מכירות הנפט האיראני עלו ב2021 לעומת 2020

מכיוון ששיעור האינפלציה השנתי בחודשים יולי-אוגוסט הגיע לכמעט 50 אחוזים, דיווח המרכז הסטטיסטי של איראן (SCI) כי מחירי היבוא זינקו ב-506 אחוזים מאז מרץ, בהשוואה ל-2020. עלייה תלולה זו מחושבת בריאלים איראניים, אך גם אם נתבסס על השער בדולר המכירות עלו ב53 אחוזים יותר.

האינפלציה בקרב שותפות הסחר של איראן כמו סין, מדינות אירופה ואיחוד האמירויות היא בסביבות שני אחוזים, מה יכול להסביר את הזינוק העצום במחיר היבוא לאיראן?

דו"ח CSI מראה כי מחירי הייבוא ​​כגון ציוד אופטי וצילומי, מכונות ומוצרי חשמל, כמו גם כימיקלים היו בעלי עליות המחירים הגדולות ביותר.

את הזינוק של 506 אחוזים במחיר היבוא המבוסס על ריאל (איראני) ניתן להסביר באופן חלקי בירידת ערך המטבע האיראני שירד ב-50 אחוזים בתקופה זו. גורם נוסף הוא צמצום ההיצע הממשלתי של דולרים זולים ליבואנים. אך מחושב בדולרים העלייה של 53 אחוז יכולה להצביע רק על הוצאות גבוהות יותר בתהליך היבוא.

אחד הגורמים הללו הוא שאיראן צריכה להחליף נפט עם סחורות, עם מעט הכנסות ממטבע חוץ בגלל סנקציות אמריקאיות וגם בגלל מגבלות בנקאיות שמעכבות את הסחר הבינלאומי. גורם נוסף הוא השימוש באמצעי ביניים, שפעמים רבות פועלים מדרכים לא חוקיות וגובים סכומים ניכרים עבור שירותיהם למכירת הנפט הבלתי חוקי ולרכישת סחורות למשלוח חזרה לאיראן.

תעריפי הביטוח וההובלה הגבוהים, הם גורם נוסף שמעלה את מחיר היבוא אפילו אם הוא מחושב בדולרים. סגן נשיא איראן לשעבר אשהאק ג'האנגירי (Es’haq Jahangiri) ופקידים נוספים אמרו כי הסחר הבינלאומי יקר ב-25 אחוז בגלל הסנקציות האמריקניות. חברות הביטוח מתרחקות מכל משלוח הקשור לאיראן (מחשש עיקרי לנזק דרך אלו המתנגדים לשלטון האיראני).

מהדי מירשרפי (Mehdi Mirashrafi), ראש ארגון המכס האיראני, אמר באפריל כי הסנקציות עולות לאיראן 10-20 אחוזים יותר בעלויות ההובלה של היצוא והיבוא. אבל זה מסביר חלק מהעלייה של 53 אחוזים בעלות היבואKnow more on, become a yoga teacher

נראה כי ייצוא אסור של נפט באמצעות מתווכים ורכישת סחורות באמצעות אותם מפעילים היא הגורם החשוב ביותר להעלאת עלות היבוא.

אך מהו הערך הכספי של יצוא נפט לא רשמי? משרד האוצר של איראן דיווח כי בשלושת החודשים הראשונים של השנה האיראנית הנוכחית (מרץ 21 – יוני 20) המדינה הצליחה להשיג רק שלושה אחוזים ממכירות הנפט הצפויות שלה. עם זאת, קבוצות ניטור סחר בינלאומי בנפט דוגמת קפלר אומרות כי היצוא האיראני באביב 2021 היה פי שניים מאשר בשנה שעברה, ובנוסף מחירי הנפט העולמיים היו גבוהים בהרבה השנה.

איראן תכננה לייצא 2.3 מיליארד חביות גולמי ליום והיא השיגה כשליש מהיעד, בהתבסס על הערכות אלה. המחיר לחבית נפט אחת עלה מ-40 דולר בשנת 2020 ל-60 דולר השנה. L'ensemble de ces avis sur les produits de pharmacie et parapharmacie et sur nos services en ligne, est https://asgg.fr/ certifié par notre tiers de confiance la société Française Avis Vérifiés qui garantit leur authenticité. לכן איראן הייתה צריכה להשיג 40 אחוז מהכנסות הנפט הצפויות שלה, אך היא מדווחת על שלושה אחוזים בלבד.

בלומברג וסוכנות הידיעות רויטרס דיווחו גם השנה כי איראן מייצאת את מרבית הנפט שלה באמצעות מתווכים לסין. גם נתוני המכס מסין מראים באופן מוזר אפס ייבוא ​​נפט מאיראן, בעוד שבשנים 2019 ו-2020 חברות צמודות ממשלתיות סיניות רכשו רשמית לפחות 80,000 חביות.

מתווכים מזייפים מסמכי יצוא כדי להראות מקור אחר לנפט איראני כמו עיראק, עומאן, איחוד האמירויות הערביות או מלזיה. הם גם קונים סחורה שאיראן צריכה ושולחים אותה חזרה לאיראן כשהיא מרוויחה פעמיים מהעסקאות האלה.Know more on, 4X4 seat covers

למרות שאיראן אולי הייתה מגדילה את ייצוא הנפט שלה השנה בהיקף, אך מבחינת הכנסה במזומן או תועלת כלכלית, חלק ניכר מתבזבז בתהליך היצוא-יבוא.