מומחים: העשרת האורניום האיראנית מקרבת אותה לייצור פצצה גרעינית

מומחים: קשה לחזור להסכם הגרעין בעוד איראן ממשיכה להעשיר

שלושה חודשים לאחר הפגישה האחרונה של פסגת המשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין בין איראן למעצמות העולם, לא ברור מתי יחודשו השיחות בווינה, או מי עשוי לייצג את הממשלה האיראנית החדשה.

בינתיים, איראן ממשיכה להגדיל את כמות ואיכות העשרת האורניום שלה, מה שמוביל כמה מומחים להסיק כי היא קרובה יותר להחזיק מספיק חומר  לפצצה אחת, בדיוק כפי שממשל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן העריך קודם לכן.

במקביל, התעוררה מחלוקת לפני כמה ימים בין איראן לבין הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בנוגע למעקב אחר פעילות הגרעין שלה שהוסכם במקור בהסכם 2015, כך על פי דיווח של הוושינגטון פוסט.

בינתיים, הממשל האמריקאי המשיך להזהיר שזמן המשא ומתן אוזל, מבלי לציין כמה זמן נשאר או מה יעשה אם יפוג.

'קשה לחזור אחורה'

"אין לנו לוח זמנים", אמר בכיר במשרד החוץ לוושינגטון פוסט ביום רביעי והוסיף, "אנחנו מוכנים לחזור לשולחן, למרות שבשלב מסוים זה לא יהיה אפשרי, כי התקדמות הגרעין האיראני תהיה בלתי הפיכה וכי  "לא ניתן יהיה לחזור אחורה".

גורם אחר שדיבר בעילום שם אמר לעיתון כי "כאשר נגיע לנקודה או לשלב זה, נצטרך להעריך היכן אנו נמצאים וכיצד אנו מתקדמים".

זאת, כאשר ממשלת איראן הודיעה כי בכוונת שר החוץ חוסיין אמיר עבדאללהיאן לקיים פגישות דו -צדדיות עם עמיתיו מבריטניה, גרמניה וצרפת בשולי האסיפה הכללית השנתית של האו"ם.

איראן מאשרת את חידוש המשא ומתן

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, אמר שלשום לעיתונאים בניו יורק כי לכולם נמסר כי שיחות וינה יתחדשו "בשבועות הקרובים".

בנאום שהוקלט מראש לאספה הכללית ששודר מאוחר יותר אתמול, אמר הנשיא אבראהים ראיסי כי איראן "רואה צורך בשיחות, שהתוצאה הסופית שלהן חייבת להיות הסרת כל הסנקציות נגדה", אך הוא לא ציין מתי יחודש המשא ומתן בווינה.

במקביל, משרד החוץ האמריקני חשף כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן לא מתכוון לפגוש את עבדאללהיאן באו"ם.

מי יוביל את המשא ומתן באיראן?

כסימן שאולי איראן לא ממהרת, החלה הממשלה להחליף את חברי צוות המשא ומתן שלה בווינה. הנושא ומותן האיראני הותיק עבאס אראצ'י הוחלף בסגן שר החוץ עלי בגרי, קרוב משפחה של חמינאי.

גם לא ברור אם הממשלה החדשה מתכננת להשאיר את המשא ומתן בידי משרד החוץ, או להעבירו למועצה לביטחון לאומי, שבשליטה מלאה של חמינאי, כך על פי העיתון.

גורמים רשמיים בארה"ב ובאירופה מודאגים מכך שאיראן עלולה לחזור בה מכל מה שהושג במהלך ששת סבבי השיחות הראשונים.

חברי צוות המשא ומתן סבורים שהגיעו כבר להסכמות ראשוניות על רשימת הסנקציות שיוסרו ושורה של פעולות אפשריות שכל צד ינקוט כדי לחזור למסגרת ההסכם מהעבר.

ما مدى اقتراب إيران من إنتاج القنبلة النووية؟

קרדיט לתמונה: אלקודס אלערבי