ממשלת תימן מאשימה את החות'ים בהפצצת נמל מוקה ליד מצרי באב אלמנדב

כוחות ממשלת תימן המוכרת בינלאומית האשימו הבוקר, שבת, את המיליציות של מיליציית החות'ים "אנסאר אללה" כי הם עומדים מאחורי התקיפה על הנמל המסחרי מוקה, לאחר שנשמעו בו כמה פיצוצים.

התקשורת ציטטה גורמים בממשלת תימן שטענו כי המיליציה החות'ית תקפה את נמל מוקה בסירת תופת מונחית מרחוק שפגעה במזח הנמל ליד קבוצת אניות שעגנו שם.

מוקדם יותר דיווחו כלי התקשורת כי נשמעו  3 פיצוצים ליד נמל מוקה בים האדום בדרום מערב תימן, שהוא הנמל הגדול ביותר הממוקם צפונית למיצרי באב אל-מנדב, בפתחת הים האדום בואכה מהאוקיינוס ההודי

מקורות מקומיים דיווחו כי פיצוצים נמשכו יותר מחצי שעה, ולאחר מכן פרצה אש במרכז הנמל.

אתר החדשות אלואטן מנה 10 ידיעות שחשוב לדעת על נמל זה:

1- הוא נחשב לאחד הנמלים הוותיקים ביותר בחצי האי ערב.

2- קפה המוקה קיבל את השם מנמל זה.

3- בניית הנמל החדש הושלמה בשנת 1978 על ידי חברה הולנדית.

4- הנמל נמצא 100 ק"מ ממערב להעיר טאיז.

5- השטח הכולל של הנמל הוא כ -466,350 מטרים רבועים והוא ממוקם על חוף הים האדום בקו הרוחב 13 19 מצפון לקו המשווה ובקו 43 04 ממזרח לגריניץ'.

6- הנמל נמצא 40.5 קילומטרים ימיים מצפון לבאב אל-מנדב.

7- נמל מוקה היה נתון למספר מערכות צבאיות על ידי אנשי אלטאמעין -الطامعين בתימן, כשהחשובים שבהם הם הקרבות של הפורטוגזים שהתפשטו בתחילת המאה העשירית אחרי הספירה לעבר חופי תימן, וקרבות אלה היו סיבה מרכזית לכך שהאימפריה העות'מאנית התחרתה בממשלת בריטניה על השליטה באזור.

8- היא קיבלה את חשיבותה מהחוק העות'מאני, שחייב את כל הספינות לעגון שם ולשלם מס על מעבר לים סוף.

9- הנמל היה השוק העיקרי לייצוא קפה בין המאות החמש עשרה לשבע עשרה. 

10- קפה היה המצרך התימני החשוב ביותר שיוצא לחו"ל דרך נמל מוקה בתקופה המודרנית, בנוסף לקטורת ומקלות עראק, בעת העתיקה, וכמויות גדולות של צימוקים יוצאו גם כן.  

 بعد دوي انفجاراتٍ عنيفة فيه.. الحكومة اليمنية تتهم ميليشيات الحوثي بقصف ميناء المخا "صاروخيّاً"

לפני יותר משנה כוחות הקואליציה הערבית בראשות סעודיה כבשו את נמל מוקה מידי הכוחות החותים כשמטרתם המרכזית הוא נמל חדיידה הנמצאת צפונית לו, אך עד היום לא הצליחו הסעודים עם בני בריתם להשתלט על נמל זה.

10 معلومات عن ميناء المخا في اليمن بعد محاولة الحوثيين تفجيره - العرب والعالم - الوطن