יחידה 190 של כוח קדס

למעלה מעשור שמדינת ישראל נלחמת במסגרת המב״מ בחימוש והתעצמות ארגוני הטרור שנתמכים ע״י איראן – הפרוקסיז של משמרות המהפכה האיראנים.
אחת מהמטרות המרכזיות של כוח קדס האיראני היא חימוש הפרוקסיז השונים (בתימן, לבנון, עזה, עיראק וסוריה) באמל״ח איראני, חלקו מתקדם ורגיש, לקראת לחימה מול ישראל.

הכירו את היחידה המיוחדת שאחראית להברחות האמל״ח – יחידה 190 של כוח קדס:

במהלך השנים מועצת הבטחון של האו״ם חוקקה מספר סנקציות האוסרות על ייצוא נשק מאיראן – כמו החלטות 1747, 1929 ו2105.
על מנת לעקוף סנקציות אלה, אופן הפעולה העיקרי של יחידת 190 הוא העברת והברחת נשק למדינות שונות במסווה של סחורה אזרחית ובלתי מזיקה, בדרך זו איראן מפרה באופן בוטה את החוק הבינלאומי ומהווה איום על ערוצי המסחר האזרחיים ברחבי העולם ומעמידה בסכנת פגיעה את צירי ההברחה שהם שדות תעופה/מעברי גבול.

עפ״י נתונים מודיעינים יחידה 190 הייתה אחראית לניסיונות להעברת אמל״ח בסך גודל של עשרות אלפי טונות של אמצעי לחימה מסוגים שונים לחיזבאללה בלבנון, המילציות האיראניות בסוריה ובעיראק, לחמאס ולגא״פ ולחות׳ים שבתימן.
במסגרת פעילותה היחידה משתפת פעולה עם יחידות נוספות בכוח קדס כמו ענף פלסטין. יחידה 840 ויחידה 340 .

ייתכן שזו תמונה של ‏אדם אחד‏

יחידה 190 משתמשת במגוון שיטות להסוואה והסתרה של משלוחי נשק, על מנת לשמור על חשאיות, למקסם את הסיכויים שהמשלוחים יגיעו ליעדם, ולהסיר את הקשר לאיראן, במידה ויתפסו/יותקפו המשלוחים:

• במיכלים בהם נמצא האמל״ח הוא נמצא בדרך כלל בארגז נעול, מוקף בחומרים שונים המשמשים כהסוואה.
על מנת למצוא את האמל״ח המוחבא שנרשם כמשלוח אזרחי/סיוע הומניטרי, יש לפתוח את המכלים ולפרק כמה טונות של ציוד אזרחי שמשמש כמסווה. בדומה לפשיטה של שייטת 13 על הספינה Karin A.

• הובלות דמוי אזרחיות כמו מטוסי מטען של חברת Mahan Air שנוחתים בשדה התעופה הבינלאומי בדמשק, שיירות של משאיות שמעבירות ציוד תמים לכאורה בין עיראק לסוריה ומסוריה ללבנון או דרך ספינות שמעבירות סחורות מאיראן לסוריה.

• העברת משלוחי אמל״ח באמצעות צד שלישי של מדינות/נמלים ברחבי העולם ע״מ להסוות את הקשר בין המשלוח לבין איראן.

יחידה 190 של כוח קדס מעבירה אמל״ח באמצעות מספר אפיקים:

האפיק האווירי – במשך שנים משה״מ משתמשים במטוסי מטען/טיסות אזרחיות להעברת אמל״ח רגיש למדינות חסות, בעיקר לסוריה שם הנשק מגיע למשטר אסד וחלקו מיועד להגיע לחזבאללה בלבנון. לדוגמה – עפ״י פרסומים זרים בחודשים אפריל-מאי 2013 הועברו באמצעות מטוסי מטען עשרות טילי פאתח 110 איראנים לסוריה, כל הטילים הותקפו זמן קצר לאחר מכן ע״י חיל האוויר הישראלי בסוריה.
ישראל תוקפת לעיתים קרובות את שדות התעופה ופוגעת בתשתיות שלהם (מסלולים, מתחמי פריקה וכו׳) ע״מ לסכל את צירי ההברחות ולשרוף אותם לתקופה מסוימת.

אפיק קרקעי – איראן מעבירה אמל״ח גם דרך מעברי הגבול שבין עיראק לסוריה שמעבר אלקאים הוא הראשי שבהם באמצעות שיירות של משאיות. ישראל מידי פעם תוקפת את מעברי הגבול ע״מ לסכל את ציר ההברחה ולשרוף אותו לתקופה מסוימת.

האפיק הימי – לפני הסכמי אברהם הייתה מנצלת את סודאן ע״מ להעביר אמל״ח דרך שטחה למצרים ומשם לרצועת עזה לארגונים חמאס ולג׳האד האסלאמי. האמל״ח היה מגיע באוניות משא שיצאו מאיראן לנמל בסודאן ומשם דרך רשתות הברחה שונות היה עובר למצרים ולרצועת עזה. במרץ 2014 סיכל חיל הים משלוח דומה שהגיע מאיראן לסודן בספינת הKlos-C – המשלוח כלל 40 רקטות M-302 סוריות לטווח ארוך, הרקטות היו מתוצרת סוריה כדי לטשטש את הקשר האיראני למשלוח.
משה״מ משתמשים באפיק הימי גם להעברת אמל״ח לחות׳ים שבתימן.

••••••••

בשבועות האחרונים התבשרנו ע״י חסן נצראללה שאיראן נרתמת לטובת חיזבאללה והיא תעביר דלק לשורותיו בעקבות המשבר החמור בלבנון – מכליות הדלק האיראניות המיועדות לחיזבאללה הן מכליות שנושאות בהן בנזין ולא נפט בגלל שיכולת הזיקוק בלבנון לא טובה מספיק, בלשון המעטה.
במכליות האלו לא ניתן להוביל שום דבר אחר למעט הבנזין, האופציה היחידה להברחת אמל״ח היא על הסיפון, באופן גלוי ובכמות קטנה. ישנן דרכים יעילות יותר להעביר אמל״ח ללבנון ולכן הסיכוי שהמכליות האלו נושאות נשק הוא קטן מאוד עד ללא קיים והספינות לא צפויות לחוות בעיות עד להגעתן לנמל היעד.

מהודו ועד כוש - Home | Facebook

קרדיט:  עולם החדשות בטלגרם  קרדיט לתמונות: הרשתות החברתיות