השבוע שבין ה-27.8.21 ל- 2.9.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- הפלסטינים מגבירים את פעילות שיגור בלוני התבערה וההפגנות בגבול הרצועה. ישראל הגיבה בהפצצה בודדת של מוצב חמא"ס, ובובשורה של הקלות אזרחיות לעזה.
*- במקביל, נועד שר הבטחון הישראלי עם יו"ר הרש"פ ואישר מתן מלוה של מאות מליוני שקלים לרש"פ (שלא על מנת להחזיר), כ"קיזוז לקיזוז" של כספי התמיכה של הרש"פ למשפחות המחבלים, בנוסף לאלפי אישורים לאיחוד משפחות באיו"ש. התמורה שביקשה ישראל: שת"פ מהרש"פ בהכנסת הכסף הקטרי לעזה.
*- נציגת הרשימה המשותפת של החזית העממית והחמא"ס זכתה בבחירות לראשות איגוד המהנדסים באיו"ש. עם זאת, במועצת האיגוד נשמר הרוב של הפת"ח.
*- זעם בעקבות קיום מסיבת ריקודים מעורבת של נשים וגברים ברחבת מסגד עתיק סמוך לבריכות שלמה, דרומית מערב לבית לחם.

ובהרחבה:

למרות ההקלות הישראליות, התיווך המצרי והפתיחה המחודשת של מסוף רפיח, גורמי הטרור ברצועה שבים ומדגישים, כי לא ישלימו עם המציאות הנוכחית באזור ומאיימים בהסלמה מחודשת, תוך שהם מודיעים, על חידוש שיגור בלוני התבערה בהיקף נרחב, והפעלה מדורגת של "יחידות ההטרדה הליליות". מדי ערב, פעלו גורמים אלו בגזרה אחרת, תוך הבערת צמיגים, יידוי בקבוקי תבערה וירי זיקוקין. זאת, בנוסף להמשך שיגור בלוני התבערה בכל הגזרות. לצד זאת, נמסר על מות נער בן 12 ממחנה הפליטים ג'באליה, נער שנפצע בשבוע שעבר.

הנה תמונות מפעילות ההטרדה העזתית:

ישראל הגיבה בהפצצה חד פעמית של אחד ממוצבי החמא"ס, אבל גם בהרחבת מספר המוצרים המורשים בכניסה לעזה, כולל ויתור על מנגנון הפיקוח שפעל בתחום זה לפני מבצע "שומר החומות",הגדלת מרחב הדייג, הגדלת מכסות המים לעזה כמו גם מספר הפועלים (בכיסוי של סוחרים) היוצאים מעזה לישראל ומאמץ לקידום מתוה להכנסת הכסף הקטרי. גורמים ישראליים מנסים להצדיק את המדיניות הזו בטענה על התקדמות במו"מ בסוגיית הנעדרים. למיטב ידיעתי (הגם שאין לי שום נגישות למנהלי המו"מ, וייתכן שאני טועה) אין כל התקדמות בנושא, אך אם אכן תיחתם עסקת חליפין, היא תהיה העסקה היקרה ביותר אי פעם- למעלה מאלף מחבלים, בתמורה לשני חולי נפש שנכנסו לרצועה מיוזמתם, ושתי גופות. אולי המדווחים על התקדמות, מתייחסים לפניית יו"ר הרש"פ לישראל לשחרר גופות מחבלים, המוחזקות כ"קלף מיקוח" במו"מ.
ובאיו"ש, נמשכת פעילות ההטרדה במוקדים הקבועים ובראשם הכפר ביתא שמדרום לשכם. כן התקיימו הפגנות מחאה סמוך לכפר סלואד והעיירה אבו דיס במחאה על המשך החזקת גופות מחבלים בידי ישראל, וכן מתקיימות הפגנות בכפר נעמה שממערב לראמאללה, בדרישה לשחרר אסירה בשם אנהאר אלדיכ, האמורה ללדת בכלא. הנ"ל נאסרה בשל נסיון לרצוח חקלאי ישראלי. חשוב להבין שכל גורמי הכח הפלסטיניים תומכים בפעילות זו, ובראשם הפת"ח והרש"פ.
ברקע לדברים נורה למוות פלסטיני, המתגורר בכפר בית עור אלתחתא, למרות היותו בעל ת"ז מזרח ירושלמית. ההרוג הינו איש המשטרה הפלסטינית, אך גם רוכל בשוק רמלה. עדיין לא ברור האם מדובר בטעות בזיהוי של מחבל ע"י מארב צה"ל באזור.

הנה תמונות מהלווייתו.

