עם "רובוט רוצח" …פרטים חדשים על רצח מדען הגרעין האיראני הבולט ביותר

הניו יורק טיימס חשף פרטים חדשים בנוגע לחיסולו של מדען הגרעין האיראני הבולט ביותר, פכריזאדה, ואמר כי הוא בוצע על ידי נשק הייטק חדש המצויד בבינה מלאכותית ובמצלמות מרובות הפועלות באמצעות לוויין.

העיתון ציין כי ההתנקשות בוצעה ללא הימצאות סוכנים בשטח, אלא באמצעות "רובוט רוצח" המסוגל לירות 600 כדורים לדקה.

העיתון אומר כי המידע שלו לגבי אופן ביצוע החיסול התבסס על ראיונות עם גורמים אמריקאים, ישראלים ואיראניים, כולל שני גורמי מודיעין המכירים את פרטי התכנון והביצוע של המבצע.

המדען האיראני הבולט, פאכריזאדה, בן 59, שהואשם על ידי ישראל כעומד מאחורי תכנית גרעינית "צבאית", שטהראן מכחישה, נהרג בפיגוע במכונית שלו בעיר אבסארד שבמחוז דמבאנד, ממזרח לטהראן, בסוף נוֹבֶמבֶּר.

נשיא איראן חסן רוחאני האשים את ישראל בתזמור הרצח וטהרן נשבעה להגיב.

על פי הניו יורק טיימס, ההכנות לרצח החלו בסוף 2019 ותחילת 2020.

تفاصيل جديدة وردود الفعل حول مقتل فخري زاده "الرجل الغامض" في برنامج إيران  النووي | ایران اینترنشنال

משוכות 

לאחר חיסולו של סולימאני, הגבירה איראן את חגורת הביטחון סביב בכיריה, כולל פכריזאדה, שנשמר על ידי קבוצה מובחרת של שומרי ראש ממשמרות מהפכה, חמושים ומאומנים המתקשרים בערוצים מוצפנים. 

תנועותיו של פאצ'ריזאדה היו תמיד בשיירות של ארבעה עד שבעה כלי רכב, ושינו כל הזמן מסלולים ותזמונים כדי לסכל התקפות אפשריות. 

העיתון מספר כי ישראל השתמשה בשיטות שונות בחיסולים קודמים, אחת מהן הייתה על ידי הרעלת מדען הגרעין הראשון ברשימת החיסולים הישראלית בשנת 2007, ואילו השני חוסל בשנת 2010.

במבצע האחרון נעצר חשוד איראני, שהודה בביצוע הפעולה ולאחר מכן הוצא להורג, ואילץ את המוסד לשנות את הטקטיקה שלו. ארבעת החיסולים הבאים בוצעו בין 2010 ל -2012 על ידי גברים על אופנועים אשר ירו ישירות לעבר המטרות או הצמידו חומרי נפץ למכוניות שלהם ואז הם נמלטו.

אולם רמת הביטחון של הכוח המזוין המגן על פכריזאדה, לקחה בחשבון תסריט שכזה, והפכה את הטקטיקה של שימוש באופנועים לבלתי אפשרית, על פי העיתון.

העיתון הוסיף כי מתכנני הרצח של זאדה דנו באפשרות של פיצוץ מטען חבלה לאורך נתיב תנועתו של מדען הגרעין האיראני על מנת לאלץ את השיירה לעצור כדי שהצלפים יוכלו לתקוף אותה.

"תוכנית זו לא יושמה בשל החשש מתנגשות חמושה, שבמהלכה עלולים להיפגע אנשים רבים".

בסופו של דבר הוצע הרעיון להשתמש בתת מקלע בשלט רחוק, אך היו עוד סיבוכים לוגיסטיים, כי גודלו ומשקלו הקשו על הובלתו והסתרתו מבלי שהתוכנית תיחשף.

על פי גורם מודיעיני המכיר את התוכנית, ישראל בחרה בדגם מתקדם של תת המקלע "FN MAG" מתוצרת בלגיה המקושר לרובוט חכם מתקדם.

הבכיר אמר כי המערכת אינה שונה ממערכת "סנטינל 20" שחברת "אסקריבנו" הספרדית מייצרת.

המקלע, עם הרובוט ושאר האביזרים המשולבים שוקל כטון, כך שהציוד פורק לחתיכות קטנות, ולאחר מכן הוברח לאיראן בדרכים ובזמנים שונים, ולאחר מכן הורכב מחדש בחשאי באיראן.

