שריפת קלדור, אחת השריפות הגדולות ביותר שמשתוללות כעת בקליפורניה

כוחות הכיבוי בקליפורניה משקיעים מאמצים אדירים, ממטוסי סופר טנקר ועד מכונות שלג, בניסיון לעצור שריפת ענק שמאיימת על היישובים ואתרי הנופש ליד אגם טאהו הפסטורלי בצפון המדינה.

שריפת קלדור, שהחלה לפני כשבועיים וחצי, הגיעה ביום שני בערב לאגן של אגם טאהו בסיוע של רוחות עזות. מדובר בפעם השנייה בלבד שבה שריפה שהחלה במורדות המערביים של רכס הרי סיירה נבדה מגיעה לצד המזרחי, כאשר את התקדים קבעה שריפת דיקסי, השנייה בגודלה בהיסטוריה של קליפורניה, שמשתוללת כבר קרוב ל-50 יום.

אלפי אנשי כיבוי נלחמים באש בסיוע של מאות כבאיות, שלושה מטוסי כיבוי ענקיים ויותר מ-20 מסוקים שהשליכו חומרים לדיכוי הלהבות, אולם עד כה הושגה שליטה רק על 18 אחוז מהשריפה שכבר כילתה כ-800 אלף דונם והרסה קרוב ל-700 מבנים ופצעה חמישה כבאים ואזרחים.

הלילה החלו הכבאים בניסיון להסיט את האש לעבר שריפת טמראק הסמוכה שהתלקחה מחדש בתקווה שיוכלו לעצור את התפשטותה של שריפת הענק. "לפעמים, כאשר אש בוערת באופן קיצוני, זה כל מה שאנחנו יכולים לעשות", אמר אריק שוואב ממחלקת היערנות והגנת האש של קליפורניה. "זו טקטיקה תקפה ואנחנו מנסים לעשות את זה".

יותר מ-53 אלף בני אדם פונו מאזור העיר דרום אגם טאהו, היישוב המאוכלס ביותר ליד האגם שהפך ליישוב רפאים, וגם בית החולים של העיר פונה מכל המטופלים. "אנחנו ממתינים לראות מה יקרה עם המבנים והעסקים בקהילה שלנו ועם בתי התושבים", אמרה ראשת העיר, תמרה וולאס.

פקקי תנועה גדולים נרשמו באזור כאשר תושבים ותיירים מיהרו להימלט מהשריפה. "עד עכשיו, זה היה 'לא נורא, האש לא תגיע לראש הרכס. היא לא תרד במורד הגבעה. יש 3,500 כבאים, בולדוזרים וסיוע אווירי'", אמר קן ברסלין, שעזב את משפחתו את דרום אגם טאהו. "לא חשבתי שיש סיכוי שזה יגיע לאזור. כעת, זה אמיתי מאד".

החשש הוא שהלהבות יגיעו גם ליערות העד שמקיפים את האגם המפורסם, לבקתות ולמלונות הפופולריים, במיוחד בעונת הקיץ. גם במדינת נבדה, שנמצאת בצדו השני של האגם, נקראו התושבים ביישובים הסמוכים להיערך לאפשרות של פינוי, אולם בינתיים ממשיכים בתי הקזינו בפעילות שגרתית בצל העשן הכבד שאופף את האזור.

שריפת קלדור היא אחת השריפות הגדולות ביותר שמשתוללות כעת בקליפורניה ואשר הופכות לתופעה שכיחה יותר בשל שינויי האקלים. "יש פעילות אש שמתרחשת כעת בקליפורניה כפי שלא ראינו אי פעם בעבר. הדבר הקריטי שהציבור צריך לדעת זה שיש להתפנות מוקדם", אמר מנהל שירות הכיבוי של קליפורניה, תום פורטר. "עבור האחרים בקליפורניה: כל אקר יכול להישרף יום אחד במדינה וכך גם יקרה".

CA wildfire updates: Latest on Dixie, Trinity County fires | The Sacramento  Bee

 

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: