הרמטכ"ל הבריטי לשעבר: נכשלנו באפגניסטן כי סירבנו לנהל מו"מ עם קיצונים

ריח זיעתו של אחרון החיילים הבריטים שפונו מאפגניסטן בחופזה , במסגרת הבריחה האמריקאית הפתאומית מהמדינה , עדיין לא התפוגגה מהאוויר של המדינה המקוללת הזאת ,  וכלי התקשורת הבריטיים כבר "רוקדים על הדם" של הקורבנות שמסרו את נפשם למילוי פקודות של המערכת הפוליטית באמצעות ראיונות עם אנשי צבא בכירים המבקרים קשות את אופי ניהול המעורבות הצבאית ברמה הלאומית.

כאלו היו דברי הרמטכ"ל הבריטי לשעבר מתקופתו של ראש הממשלה טוני , ג'ונתן פאול.

הבכיר הבריטי כבר יודע לנקוב בסיבות לכישלון.

ואלו הם הנקודות שהוא הדגיש:

*- הכישלון העיקרי באפגניסטן הוא כישלוננו ללמוד מהמלחמות הקודמות שלנו בטרור, שניתן להשיג שלום בר קיימא רק כאשר יש לך משא ומתן מקיף, לא כאשר אתה מנסה לכפות הסדר בכוח.

*- עלינו ללמוד ממה שקרה באפגניסטן  להסיק לגבי מקומות אחרים בעולם, כיצד נילחם בקבוצות החמושות האיסלאמיות, האם נמשיך להונות את עצמנו שנוכל להביס אותם רק באמצעים צבאיים?

*- האם נמשיך לסרב למשא ומתן עם קבוצות אסלאמיות אחרות? הלקח של אפגניסטן ברור כמו צפון אירלנד. אם אי פעם נרצה להבטיח שלום בר קיימא, עלינו ליצור אינטראקציה עם אויבינו, לא רק עם מי שאנו אוהבים.

*- בסופו של דבר לא יכולנו לנצח את הטליבאן בשדה הקרב או לבנות מדינה יציבה חדשה שתדכא אותם. המוטו שלנו "לעולם לא לנהל משא ומתן" – שהוחלף בסופו של דבר בניסיון לנהל משא ומתן על יציאה נמהרת – ערער את מאמצי הצבא שלנו בשדה הקרב.

*- עלינו לחשוב מחדש על האסטרטגיה שלנו, אלא אם כן נרצה להקדיש את עשרים השנים הבאות לביצוע אותן טעויות שוב ושוב. המלחמות לא נגמרות עד שמתחילים לדבר עם הלוחמים.

גם הרמטכ"ל הבריטי בשנת 2010 , דיוויד ריצ'רדס , אמר בזמנו כי  " בניגוד למלחמה רגילה, זה מוטעה לקבוע יעד של ניצחון מול הקיצונים האיסלאמים וכי יש לפעול להכלת האיום" .

 

(קרדיט לתמונה – ויקיפדיה)