיות במאות, ואולי אף יותר שנועדו להחליף את הצנטרפוגות שהושבתו בתקיפה על האתר בנתנז באפריל האחרון.

דו"ח IAEA מגיע עם השעיית המשא ומתן בנושא החייאת הסכם הגרעין משנת 2015, הקובע את הגבלת תוכנית הגרעין האיראנית בתמורה להקלה בסנקציות שהוטלו על איראן, וביום שישי האחרון אמר שר החוץ האיראני כי השיחות יתחדשו "בקרוב מאוד", אך ארצות הברית מפקפקת בכוונותיה של טהראן.

איראן מסרבת לבדוק אתר גרעיני שכוונה בעבר על ידי ישראל

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות