ברוגז ברוגז לעולם

לאלג'יריה "נשבר" ממרוקו.
שר החוץ האלג'יראי – רַמְטַאן לְעַמַאמְרַה – رمطان لعمامرة – הודיע בשבוע שעבר על ניתוק היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות.

מה גרם לשבר הגדול?
לטענת אלג'יריה הסיבה לכך היא הפעולות העוינות – אלאַעְמַאל אלעִדַאאִ'ַיה – الأعمال العدائية – של מרוקו והן:
1.מרוקו סייעה לתנועות טרוריסטיות – חַרַכַּאת אִרְהַאבִּיַה – حركات إرهابية – להצית יערות באלג'יריה.

2.מרוקו עשתה שימוש בתוכנת הריגול – בַּרְנַאמַג' א-תַגַ'סֻס – برنامج التجسّس – הישראלית פגסוס כדי לעקוב אחרי בכירים באלג'יריה.

3.הצהרותיו של שר החוץ הישראלי, יאיר לפיד, בביקורו במרוקו עוררו זעם. הוא הזהיר מפני ההתקרבות המסוכנת בין אלג'יריה לאיראן. מבחינת אלג'יריה זו הייתה הסתה מרוקאית.

ברשתות החברתיות באלג'יריה נכתבו תגובות שונות לניתוק היחסים:
היו גולשים אלג'יראים שהצדיקו את הצעד הדרסטי וראו בו מעשה חכם ונכון. לדעתם, צריך להעניש את מרוקו על הבוגדנות שלה ועל נאמנותה לציונים (כן, הכוונה אלינו…) אך, היו כאלה שטענו שהמדינות, אמנם, יכולות לנתק ביניהן את הקשרים הדיפלומטיים, אך קשרי האחווה בין העמים לא יינתקו לעולם…

ומה אתם חושבים? האם היה זה צעד פזיז מדי מצד אלג'יריה? ומי המפסיד העיקרי? ומה בקריקטורה?

קרדיט לתמונה:ערבי 21

האישה הדומעת שבקריקטורה לובשת בגד בדמות המפות של אלג'יריה – אלגַ'זַאאִ'ר -الجزائر ומרוקו – אלמַעְ'רִבּ – المغرب.
היא מבכה את ניתוק היחסים בין שתי המדינות ואומרת – "אַח'" – أخ .

למילה זאת יש שתי משמעויות:
האחת: "אח" – זעקת כאב על היד הדואבת בשל ניתוק הקשרים.
השנייה: "אַח'"- أخ – בן משפחה, שכן מרוקו ואלג'יריה הן מדינות אחיות.

היד של האישה צבועה בצבע האדום של הדגל המרוקאי. היד היא איבר מאיבריה. חלק בלתי נפרד מגופה. אלג'יריה ומרוקו הן קרובות משפחה, אחיות, וניתוק היחסים ביניהן הוא כמו קריעת בשר מבשרן.

הקריקטורה הזאת הזכירה לי אימרה – חַדִית' – של נביא האסלאם, הנביא מֻחַמַד, שאומרת כך: انصر أخاك ظالمًا أو مظلومًا – אֻנְצֻר אַחַ'אכַּ טַ'אלִמַן אַוְ מַטְ'לוּמַן – עזור לאחיך בין אם הוא עושק/מדכא או עשוק/מקופח. כלומר, אח חייב לעמוד לצד אחיו ויהי מה. אין שום סיבה ליריבות בין אחים. גם לא בין האחיות אלג'יריה ומרוקו.

מה דעתכם?

שימו לב למפות ולדגלי מרוקו ואלג'יריה השזורים בבגדי האישה ובתכשיטיה.

הידעתם?
– נאה דורש נאה מקיים: שגריר מרוקו באום החליט לעצבן את אלג'יריה. הוא שאל מדוע אלג'יריה מסרבת להכיר בזכותם של תושבי אלקַבַּאאִ'ל – القبائل (בצפון מזרח אלג'יריה) להגדרה עצמית, כפי שהיא דורשת ממרוקו להעניק אוטונומיה לתושבי הסהרה המערבית – א-צַחְרַאא' אלמַעְ'רִבִּיַה – الصحراء المغربية…

– בלי טובות: מרוקו הציעה לאלג'יריה עזרה בכיבוי השריפות – אִטְפַאא' אלחַרַאאִ'ק – إطفاء الحرائق . שריפות ענק שכילו כמה יערות וגרמו לעשרות הרוגים. אך הצעת העזרה הושבה ריקם. לא רוצים לא צריך…

– הדלת פתוחה: שר החוץ של אלג'יריה השאיר פתח של תקווה לשיקום היחסים. הוא אמר: "אנחנו מקווים שהמוחות והלבבות יתעוררו והעניינים יסתדרו כפי שהם אמורים להיות בין מדינות אחיות- דֻוַל שַקִיקַה – دول شقيقة." האם מרוקו תיכנס בחרך שבדלת?

קרדיט: עידית בר – חוקרת ומרצה על החברה והתרבות הערבית