"עיניים פרטיות בשמיים" מטרידות ממשלות והופכות למקור מידע

שעות לאחר פלישת הטליבאן לבירה האפגנית ב -15 באוגוסט, התקשורת החלה להשתמש בתמונות לוויין בזמן אמת כדי לדווח על הכאוס בשדה התעופה בקבול, ואת הפקקים הנגרמים על ידי המוני אנשים שרוצים להימלט מהמדינה.

וזו לא הייתה הפעם הראשונה הקיץ שתמונות לוויין מחברות פרטיות מילאו תפקיד מרכזי בעיצוב ההבנה של הציבור בנושא הביטחון הלאומי, מכיוון שהפכו ל"עיניים מיוחדות בשמיים ", כך עולה מניתוח המגזין" פוריין פוליסי ".

סוכנות הידיעות רויטרס, שהעבירה תמונות של Mixar Technologies, שידרה תמונות של המונים מהכניסה לשדה התעופה למסלול ההמראה בסביבות השעה 10:45 ביום שני, ה -16 באוגוסט.

תמונות של ההמונים מהכניסה לשדה התעופה אל המסלול
תמונות של ההמונים מהכניסה לשדה התעופה אל המסלול (קרדיט לתמונה: Mixar Technologies)

תמונות לוויין הראו גם תורים של מכוניות בדרכן לשדה התעופה, שגרמו לפקק תנועה, ושולחות המונים ברגל לשדה התעופה, בתקווה להתפנות לאחר ההשתלטות הפתאומית של לוחמי הטליבאן על קאבול.

 תורים של מכוניות היו בדרכם לשדה התעופה של קאבול
תורים של מכוניות היו בדרכם לשדה התעופה של קאבול (קרדיט לתמונה: Mixar Technologies)

בסוף יוני הודיעו חוקרים במרכז ללימודי ג'יימס מרטין כי גילו יותר ממאה ממגורות טילים בליסטיים חדשים ביבשת במערב סין באמצעות תמונות של חברת לוויין פרטית. 

פחות מחודש לאחר מכן דיווחו אנליסטים בחברת חשיבה אחרת שזיהו שדה טילים סיני שני שנבנה. שני הגילויים לא הגיעו ממקורות ממשלתיים או מהדלפות עיתונאיות אלא מתמונות שנאספו על ידי לוויינים שבבעלותן של חברות מסחריות ומופעלות על ידן.

המגזין סבור כי אירועים אלה עשויים להראות עתיד עם פחות אירועים לא מוסברים, ולתת לארגונים לא ממשלתיים כלים חדשים לפקח ולאמת באופן עצמאי את הטענות של פוליטיקאים.

ממשלות יכולות גם לזהות פעילויות אסורות בדרכים מעבר לשיטות הישנות.

עד לא מזמן היו לממשלות רק המשאבים להפעיל את שירות המודיעין הכללי כדי לפקח על פעילות מדינות אחרות. אך החל משנות השבעים, ריבוי הלוויינים המסחריים הרחיב את הגישה למודיעין רגיש שפעם היה כמעט אך ורק בידי הממשלה. 

תפקיד התמונות בביטחון ובפוליטיקה

בעשור האחרון מספר הלוויינים המסחריים גדל באופן דרמטי, וכך גם איכות התמונות שהם מייצרים. נכון לעכשיו, מאות לוויינים המופעלים על ידי חברות פרטיות מעבירים תמונות ברזולוציה גבוהה לכדור הארץ כמעט בזמן אמת.

על פי הדו"ח, זמינותו של מידע מפורט מסוג זה מלוויינים מסחריים פירושה שממשלות אינן עוד הגופים היחידים המחליטים מתי לחשוף מידע שעלול להיות רגיש. 

אין זה מפתיע שממשלות מתרעמות, לעתים קרובות, כאשר משתמשים בתמונות לווין כדי לחשוף את מעשי הטעיה או את מעשי העוול שלהם, כך עולה מהניתוח.

ממשלות נבהלות באופן דומה כאשר תמונות כאלה חושפות את פעילותן המפרת חוק או החשאית. עדות להפרות זכויות אדם או הפרות של החוק הבינלאומי יכולות להוביל לגינוי או לעונש מצד הקהילה הבינלאומית. 

לדוגמה, תמונות לוויין מסחריות של מתקני מעצר גדולים ברחבי מחוז שינג'יאנג המערבי בסין סיפקו עדויות למעצרים נרחבים של בייג'ינג בקרב המיעוט האתני – האוגורים.

חשיפת פעולות צבאיות רגישות או פעולות סמויות אחרות יכולות לאלץ מדינות להכיר בפעולות שהן מסתירות מעיני הציבור.

ככל שמספר הלוויינים הפרטיים יגדל, כמות המידע שיעמוד לרשות משתמשים לא ממשלתיים תגדל גם כן, השליטה הממשלתית הבלעדית במודיעין תפחת, ויהיה לה קשה יותר ויותר להסתיר את פעילותה מהעיניים הפרטיות הנמצאות גבוה בשמיים.

קרדיט לתמונה: אלביאן