מבזקי חדשות ליום 4-9-21. מתעדכן

*- לבנון: הפער הבלתי נתפש…
נתונים חדשים שמפרסם האו"ם מלמדים מצד אחד על הכפלת שיעורי העוני בלבנון בתוך כשנתיים אך גם על הפערים האדירים בין קבוצות האוכלוסייה. לפי הנתונים, 82% מהאוכלוסייה חיים ב"עוני רב ממדי", המשקלל לא רק את מרכיב ההכנסה אלא גם גורמים אחרים כמו גישה לשירותי בריאות, חינוך ושירותים ציבוריים נוספים. שיעור העוני הרב -ממדי בלבנון כמעט הוכפל בשנתיים האחרונות לאחר שבשנת 2019 הגיע ל- 42%. ההון של מרבית הלבנונים נשחק בשנתיים האחרונות עקב קריסת שווי המטבע כשבמקביל שיעור האינפלציה זינק בכמעט 300%.

אבל לצד העוני הקשה של מרבית האוכלוסייה עולה שהעשירון העליון בלבנון מחזיק בהון של כ- 91 מיליארד דולר. אם רק היה מקצה כמה אחוזים בודדים מהון זה, אפשר היה להקל על חלק מתופעת העוני….

*- דיווח מעניין: "עיר ביון תת קרקעית" כנגד איראן
הדיווח הבא מגיע ממקורות אופוזיציה באמירויות ולכן יש להתייחס אליו בזהירות הנדרשת. עם זאת, הוא מגיע אחרי רצף של דיווחים בנושא ולכן החלטתי להביאו בפניכם.

בכל אופן, לפי הדיווח המתבסס על "מקור במודיעין האמירותי" ישראל ומדינת האמירויות מפעילות "בסיס צבאי תת קרקעי" במדינת המפרץ שמטרתו העיקרית לאסוף מודיעין על הנעשה בתוך איראן. לפי הדיווח, ההבנות על שיתוף הפעולה בפרויקט הזה החלו עוד בשנת 2019, קרי כשנה לפני החתימה הרשמית של הסכמי אברהם.

עוד מדווח כי הבסיס הצבאי הסודי הזה נבנה כך שהוא מוגן מפני התקפות טילים אפשריות מצד איראן. עוד נמסר כי קיומו ופעילותו של הבסיס נשמרים בצורה ממודרת ובדרגים הגבוהים ביותר וכי האישור להקמת הבסיס ניתן על ידי יורש העצר מוחמד בן זאיד.

*- רווחי החברות הבורסאיות הפלסטיניות מזנקים… זו הסיבה…
החברות הרשומות למסחר בבורסה הפלסטינית רשמו עלייה חדה של 157% ברווחיהן במהלך המחצית הראשונה של השנה. הזינוק הזה מיוחס להתאוששות מההשלכות של מגיפת קורונה. מהבורסה נמסר כי רווחי החברות הנסחרות, לאחר מס, הסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב -186,558,573 דולר, לעומת 72,563,340 דולר בתקופה המקבילה של 2020. הבורסה ציינה כי החברות הרווחיות היוו 91.11% מסך כל החברות שפרסמו את הדוחות הכספיים שלהן למחצית הראשונה, קרי 41 חברות, עם רווח כולל של 190,207,488 דולר, לעומת 87,219,219 דולר במחצית הראשונה של 2020, עלייה של 118% .

לעומת זאת ארבע חברות רשמו הפסדים בשווי של 3,648,915 דולר, לעומת 14,655,879 דולר במחצית הראשונה של 2020, ירידה של 75% בהפסדים.

מרבית המגזרים רשמו גידול משמעותי בשווי הרווחים שלהם. מגזר הבנקאות והשירותים הפיננסיים דורג ראשון עם רווחים לאחר מס בשווי של כ -59 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2021, גידול של כמעט 204% ביחס לאותה תקופה בשנה שעברה 2020.

*- קשה להשיג חמורים בלבנון…
עקב משבר הבנזין והתחבורה בלבנון, חזר החמור והפך למוצר מבוקש, בעיקר באזורים המזרחיים של לבנון הנחשבים לעניים יותר במדינה. באזורים אלה משתמשים המקומיים בחמורים להובלת סחורות ומים ולכן מורגשת עלייה במחירו בייחוד נוכח ההיצע הדל יחסית. לפני כחודשיים מחיר חמור הגיע לכ-100 דולר אך כיום המחירים כבר עומדים על 200 דולר לחמור ולעיתים אף בסביבות 500 דולר.

בחודש יוני הצהיר שר האנרגיה והמים של לבנון, ריימונד חג'אר, כי "בנזין יהפוך מוצר בלעדי לעשירים, ואחרים יצטרכו לחפש חלופה אחרת". הוא אמנם לא הזכיר במפורש את החמור כאלטרנטיבה אך נראה כי נבואתו זו התגשמה….

*- כמה באמת תעזור ההלוואה מישראל לרשות הפלסטינית?
בעקבות פגישת שר הביטחון גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית ישראל מאשרת הענקת הלוואה בשווי של 500 מיליון שקל (150 מיליון דולר). הסכום יועבר בתשלומים עד סוף השנה. מוקדם יותר היו דיווחים על הלוואה גדולה יותר. האישור מצד ישראל מלמד כי ישנה הפנמה בירושלים שמצבה הפיננסי של הרשות בשפל ולהתרסקותה יהיו השלכות על ישראל לא רק בזירה המדינית-ביטחונית.

אבל אם בוחנים את הנתונים ההלוואה הישראלית היא בגדר "עזרה ראשונה" והדרך להבראתה הכלכלית של הרשות עוד ארוכה. היא תאפשר לרשות לשלם משכורות למועסקיה עד סוף השנה לאחר שהיה ספק גדול אם תוכל לעשות זאת וזה הישג חשוב לאבו מאזן. במחצית הראשונה של השנה הגרעון של הרשות הגיע לכ-470 מיליון דולר והצפי היה שבסוף השנה הגרעון יגיע לכ-1 מיליארד דולר. החוב הכולל של הרשות עומד על כ-8 מיליארד דולר, מתוכם כ-2 מיליארד דולר לבנקים המקומיים שהפכו מקור המימון העיקרי של הרשות בשלוש השנים האחרונות. לטענת הפלסטינים, ההחמרה במצב הפיננסי נובעת מהפסקת העברת סיוע מחו"ל, קיצוץ כספי המיסים מישראל והשלכות מגפת קורונה.

Madrid Conference of 1991 - Wikipedia

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין  קרדיט לתמונה: ויקיפדיה