מבזקי חדשות ליום 10-9-21. מתעדכן

*- עזה: הקלה ששווה זהב
ג'מאל מטר, האחראי על תחום המתכות היקרות במשרד הכלכלה ברצועת עזה, אמר ביום רביעי כי ישראל החליטה לאפשר ייצוא של כ -400 ק"ג זהב בשבוע מעזה לערי הגדה המערבית. בראיון לרדיו אל-אקצא בעזה, הדגיש מטר כי הרשויות בעזה לא יאפשרו את ניצול מלוא ההיתר אלא יותר ייצוא של לא יותר מ-40 ק"ג זהב לשבוע.

מטר הסביר כי איש אינו יודע במדויק את כמויות הזהב הנמצאות ברצועה מאחר שרבים מהתושבים מחזיקים אותו בבתים כשבמקביל לישראל "יש נטייה לאפשר לזהב להיכנס לרצועה". לפי מטר, לייצוא הזהב יש השפעה חיובית על הגברת הנזילות ברצועה אך מצד שני ייצוא כמויות גדולות ממנה ישתק את המפעלים המקומיים בתחום זה.

*- ישראלי או סורי?
בסולטאנות עומאן התעורר ויכוח אתמול האם מוצרים שנמצאו על מדף אחד המרכולים באזור מסקט הבירה הם מתוצרת ישראלית או סורית. אחד הגולשים צילם סלט חומוס תחת המותג "ברדה" וטען כי מדובר במוצרים ישראלים המשווקים באמצעות איחוד האמירויות. חלק מהגולשים ציינו כי מוצרים אלה מיוצרים על ידי "החברה הציונית" ליויאנו פודס.

עם זאת, חלק אחר מהגולשים טענו כי החברה המדוברת היא בעצם סורית שהחלה לפעול בדובאי לפני כארבע שנים.

בכל אופן מרבית הגולשים שהגיבו על העניין הזה קראו להחרים באופן כולל מוצרים המגיעים מהאמירויות מחשש שמדובר בעצם במוצרים ישראלים.

*- אין יותר "אביב ערבי", יש חדשות טובות לישראל
הבחירות שנערכו אתמול לפרלמנט במרוקו הסתיימו עם דרמה גדולה שגם צפויה להיטיב עם ישראל. בשורה התחתונה המפלגה האיסלאמיסטית שבשתי הבחירות האחרונות (2011 ו-2016) הייתה המפלגה הגדולה ביותר ולכן ראש הממשלה היה מטעמה, קרסה. מספר המושבים שלה ירד מ-125 ל-12 בלבד וזאת מתוך 395 מושבים.

המפלה הזו מבטאת את הזעם בציבור המרוקאי על הכישלון הכלכלי של הממשלה האיסלאמיסטית להביא צמיחה כלכלית ויצירת מקומות תעסוקה, גם לפני תחילת משבר קורונה. וכך 10 שנים אחרי מה שמכונה "האביב הערבי" אין יותר מדינה ערבית בה האיסלאמיסטים מנהיגים את השלטון, אינדיקציה לכישלון התמידי של האסלאם הפוליטי לנהל ולהוציא לפועל את הסיסמאות הפופוליסטיות שלו שלו.

לפי תוצאות הבחירות, סביר כי ראש הממשלה החדש במרוקו יהיה עזיז אח'נוש (בתמונה) ואלה חדשות טובות גם לישראל. אח'נוש, איל הון (2 מיליארד דולר) מקורב למלך היה בעבר שר החקלאות. להבדיל מראש הממשלה האיסלמיסט אל עות'מאני שהסתייג מהנורמליזציה עם ישראל, לאח'נוש (בן 60) אין בעיה עם ישראל ועוד לפני הסכמי אברהם "הואשם" בקשרים ענפים עם חברות ישראליות.

*- לאן נעלם החול של המנהרה בכלא גלבוע? תשובת מחבל פלסטיני משוחרר
התקשורת הפלסטינית לא מפסיקה לעסוק בבריחתם של האסירים מכלא גלבוע. השאלה העיקרית היא לאן נעלם החול שחפרו הבורחים כדי ליצור את המנהרה. האתר "פלסטין אליום" המקורב לג'יהאד האיסלאמי שוחח עם האסיר המשוחרר ד"ר ראפת חמדונה, המוגדר "מומחה לענייני אסירים", שניסה לענות על שאלה זו.

לדבריו, פעולת הסתרת חול המנהרה מורכבת ולקח זמן ממושך לאסירים עד שהצליחו להיפטר מהחול מבלי להתגלות.

להלן עיקרי דבריו כפי שמופיעים באתר:
חמדונה הסביר כי חדרי השירותים בכלא שונים מהמקובל, שכן יש צינור פתוח גדול שדרכו מנקזים את המים החוצה. הוא העלה אפשרות שהאסירים הוציאו את החול בשלבים באמצעות הצינור הזה, כל פעם כמות קטנה.

לדברי ד"ר חמדונה, קיימת אפשרות נוספת שהאסירים נפטרו מחול המנהרה באמצעות שקי האשפה. גם במקרה כזה מדובר בתהליך ארוך שכן האסירים נפטרו בכל פעם מכמויות קטנות של חול וחצץ דרך שקיות האשפה.

*- כיצד יחלק חיזבאללה את הדלק מאיראן?
לפי הדיווחים, מכליות הנפט האיראניות כבר הגיעו לסוריה ומשם ייצאו בדרך היבשה בימים הקרובים ללבנון. לפיכך, בימים האחרונים ארגון חיזבאללה יצר קשר עם ההנהגות המקומיות באחד ממעוזיו בעלבכ כדי לדון בדרך חלוקת הדלקים לאנשי שלומו ולמי לתת עדיפות. בפעם המי יודע כמה מוכיח חיזבאללה גם בימים אלה כי הוא משרת את טובת השיעים התומכים בו ולא את האינטרס של כלל מדינת לבנון.

חיזבאללה לא מסר פרטים לגבי מועד חלוקת הדלקים, אך לפי המקורות בבקעה הדבר צפוי להתחיל לקראת סוף השבוע הנוכחי. מי שיקבלו עדיפות הם ככל הנראה החקלאים באזור המתלוננים כי אינם יכולים להמשיך להשקות את שדותיהם עקב המחסור בדלקים להפעלת מערכות ההשקיה. מובן שצרכיה של לבנון בתחום הדלקים גדולים הרבה יותר ממה שהאיראנים שולחים, אך הדבר מנוצל על ידי חיזבאללה לקדם את האינטרסים שלו.

Gold Price Today Sees Huge Drop, Over Rs 8,700 Down From Record High;  Silver Slumps - Marketshockers

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות