ארה"ב מחזירה לעיראק יצירת מופת ארכיאולוגית בעלת ערך עצום

לוח שנגנב ממוזיאון עיראקי בשנת 1991 ולאחר מכן הוברח לארצות הברית יוחזר לבעליו

עיראק לא הייתה רחוקה ממה שמדינות אחרות סובלות בתקופות מלחמה. מלבד ההרוגים, הפצועים וההרס, אובדן העתיקות נותר אחד האסונות הקשים ביותר.

30 שנה לאחר היעלמותו, הודיע ​​אונסק"ו, ביום שני, כי עיראק תקבל בחזרה, ביום חמישי ,לוח ארכיאולוגי בן 3,500 שנים המכיל חלק מ"סיפורי גלגמש " שאותר על ידי הרשויות האמריקאיות לאחר שנגנב ממוזיאון עיראקי בשנת 1991 ולאחר שנים רבות הוברח לארצות הברית.

אוצר עתיק בשווי 50 אלף דולר ותעודה מזויפת

על פי הרשויות האמריקאיות, אוצר ארכיאולוגי זה נגנב ממוזיאון עיראקי בשנת 1991 במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, ולאחר מכן נקנה בשנת 2003 על ידי סוחר אמנות אמריקאי ממשפחה ערבית המתגוררת בלונדון ונשלח לארצות הברית מבלי להצהיר למכס האמריקאי על אופי המשלוח.

לאחר שהלוח הגיע לארצות הברית, הסוחר מכר אותו בשנת 2007 לסוחרים אחרים תמורת 50,000 דולר, עם תעודת מקור מזויפת.

בשנת 2014, הלוח הזה נרכש במחיר של 1.67 מיליון דולר על ידי משפחת גרין, המחזיקה ברשת חנויות "הובי לובי", הידועה בפעילותה, מתוך כוונה להציג אותו במוזיאון התנ"ך בוושינגטון.

אך בשנת 2017, אוצר המוזיאון הביע דאגה ממקור הלוח, לאחר שמצא כי המסמכים שהוצגו במהלך רכישתו אינם שלמים.

לאחר מכן הרשויות האמריקאיות החרימו אותו בספטמבר 2019, ובסוף יולי אישר שופט פדרלי את החזרתו לעיראק.

File:Reverse side of the newly discovered tablet V of the Epic of  Gilgamesh. It dates back to the old Babylonian period, 2003-1595 BCE and is  currently housed in the Sulaymaniyah Museum, Iraq.jpg -

ערך עצום

למרות גודלו הקטן, ערכו של הלוח העתיק הזה עצום.

מנכ"לית אונסק"ו, אודרי אזולאי, שתשתתף בוושינגטון בטקס מסירת החפץ הזה לרשויות האמריקאיות ועמיתיהם העיראקים, אמרה כי החזרת אוצר התרבות הזה לבעליו מייצגת ניצחון גדול על אלה המעוותים את המורשת , כדבריה.

היא גם הוסיפה כי החזרת פריט זה יאפשר לעם העיראקי להתחבר מחדש לדף מההיסטוריה שלו.

אלפי מוצגים שנבזזו

בחודש יולי האחרון החזירה ארצות הברית לעיראק 17,000 פריטי ארכיאולוגיה, שרובם מלפני ארבע אלפים שנה, במיוחד מהציוויליזציה השומרית, אחת הציוויליזציות הוותיקות ביותר במסופוטמיה.

ראוי לציין כי האוצרות הארכיאולוגיים העיראקיים סבלו מהזנחה, הרס וביזה במהלך המלחמות ששטפו את המדינה בעשורים האחרונים, במיוחד בתקופה שלאחר הפלישה האמריקאית ב -2003.

הלוח הארכיאולוגי, יצירת המופת, עשוי חימר וחתום בכתב כותרת הוא חלק מ"סיפורי גילגמש ", הנחשב לאחד היצירות הספרותיות הוותיקות ביותר של האנושות ומספר את הרפתקאותיו של אחד ממלכי מסופוטמיה החזקים.

ملحمة جلجامش - ويكيبيديا

קרדיט לתמונות:ויקיפדיה