ואחרי כל זה, הגיע שר הבטחון לראמאללה למפגש ראשון מזה למעלה מעשר שנים של אישיות בדרג הזה עם יו"ר הרש"פ. השר לא הגיע בידיים ריקות ואישר את ההתחייבות שכבר הועברה להעניק לרש"פ מלוה של 500 מליון ₪, בבחינת החזר על קיזוז הכספים מעבירה הרש"פ למשפחות המחבלים. ברור לכולם שמדובר במלוה שלא על מנת להחזיר. התחייבות ישראלית נוספת היתה למתן אישור איחוד משפחות ל- 5,000 שוהים לא חוקיים באזור, כמו גם לנשים ירדניות שהתחתנו עם תושבי איו"ש. הפלסטינים ביקשו גם אישור להפעלת כוחות שיטור מטעמם נגד עבריינים שנמלטו לשטחי C, ולצמצם את הפעילות הישראלית נגד טרור בשטחי A. כן דווח, שישראל העניקה לרש"פ אישור להפעלת שירותי דור 4 סלולארי, צעד לו היתה התנגדות מטעמי בטחון זמן רב.
מנגד, ביקשה ישראל מהרש"פ להמנע מטירפוד המתווה המתגבש להזרמת הסיוע הקטרי לעזה, באמצעות סוכנויות האו"מ. ברש"פ הביעו מחאה נגד המתווה שמשמעותו עקיפת הרש"פ, אך בישראל מבינים שללא הכסף הקטרי תתרחב בקרוב הפעילות האלימה בגבול הרצועה.
ועוד באיו"ש, השבוע נערכו בחירות לאיגוד המהנדסים. נאדיה חבש פעילת החזית העממית נבחרה ליו"ר האיגוד בתמיכת הרשימה המשותפת של החמא"ס והחזית העממית. חבש ציינה ששהיא מקדישה את הנצחון לאיש האופוזיציה- ניזאר בנאת. עם זאת, בבחירות לראשות הסניפים האזוריים, זכו אנשי הפת"ח בניצחון ברוב מוחלט של המחוזות. כשנודעו התוצאות ניסו פעילי פת"ח לשבש את ספירת הקולות, אך מהלך זה נבלם ע"י אנשי המנגנונים ובכירים בפת"ח.
מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ ציין, כי עד סוף 2021, תתקיימנה בחירות בכל האיגודים המקצועיים והרשויות המקומיות באיו"ש.
ברקע לדברים, נועד איש העסקים משכם מוניב אלמצרי עם ראשי החמא"ס אסמאעיל הניה וצאלח עארורי, בנסיון לקבל הסכמת, להצעת פיוס הכוללת הקמת ממשלת אחדות. לדבריו, השנים קיבלו את הרעיון, אך יו"ר הרש"פ דרש שקודם לכן תודיע החמא"ס על קבלת עקרונות הלגיטימיות הבינלאומית, מהלך שהחמא"ס אינה יכולה לקבל.
בד בבד, מפרסם הג'האד האסלאמי באיו"ש גילוי דעת הטוען שמנגנוני הרש"פ עצרו בשבוע האחרון כמה מפעילי הארגון הבולטים, ובראשם ועד הדמי, אסיר משוחרר מחברון, ותבע מהרש"פ לשחררם.
מנגד, שוחררו השבוע ממעצר כ- 20 פעילי חמא"ס מהכפר עוריף שבגזרת שכם. הנ"ל נעצרו בעקבות הפגנות תמיכה בחמא"ס בהן השתתפו במהלך מבצע "שומר החומות".
באשר לקורונה: זו ממשיכה להתפשט הן באיו"ש והן בעזה, ועימה גובר הלחץ בבתי החולים. בשני האזורים נעשים נסיונות לעודד התחסנות, על אף שאין לפלסטינים די חיסונים לכלל האוכלוסיה. בין היתר נערכו בעזה הגרלות על פרסים כספיים. באיו"ש, החלו מבצעי חיסון בבתי הספר. ישנה היענות חלקית לקריאה להתחסן, אך רחוק מההיקף שהפלסטינים מעוניינים בו.
ואם חשבתם שהפלסטינים סובלים ממצוקה כלכלית, כדאי שתחשבו שוב.

ראו איך צעיר מג'נין מקשט את אחיו בשטרות של דולרים לרגל נישואיו.

בתחום הפנים: תושבים מהכפר ביר אלבאשא שבגזרת ג'נין חסמו דרכים והבעירו צמיגים במחאה על טיפול רפואי ירוד בבן הכפר שנמצא בעימותים עם כח צה"ל לפני כ- 5 חודשים.
שערוריית השבוע היתה בדמות מסיבת ריקודים מעורבת של גברים ונשים ברחבת מסגד עתיק בכפר ארטאס, בסמוך ל"בריכות שלמה". ארוע זה מזכיר במידה רבה את פרשת נבי מוסא, אז אישר משרד התיירות של הרש"פ לקיים מסיבת ריקודים באתר וצעירים נזעמים פוצצו את הארוע. עם חשיפת הדבר קיום המסיבה הורה משרד ההקדשים ברש"פ על הקמת ועדת בדיקה.

הנה תמונות מהמסיבה:

בתחום בטחון הפנים נמשכים לא מעט סכסוכי חמולות, חלקם אלימים במיוחד.

הנה תמונות מהתחדשות קרב חמולות בקבאטיה:

בתוך כך, ביריחו נמצאה גופת צעיר מקומי ועליה סימני אלימות. טרם הובררו נסיבות הארוע.

עד כאן להשבוע, שבת שלום. שנה טובה, וכתיבה וחתימה טובה, לכם ולכל ישראל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש