שר החוץ האיראני החדש .. "קשוח שיכול לעבוד עם המערב"

ביום רביעי אישר הפרלמנט האיראני את מינויו של חוסיין אמיר עבד אללהיאן – أمير عبد اللهيان (57), מועמד הנשיא השמרני, אבראהים ראיסי, לתפקיד שר החוץ, בתקופה שבה המו"מ על תוכנית הגרעין האיראנית נתקע, על רקע החשש שאיראן תקשיח את עמדתה לאחר בחירתו של ראיסי.

הטלוויזיה הממלכתית האיראנית הגדירה את אמיר עבדאללהיאן כ"דיפלומט מכובד של ציר ההתנגדות ", בהתייחסה לטהראן ולבעלות בריתה באזור. על פי התקשורת האיראנית והמערבית, יש לו יחסים הדוקים עם בעלות בריתה של איראן, כמו למשל המשטר הסורי. , חיזבאללה הלבנוני וסיעות עיראק.

היו לו גם קשרים הדוקים עם מנהיגי משמרות המהפכה האיראניים, כמו מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, שחוסל התקיפה אמריקאית בינואר 2020.

הוא פרסם בעבר מאמרים בנושא מדיניות חוץ באתר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, על פי AFP.

"עבדאללה הוא דיפלומט קשוח. אם משרד החוץ יישאר אחראי על תיק הגרעין האיראני, ברור שטהרן תאמץ קו מאוד קשוח בשיחות", אמר נושא ונותן , שסירב להזדהות, במשלחת הגרעין האיראנית לסוכנות הידיעות רויטרס.

בכיר איראני לשעבר אמר לסוכנות כי "על פי התבטאויות שלו בעבר ניתן להבין שהוא מייחס חשיבות לנושאים אזוריים במדיניות החוץ שלו".

וול סטריט ג'ורנל ציפה שהוא ילך "בכוח" על הקו שהציב הנשיא האיראני החדש, שאמר שהוא רוצה לחזור להסכם הגרעין משנת 2015 תוך התנגדות למאמצי ארה"ב לנהל משא ומתן על הסכם רחב יותר שעלול להגביל את השפעתה של איראן במזרח התיכון."

עם זאת, גורמים מערביים אומרים גם כי אמיר עבדאללהיאן, "פרגמטיסט שפעל ישירות מול בכירים אמריקאים בעבר, והיה אחד מהדיפלומטים האיראנים הרבים שהשתתפו בשיחות על המצב הביטחוני בעיראק עם שגריר ארה"ב לשעבר, ריאן קרוקר, בשנת 2007. "

דיפלומטים אירופאים ששוחחו עם שר החוץ החדש בשבועות האחרונים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי "היה ברור שהוא רוצה להמשיך במשא ומתן על החייאת הסכם הגרעין ושהוא מישהו שהמערב יכול לעבוד איתו".

אך רויטרס ציטטה דיווחים בתקשורת הסמי-רשמית האיראנית המצביעים על כך שהמועצה העליונה לביטחון לאומי, המדווחת ישירות לח'אמנאי, תטפל במשא ומתן בנושא הגרעין בווינה במקום משרד החוץ, שהובילו  פרגמטיסטים במהלך נשיאותו של הנשיא לשעבר חסן רוחאני. .

איראן ומעצמות בינלאומיות מנהלות משא ומתן מאז אפריל על חזרה להסכם שנחתם בשנת 2015, וארצות הברית פרשה ממנו בשנת 2018, במהלך כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ולאחר מכן הטילה עליה סנקציות.

סבב שיחות השישי התקיים ב -20 ביוני, ופקידים איראנים ומערביים אמרו כי עדיין יש לפתור בעיות רבות.

הצדדים המשתתפים טרם קבעו מועד לסיבוב החדש. גורמים במערב מקווים שהשיחות יתחדשו בספטמבר, וכי איראן לא תקשיח את עמדותיה, לאחר בחירת ראיסי, באופן שיהפוך את החזרה להסכם לבלתי אפשרית עבור וושינגטון.

"מלבד סוגיית הגרעין, לא סביר שעמיר עבדאללהיאן יתן עדיפות לקידום היחסים עם המערב", אמר הנרי רומא, אנליסט בכיר בקבוצת יורו-אסיה בוושינגטון.

הוא ציין כי שר החוץ החדש "יקדיש את הקריירה הדיפלומטית שלו להתמקדות בעולם הערבי, בהגנה על המדיניות האגרסיבית שנועדה להרחיב את ההשפעה האזורית של איראן … ובחירתו משקפת רצון גדול למקד את מדיניות החוץ האיראנית יותר לחזית הפנימית וחוסר העניין שלו לשיפור היחסים עם המערב ".

ב"וול סטריט ג'ורנל "מציינים כי ראייסי אמר כי הוא רוצה שמדיניות החוץ החדשה של איראן תתמקד בשיפור היחסים האזוריים וההשפעה של איראן," אזור בו עבדאללה עשה את רוב הקריירה שלו ".

עבדאללה שימש בעבר כשגריר ארצו בבחריין, וסגן שר החוץ לענייני ערבים ואפריקה בין השנים 2011 ל -2016. הוא היה סגן ראש משלחת הדיפלומטית של איראן בבגדאד בשנים 1997 עד 2001. 

لافروف يهنئ عبد اللهيان بتولي منصب وزير الخارجية الإيراني - RT Arabic

קרדיט לתמונות: אלחליג' אלג'דיד