ממשלת עיראק דוחה דרישות לנרמל את יחסיה עם ישראל

היום, שבת, מסרה ממשלת עיראק כי היא "דוחה מכל וכל את הפגישות הבלתי חוקיות שקיימו כמה דמויות שבטיות המתגוררות בעיר אירביל שבחבל כורדיסטן, כדי לדרוש את נורמליזציה של היחסים עם ישראל", לפי סוכנות הידיעות העיראקית " INA "

הממשלה הוסיפה: "הנורמליזציה עם ישראל נדחית מבחינה חוקתית וחוקית".

בהודעת משרד דובר ראש הממשלה נמסר כי "הממשלה מאשרת, מלכתחילה, כי פגישות אלה אינן מייצגות את תושבי הערים העיראקיות, אשר אנשים אלו מנסים נואשות לדבר בשם תושביהן, וכאילו שהם מייצגים את עמדותיהם של אלה שהשתתפו, בנוסף לניסיון לבלבל את המצב הכללי ולהחיות את הטון העדתי המתועב, לאור הנכונות של כל ערי עיראק להתמודד באופן הוגן בבחירות מוקדמות, בהתאם לשאיפות עמנו ולהקדיש את הדרך הלאומית שהממשלה רצתה לאמץ וללכת ".

מנגד, נאמר עוד בהצהרה כי "מצד שני, הצעת מושג הנורמליזציה נדחית מבחינה חוקתית, חוקית ופוליטית במדינה העיראקית, וכי הממשלה הביעה בבירור את עמדתה ההיסטורית העקבית של עיראק לתמיכה במטרה הצודקת של הפלסטינים וההגנה על זכויותיהם, ובראשן זכותו למדינה עצמאית עם אל-קודס  כבירתה ".

על פי העיתון הישראלי ידיעות אחרונות, כ -300 אישים סונים ושיעים בולטים בעיר אירביל קראו לבגדד לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

בתגובה הישראלית הראשונה להזמנה אמר שר החוץ יאיר לפיד כי אירוע זה "מספק תקווה במקומות שלא חשבנו עליהם קודם לכן". "אנו ועיראק חולקים היסטוריה ושורשים משותפים בקהילה היהודית, ובכל פעם שמישהו ייצור איתנו קשר, נעשה הכל כדי לתקשר איתו", הוסיף.

ב -15 בספטמבר 2020, איחוד האמירויות ובחריין הפכו לשתי מדינות המפרץ הראשונות המסדירות באופן רשמי את יחסיהן עם ישראל, בחסות נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ. מרוקו וסודן עשו מאוחר יותר את אותו צעד.

הממשל של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן אומר שהוא מאשר את ההסכמים הללו.

ביום שישי הבטיחה ארצות הברית להפציר במדינות ערב אחרות להכיר בישראל, במהלך ישיבת שרים שהתקיימה ביום השנה הראשון להסכמי הנורמליזציה ההיסטוריים.