ברקע הגעת מכלית הדלק האיראנית לאזור: מה בין ונצואלה ללבנון ?

קווי דמיון רבים מתגלים דרך הבעיות הכלכליות והנפט של לבנון וונצואלה.

שתי המדינות סובלות מתורי דלק ענקיים וממחסור קשה בדלק בשווקים.

לשתי המדינות יש "סוחרי גלונים" בשוק המקביל.

שניהם סובלים ממשבר מזומנים חסר תקדים ועלייה מטורפת במחירי המזון.

ההבדל הוא ש-ונצואלה היא מדינה בעלת עתודות נפט מהגדולות בעולם והיא מותשה מהסנקציות האמריקאיות על מגזר הנפט.

בהקשר זה, לשתי המדינות מדינה אחת הגיעה לעזרתן בבעיית הנפט, איראן. עם זאת, בימים האחרונים עלו קולות בונצואלה, כמו בלבנון, שאמרו כי הדלק האיראני אינו תואם את התקן המקומי, או במילים אחרות הוא באיכות נמוכה ביותר, מתאדה במהירות, ומזיק למנועי מכוניות.

כמו כן, משבר הדלק נמשך , למרות העזרה האיראנית לונצואלה הבעיה לא נפתרה, והתורים עדיין משתרכים מול התחנות.

והשאלה הנשאלת בפי כל בלבנון היא האם ככה יהיו פני הדברים גם בלבנון לאחר הגעת מכליות הדלק האיראניות אליה ?

בהקשר זה, אתר Tanker Trackers, העוקב אחר מכליות נפט, הודיע ​​כי ספינות הדלק האיראניות הראשונות בדרך מאיראן ללבנון, ואחת מהן הגיעה לפני יומיים לתעלת סואץ.

ושוב הועלו תהיות באשר לאיכות הדלק העושה את דרכו ללבנון. בהקשר זה, מומחה נפט וגז במזרח התיכון ובצפון אפריקה מפנה את תשומת אתרי התקשורת בלבנון לעובדה שאותו נפט שבדרך כבר גרם לצרות רבות בונצואלה . "איננו יכולים להיות בטוחים שהמשלוח המגיע ללבנון  יהיה רע, אבל זאת רק אחת הסכנות, במיוחד מכיוון שהספינה תפרוק את מטענה בסוריה ויועבר בדרך היבשה באמצעות מכליות אל לבנון.

"המדינה הלבנונית לא תוכל לבצע את הבדיקות הדרושות כדי לקבוע את איכות ומפרט הבנזין, כפי שהיא נוהגת לעשות, מכיוון שהחומר לא יורד בנמליו הלגיטימיים".

ונצואלה משלוחי הדלק הראשונים היו באיכות נמוכה, אך לאחר מכן הוכנסו משלוחים באיכות טובה " – הוסיף המומחה , " אם הבנזין הוא מתנה או עזרה, אז יש חשש שהמשלוחים הם בנזין ישן או נטוש, והאיכות שלו מתחת למפרט המאושר לשימוש בלבנון. הוא הדגיש כי "חשוב מאוד לבצע בדיקות לכל משלוח שנפרק כדי לאמת את מפרטיו, וזה מתרחש רק באמצעות המערכות הקיימות של המדינה."

הפרשן הצבאי של האתר גיא א. מעיר ברקע הכתבה כי " שתי המדינות מקבלות לכאורה סיוע דלקים מאיראן אך בזה מסתיימת ההשוואה.
ונצואלה היא ענקית נפט עם תעשייה ענפה ויכולת זיקוק בכמה בתי זיקוק ששניים מהם מהגדולים בעולם (סובלים מבעיות טכניות בגלל הסנקציות). הבעיה העיקרית של ונצואלה היא לא נפט אלא הדילול שלו שמחייב חומרים כימיים/תוצרי נפט מתקדמים שאותם היא לא מצליחה לייצר ובגלל הסנקציות היא מתקשה לייבא. לכן עיקר הסיוע האיראני הוא לא בבנזין לרכבים כמו בתוצרי דילול וטכנולוגיה לתיקון ושיפוץ בתי הזיקוק התקולים.

אין עדיין הבנה מלאה האם האיראנים יעבירו לסורים נפט גולמי ובתמורה יעבירו הסורים בנזין ללבנון או שהמכליות יביאו בנזין איראני שיועבר ישירות ללבנון ואז בהחלט עולה סוגיית התקן והאיכות שלו.,

Doc-P-854140-637648639394148510.jpeg

קרדיט:לבנון 24