בכירים איראנים וקרובי משפחתם מואשמים במעילה של יותר מ-7 מיליארד דולר

כלי התקשורת של האופוזיציה האיראנית חשפו מידע מהמשפט האחרון שהיה קשור למעילה של שש מיליארד שש מאות וחמישים ושישה מיליון יורו, שגיבוריו הם: הפוליטיקאית האיראנית מרג'אן שייח 'אל-אסלאמי, מומחית לענייני תרבות בפרלמנט האיראני לשעבר, וחבר פרלמנט לשעבר ואחד מהמנהלים הבכירים בתחום הנפט והפטרוכימיה, מהדי חלאג', המתגורר כיום בטורונטו שבקנדה.

על פי נתוני סוכנות הידיעות האיראנית של הקונגרס הלאומי, השייח' אל-איסלאם הוא אחד מששת הנאשמים העיקריים בפרשת החברה למסחר בפטרוכימיה, וביניהם רזה חמזה לו (בעלה של מרג'אן שייח' אל אסלאמי), שהוא מנכ"ל חברת המסחר בפטרוכימיה ביחד עם מרג'אן שייח 'אל איסלאמי, מנכ"לית חברת דניז, שנגזרו עליה 20 שנות מאסר ו -74 מלקות.

כמו כן נגזרו עליהם מניעת קבע של כל שירות ממשלתי ועונשים כספיים השווים לסכום שהם העלימו, ואנשים אלה הואשמו ב"השתתפות בשיבוש המערכת הכלכלית על ידי שיבוש חלוקת ההכנסות הנובעות מיצוא מוצרים פטרוכימיים לתעשיה האיראנית . סכומים אלה נאמדים ב -6 מיליארד ו -656 מיליון יורו, כלומר כשבעה מיליארד תשע מאות מיליון דולר.

לטענת דובר הרשות השופטת, תיק זה מורכב משני חלקים, אחד מהם הופנה לבית המשפט עם כתב אישום, וחלק אחר עדיין בבדיקה על ידי התביעה הציבורית. אנשים נידונו לקנסות כבדים בגין הפרעה למערכת הכלכלית על פי סעיף 36 בחוק העונשין האיסלאמי באיראן.

באותו הקשר; בית המשפט גזר חמש שנות מאסר על עלי אשרף אל-ריאחי, גיסו של שר התעשייה, המיכרות והמסחר לשעבר, וחמישה נאשמים נוספים באותו מקרה, נגזר עליהם שנת מאסר בפועל ומניעת כל שירות ממשלתי וקנסות כספיים.

במהלך משפטם של הנאשמים בפרשת החברה למסחר בפטרוכימיה, אמר השופט אסאדוללה מסעודי מקאם כי עלי אשרף אל-ריאחי הגיש מסמכים נגד חמו, מוחמד רזה נאמאזדה, ויצא מהמדינה עם דרכון מזויף, אך ריאחי הכחיש זאת בראיון ל- BBC Persian, והדגיש כי השופט "העליב אותו מאוד" ואיים לפתוח בקמפיין תקשורתי נגדו .

בתו של שר התעשייה, המכרות והמסחר לשעבר, שבנאם נאמה זדה, הייתה גם היא בין הנידונים. היא  נדונה ל -20 שנות מאסר ול -74 מלקות בבית משפט בראשות השופט מסעודי מקאם כשפרצה מגפת הקורונה.

בהצהרה הכחיש השייח' אל-אסלאמי כל "הפרעה למערכת הכלכלית באיראן" וכתב כי היא אשתו מנכ"לית שתי חברות, היטרה באיראן ודניז בטורקיה, ופעילותן של שתי החברות הייתה "חוקית לחלוטין ולעולם לא היו קשורות להלבנת הון והן הרוויחו כסף רק מעסקים חוקיים ", כך עולה מכתב האישום. השייח 'אל-אסלאמי מואשם בהפקדת כספי החברות  בחשבונות של אשתו, שהם הכסף ששימש לעקיפת הסנקציות.