מומחים עונים: האם זן הדלתא של וירוס הקורונה הרג תקווה לחסינות העדר?

כאשר זן הדלתא ממשיך להתפשט באופן כה נרחב, מומחים מטילים ספק אם המטרה ארוכת הטווח של השגת חסינות העדר לקורונה באמצעות חיסון עדיין קיימת.

חסינות העדר מושגת כאשר אחוז מסוים מאוכלוסיית העולם מחוסן נגד פתוגן או מתאושש מהידבקות. אך עולות שאלות האם ניתן להשיג זאת במקרה של מגיפת הקורונה, עם הופעת זנים חדשים של הנגיף?

"אם השאלה היא, האם החיסון לבדו יאפשר לנו לשלוט במגיפה?" התשובה היא "לא", אמרה האפידמיולוגית מירצ'ה סופוניה לסוכנות AFP.

היא הוסיפה כי חסינות העדר תלויה בשני גורמים עיקריים: הידבקותם בנגיף ויעילות החיסונים.

מחקרים הראו כי זן הדלתא של נגיף הקורונה מועבר בכ -60 אחוזים יותר מאשר זן האלפא, וכפי שניים מהשכיחות של הזן המקורי של הנגיף, שהופיע בסוף 2019.

החוקרים הדגישו כי ככל שהנגיף הופך להיות יעיל יותר בהדבקה של אנשים, כך סף החסינות של העדר יהיה גבוה יותר.

"בתיאוריה, זה חישוב פשוט מאוד", אמר האפידמיולוג אנטואן פלהולט. הוא הוסיף כי לגבי הנגיף המקורי, ששיעור ההכפלה שלו היה בין אפס לשלוש, כלומר כל אדם נגוע מדביק עד שלושה אחרים, אפשר היה להשיג חסינות עדר עם כ -66 % מהאנשים שחוסנו.

"אבל אם קצב ההכפלה הוא שמונה, כמו במקרה של דלתא, זה הופך את החסינות לעדר עם חיסון של 90%".

בלתי אפשרי

על פי נתונים שפרסמו הרשויות האמריקאיות השבוע, היעילות של חיסוני פייזר ומודרנה במניעת הדבקה ירדה מ -91 ל -66 אחוזים מאז שזן הדלתא הפך לדומיננטי.

מחקרים הראו כי האפקטיביות של החיסון נגד דלתא יורדת עם הזמן, מה שגורם למדינות רבות בעולם להכריז כי יתנו לאנשים מנת הגברה (בוסטר) שלישית של החיסון.

סופוניה הצהירה כי בהיעדר אמצעים בריאותיים אחרים כגון לבישת מסכות או התרחקות חברתית, יהיה עליה לחסן 100 אחוז מהאנשים על מנת להבטיח את סיום המגפה, שזה דבר בלתי אפשרי.

'אגדי'

"אבל גם אם החלום להשגת חסינות העדר כבר לא קיים, החיסון נשאר חשוב מאוד", אמר אנדרו פולארד, מנהל קבוצת החיסונים הבריטית באוקספורד.

כמו בחיסונים נגד מחלות אנדמיות אחרות כיום כמו חצבת ושפעת, חיסוני קורונה מספקים הגנה מצוינת מפני תסמינים חמורים של הנגיף.

"מה שמדענים ממליצים הוא להגן על כמה שיותר אנשים באמצעות חיסון", אמר פלהולט. "בסופו של דבר, כמובן, כל המגיפות מסתיימות", הוסיף.

סופוניה הדגישה כי עדיין יתכן וקוביד 19 יהפוך למחלה אנדמית לאורך זמן.

מדענים חושבים שעד לעתיד הקרוב אנשים ימשיכו להשתמש במסכות והתרחקות חברתית באזורים מסוימים על מנת להפחית את התפשטות המחלה.

"במהלך מגיפת האיידס, כשמדענים אמרו שאנחנו צריכים ללבוש קונדומים, הרבה אנשים אמרו, 'אוקיי, נעשה את זה לזמן מה. ובסופו של דבר הם ממשיכים להשתמש בזה. ייתכן שנצטרך להמשיך לזמן מה להשתמש במסכות בתוך הבית ובתחבורה הציבורית, " אמר פלאהולט. 

كورونا ـ خبراء فيروسات ألمان يحذرون من خطورة سلالة دلتا | صحة | معلومات لا  بد منها لصحة أفضل | DW | 23.06.2021

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות