השבוע שבין ה-3.9.21 ל- 9.9.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- חגיגות שמחה באיו"ש ובעזה, לאחר בריחת 5 אסירי גא"פ יחד עם איש הפת"ח זכריא זבידי מכלא גלבוע דרך מנהרה. הארוע גרר התפרעויות קשות בבתי הכלא ואיומים של הג'האד האסלאמי לחדש את ירי הרקטות מרצועת עזה.
*- בעוד ישראל מרחיבה את המחוות וההקלות לתושבי עזה ולאנשי החמא"ס, האחרונים מגבירים את הפעילות האלימה לאורך תואי הגדר.
גם באיו"ש ישראל מתקפלת, ובמסגרת זו שוחררה מהכלא אסירה שניסתה לרצוח חקלאי ישראלי בדקירות סכין, ועמדה לפני לידת תינוק בכלא. במקביל, מבקשת הרש"פ מהמעוניינים באחוד משפחות להגיע למשרדיה לחדש נתונים, לקראת מימוש ההסכמה הישראלית בנושא.
*- 3 הרוגים במנהרת הברחות בגבול מצרים. הפלסטינים טוענים שהשלושה מתו מהחדרת גז למנהרה ע"י השלטונות המצרים.

ובהרחבה:

במוקד השבוע, הפרשה המטלטלת של בריחת 5 אסירי ג'האד אסלאמי, כמעט כולם אסירי עולם עם דם על הידיים יחד עם איש הפת"ח זכריא זבידי מכלא גלבוע דרך מנהרה אותה חפרו. עוד לפני שיתפרסמו, אם בכלל, תוצאות החקירה, אין ספק שמדובר במחדל מזעזע, החל מחופש הפעולה הכמעט מוחלט ממנו נהנו האסירים, העדר בקרה אמיתית על פעילותם ועל הנעשה בתאים, יכולת האסירים לבחור מי יהיה עימם בתא, מה שאיפשר לשני אחים לשהות יחד בתא ולהימלט יחד, לצד הצבת אסירים כל כך מסוכנים בכלא שידוע שיש בו פרצות בטחוניות והוא סמוך כל כך לאיו"ש ולכפרים ערביים, וזה לפני שדיברנו על חשדות לשיתוף פעולה מצד סוהרים עם המחבלים, ועל תופעת ה"סירסור" בסוהרות לטובת המחבלים ותנאי המחיה המפנקים מהם נהנו האסירים בכלא.
בנימה אישית אציין, שהבריחה מכלא גלבוע מחזירה אותי לחודש מאי 1987, אז נמלטו גם כן 6 אסירי ג'האד אסלאמי מכלא עזה. בריחת אסירים אלה, ובהמשך קרב היריות העז שניהלו עם אנשי השב"כ סמוך לנחל עוז, במהלך מבצע ללכידתם נתפסו בעיני רבים (יחד עם פיגוע ליל הגלשנים, ועסקת ג'בריל שקדמה לכך), כניצוץ שהביא להתפרצות ה"אנתפאדה הראשונה". לא בכדי, ניתן לדבר על כך שארוע הבריחה מהכלא לא יסתיים רק בבריחת מחבלים.
לא בכדי פרצו חגיגות שמחה עם היוודע דבר הבריחה, לא רק בג'נין, עיר המחוז של ששת הבורחים (רובם תושבי הכפרים הסמוכים, ולא תושבי העיר), אלא גם בכל רחבי איו"ש ואפילו בעזה, סיפור הבריחה של השישה הפך לחגיגה ענקית, שכללה חלוקת ממתקים ברחובות ותהלוכות שמחה. בג'נין, הגיבו חמושים בירי מאסיבי באויר, ורבים מהם יצאו למחנה הפליטים, שם מתגוררת משפחתו של זכריא זבידי, כביכול כדי להגן על הבורחים במידה ויעשה נסיון ללוכדם. בכפר ביר אלבאשא הסמוך לג'נין, שבו גר אחד הנמלטים נפתחה אש לעבר כח צה"ל שביצע סריקות, ואילו ראשי הג'האד האסלאמי בגזרה, בראשות השיח' ח'דר עדנאן קיימו ביקור ניצחון בבתי הנמלטים.

בסרטון: חגיגות וחלוקת ממתקים בג'נין עם היוודע דבר הבריחה:

לא רק באופוזיציה הפלסטינית חגגו את הבריחה, שזכתה לכינוי : "מבצע חילוץ החירות", או "מנהרת החירות", גם ברש"פ העלו על נס את תושיית הבורחים ואת הצלחתם. משרד ההקדשים של הרש"פ אף קרא לדרשני המסגדים לקרוא לתושבים להשתתף בפעילות תמיכה באסירים הבורחים בכל דרך.
בתוך כך, לאחר שאנשי השב"ס "שהקיצו מתרדמתם" החלו לפזר את אסירי הג'האד האסלאמי בין התאים של אסירים מארגונים אחרים, החלו התפרעויות בחלק מבתי הכלא, כולל הצתת תאים ואגפים שלמים. אנשי הג'האד האסלאמי בעזה, צאו במקביל באיום לחדש את ירי הרקטות, אם תימשך ההתנכלות לאסירים, או אם ישראל תחסל את האסירים הנמלטים במהלך המצוד.
קודם לכן הרחיבה ישראל את המחוות וההקלות לתושבי עזה ולאנשי החמא"ס, בעוד האחרונים מגבירים את הפעילות האלימה לאורך תואי הגדר. בין ההקלות, לעזתים אושרה אפילו הכנסת סירת מנוע תיירותית לרצועה, זאת בנוסף להרחבת הכנסת חומרי בניין מכל סוג, דלקים, רכבים וצמיגים. אולי, כדי שבכירי החמא"ס יוכלו לבלות, ואולי ישכחו את הדרישות הנוספות שלהם:
דרישות אלו כוללות ע"פ דיווחים תקשורתיים בין היתר: הפעלת נמל ימי, הכנסת חומרים נוספים לעזה ובהם דשנים שיכולים לשמש לייצור חומרי נפץ, הפסקת הפיקוח הישראלי על הסחורות הנכנסות והיוצאות מעזה, חשמל 24 שעות ביממה, כניסת 10,000 סוחרים לישראל, והכנסת הכסף הקטרי במזומן.
ברקע לדברים קיים השגריר הקטרי לרש"פ מסע דילוגים בין ישראל לעזה, בנסיון להגיע להסדר לחידוש העברת הכסף הקטרי. לדבריו, הוא הגיע להסכמות עם כל הצדדים, ובהם ישראל, הרש"פ, החמא"ס והאו"מ, שיאפשרו כבר בימים הקרובים את חידוש הזרמת המענק הקטרי, שיכלול גם תשלום לעובדי המדינה מטעם החמא"ס ברצועה, דרך מערך המשכורות של הרש"פ. בנוסף ציין ששלטונות ישראל אישרו פתיחה מלאה של כל המעברים אל הרצועה וממנה ליבוא ויצוא של כל סוגי הסחורות.

הנה תמונות ממעבר כרם שלום, לאחר ההקלות הישראליות:

למרבה הצער בחמא"ס מבינים שהאלימות מניבה תוצאות (כפי שנכתב במפורש בבטאון החמא"ס: "אלרסאלה") ומגבירים את הלחץ. בין היתר מתגברת פעילות ההטרדה הלילית, ושיגור בלוני התבערה בהיקף נרחב. בנוסף, בוצע ירי מאסיבי מתותחי נ"מ כנגד רחפנים ישראליים, שכדורים שלו פגעו בשטח ישראל. יחיא סנואר, ראש החמא"ס בעזה, צובר בטחון מרגע לרגע, ומאיים בהסלמה נוספת עד שישראל תיכנע לכל הדרישות של ארגונו. ישראל הגיבה חד פעמית בהפצצת מתקן בטחוני של החמא"ס, לאחר שכוחותינו וידאו שהוא פונה מאנשיו.

הנה תמונות של אחד מערבי ההתפרעויות בהן נהרג אחד המתפרעים:

גם באיו"ש ישראל מתקפלת, ובמסגרת זו שוחררה מהכלא אנהאר אלדיכ מכפר נעמה. האסירה שניסתה לרצוח חקלאי ישראלי בדקירות סכין, ועמדה לפני לידת תינוק בכלא. לאחר ההצלחה הזו, נפתח מסע פומבי למען שחרור אסירה נוספת: אסראא' ג'עביס, האסירה שנשרפה כשנשאה מטען נפץ, וכל פניה התעוותו. למרות האהדה לאסירים כביכול, בעלה של ג'עאביס גירש אותה במהלך שהותה בכלא.
במקביל, מבקשת הרש"פ מהמעוניינים באחוד משפחות להגיע למשרדיה לחדש נתונים, לקראת מימוש ההסכמה הישראלית בנושא, לאחר מפגש שר הבטחון ויו"ר הרש"פ.
ובחזרה לעזה: השבוע דווח על 3 הרוגים במנהרת הברחות בגבול מצרים. הפלסטינים טוענים שהשלושה מתו מהחדרת גז למנהרה ע"י השלטונות המצרים. מכל מקום, מעיד שפעילות המנהרות לא חוסלה לחלוטין.

הנה תמונות מחילוץ גופותיהם:

ועוד מעזה: אנשי החמא"ס מותחים ביקורת קשה על הסכם אונר"א- ארה"ב לחידוש התמיכה הכספית, במסגרתו התחייבה אונר"א להילחם בגילויי אנטישמיות בתחומי פעילותה. במסגרת זו הישעתה אונר"א לאחרונה 10 עובדים שפירסמו פוסטים אנטישמיים מובהקים.
ושוב לקורונה, שמתגברת באיו"ש ובעזה. במסגרת זו נרשמו עשרות נפטרים השבוע, לצד גידול ניכר במספר המאושפזים. גורמי הבריאות בשני האזורים מגבירים את הלחץ על האוכלוסיה להתחסן, למרות שרבים מאוד כופרים בכלל בעצם קיום המגיפה.
בתחום בטחון הפנים, מנהלת המשטרה הפלסטינית מבצע נרחב נגד רכבים לא חוקיים בכפרי גזרת ראמאללה, ומחרימה מאות מהם. המבצע מעורר זעם רב בקרב התושבים שגם ככה לא מעריכים מדי את הרש"פ.
לצד זאת, נמשכים גילויי אנרכיה פנימית. בין אלה:קרב חמולות אלים, שכלל ירי והצתת רכבים בכפר בית לקיא, מערבית לראמאללה. קרב נוסף ליד מעבר קלנדיה, בחברון בוצע ירי לעבר רכב, במטרה לחטוף את אחד מנוסעיו, ובמחנה הפליטים שועפאט נרצח צעיר ברחוב על רקע פלילי.

הנה תמונות מהעימות בבית לקיא:

עד כאן להשבוע, שבת שלום. שנה טובה, וכתיבה וחתימה טובה, לכם ולכל ישראל.