תכנון זהיר

הרובוט נבנה כך שיתאים לגודל המיכל של טנדר זמיאד, פופולרי באיראן, ומצלמות הותקנו במספר כיוונים על המשאית כדי לתת לתא הנהג תמונה מלאה  לא רק של המטרה ופרטי האבטחה שלה, אלא גם את הסביבה שמסביב. 

בסופו של דבר, במשאית הותקנו חומרי נפץ, כך שניתן יהיה לפוצץ אותה לרסיסים לאחר סיום ההרג, על מנת להרוס את כל הראיות.

לאחר מכן, היה אתגר שצריך לטפל בו, והוא לוודא שפחריזאדה נוהג ברכב ולא אחד מבניו, אשתו או שומר הראש, כך שלא יפגעו באדם הלא נכון.

מכיוון שישראל חסרה יכולות מעקב באיראן מכיוון שאינה מסוגלת להשתמש במזל"טים המשמשים לאיתור המטרה לפני התקיפה, הוחנתה מכונית בצד הכביש שזאדה נסע בה והעמידה פנים שהיא מושבתת.

הרכב הוצב ליד צומת כשהוא מצויד במצלמת לוויין ששולחת תמונות ישירות למטה המבצע.

המבצע החל עם שחר ביום שישי, 27 בנובמבר 2020, והמשאית שהובילה את המקלע חנתה ברחוב האימאם חומייני, שם גילו חוקרים איראנים מאוחר יותר כי מצלמות המעקב בכביש הושבתו.

השיירה של זאדה כללה ארבע מכוניות, בראשונה נסעו שומרי ראש, ואחריה מכונית ניסאן שחורה בה נהג פכריזאדה ומאחוריו שתי מכוניות גם הן עם שומרי ראש.

זמן קצר לפני השעה 15:30 הגיעה השיירה לעיקול שבו האטה מכוניתו של פכריזאדה, מה שאיפשר למכונית השנייה עם המצלמות לראות את אשתו יושבת לידו.

השיירה פנתה ימינה ברחוב האימאם חומייני, האטה בגלל מכה, ואז המקלע ירה בפרץ כדורים שפגעו בחזית המכונית.

לא היה ברור אם היריות פגעו בפכריזאדה, אך המכונית סטתה ונעצרה, ולאחר מכן מי ששלט במקלע ירה מרחוק יריות נוספות שפגעו בשמשה הקדמית לפחות שלוש פעמים, לפחות אחת מהן פגעה בזאדה בכתפו. 

זאדה ירד מהמכונית ותפס מחסה מאחורי דלת המכונית, וסוכנות הידיעות איראן פארס דיווחה אז כי שלושה כדורים חדרו לעמוד השדרה שלו, והוא מת מיד.

ואז המכונית נושאת המקלע התפוצצה והתפזרה לרסיסים.

כל התהליך ארך פחות מדקה, שבמהלכה נורו רק 15 כדורים. חוקרים איראנים ציינו כי הכדורים לא פגעו באשתו של זאדה, שישבה כמה סנטימטרים ממנו.

המודיעין המערבי רואה בפאכריזאדה את המוח המרכזי מאחורי המאמצים האיראנים החשאיים לפתח נשק גרעיני.

על פי המועצה הלאומית להתנגדות איראן, פכריזאדה נולד בעיר קום בשנת 1958, ושימש כסגן שר הביטחון  וכן פעל במשמרות המהפכה, ובעל תואר דוקטור בהנדסת גרעין ולימד באוניברסיטת אימאם חוסיין ב איראן.

גורם איראני בכיר תיאר את פכריזאדה בפני רויטרס בשנת 2014 כ"מומחה גדול " המחוייב להתקדמות הטכנולוגית של איראן ונהנה מתמיכתו המלאה של המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי.

דו"ח האו"ם שפרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בשנת 2011 תיארה את זאדה כדמות מרכזית בפעולה האיראנית החשודה לפיתוח טכנולוגיה ויכולות הדרושות לייצור פצצות אטום, והצביע על כך שעוד עשוי להיות לו תפקיד בפעילות כזו.

כמו כן, סבורים כי פכריזאדה היה מעורב בפיתוח הטילים הבליסטיים של איראן, ומקור איראני אמר לרויטרס כי הוא נחשב "אבי התוכנית".