דיווח: ישראל תקפה מכון מחקר במרחב דמשק . עידכונים והערכות

מטוסי קרב ישראליים תקפו הלילה, בסביבות השעה 01:26 לפנות בוקר ,  את מרכז המחקר המדעי בעיירה ג'מראיה שבכפר דמשק, בשלוש גיחות אוויריות רצופות, ולאחר מכן נשמעו שורה של פיצוצים עוצמתיים – כך מדווחים אמצעי תקשורת סורים.

התקיפות כוונו גם לנקודת איסוף של מיליציות איראניות בסביבת העיירה "אל-דרייג' "  שבפרברי דמשק.

לפי דיווח סורי, ההגנה האווירית הסורית הצליחה להפיל טיל ישראלי לפני שהגיע ליעד.  הטיל הישראלי נפל באזור שבין הערים סחנאיה לאל-כיסווה, ממערב לדמשק.

לדברי המקורות הסורים התקיפה בוצעה על ידי מטוסי חיל האוויר הישראלי שטסו בשמי לבנון.

תמונה

בוצע ירי כבד של ההגנ"א של המשטר הסורי, המוצבים על כביש דמשק-ביירות, ואחרים בחטיבה 91 וג'בל אל-מנעא ליד העיר קיסווה, בנוסף לסוללות ההגנה האווירית        בשדה התעופה הצבאי אלמזה ליד ארמון הנשיאות של בשאר אסד.

נצפתה תנועה כבדה של אמבולנסים בקרבת האזורים המותקפים, במיוחד מהעיירה ג'מראיה לעבר הבירה דמשק.

מכון המחקר המדעי בג'מראיה הותקף באפריל 2018, כחלק מסדרת התקפות שבוצעו על ידי מטוסים השייכים לקואליציה שכללה את בריטניה, ארצות הברית וצרפת, לאחר המתקפה הכימית שערך צבא סוריה על אלרוטה המזרחית שליד דמשק. (קרדיט: בן מקבוצת נציב)

הפרשן הצבאי של האתר מעיר כי בג׳מראיא יש מתקן סרס שאחראי בעיקר על השבחת הגנ״א והסבה שלו לצרכי חזבאללה. האתר הותקף בעבר לפחות 3 פעמים בהקשרי פיתוחים או משלוחים לקראת יציאה. יש במתקן גם מתחם שעוסק בחל״כ אבל הוא משני, לא ייצור.

רשת אל ערבייה מדווחת כי התקיפה הישראלית הלילה הגיעה בתגובה למטוסי המטען האיראניים שנחתו השבוע בדמשק.

בסוריה מאשימים הבוקר את רוסיה ואת מערכות ההגנ"א שסופקו לצבא אסד, שנכשלו במשימתן להגן על שמי סוריה מתקיפות ישראליות.

על פי המצפה הסורי שמזוהה עם האופזיציה ומקום מושבו בלונדון נמסר כי תקיפת חיל האוויר הישראלי הלילה כוונה לעבר מרכז מכון המחקר ג'מראי הנמצא בפרבריה של דמשק. כמו כן מדווח המצפה כי הותקפה מטרה הנמצאת בין העיירות אלתל וזבדאני –  التل والزبداني לא הרחק מגבול לבנון.

דיווח סורי אחר פירט את המטרות שהותקפו :

אלדריג' – الدريج , ומרכז המחקר בג'מראיא – البحوث العلمية في جمرايا , ושכונת קודסייה – ضاحية قدسيا , ובאזור העיירה אלתל – محيط مدينة التل , ויעפור – يعفور , וואדי ברדא  מערבית לדמשק – وادي بردى .

מיד לאחר תקיפת מכון המחקר הסורי-איראני- חיזבאללה ליד דמשק התעוררה השאלה האם יש קשר בין התקיפה בג'מריא ובין מותו של הבכיר האיראני המומחה ללוחמה כימית?

יש המעריכים כי ,ככל הנראה, היה 'טריגר' מאוד משמעותי שהביא את המערב לחיסול הבכיר האיראני והפצצת מכון מחקר איראני-סורי משותף ליד דמשק , תוך זמן קצר.
מה הטריגר??? תיאורתית …. מידע שהאיראנים הורו לסורים בדרום להתחיל להשתמש בנשק כימי נגד מעוזי המורדים בדרעא שהרי נמאס להם להגיע להסכמי הפסקת אש בדרום מבלי לקבל שליטה ממשית בשטח המפריע להם להמשיך ולהערך מול גבול ישראל ולהגביר את סחר הסמים המקומי וזה הנשלח למפרץ.
בכל מקרה האירוע של אמש היה 'קצת' חריג. עדיין לא יודעים דברים לאשורם.

תמונה

 

מצגת : המטרות שהותקפו