ציר ההתנגדות – מעצמאיות לאיחוד שורות. חלק א'

במהלך מבצע שומר החומות, ראינו לראשונה שת"פ וקשר פומבי בין 'ציר ההתנגדות'.
האירועים בירושלים הקרינו על עזה, שבחזרה הקרינה על ירושלים ועל ערביי ישראל, שפתחו בפרעות אלימות, בנוסף להקרנה של עזה על סוריה ולבנון, משם ראינו שלושה גלי שיגורי רקטות לעבר שטח ישראל ע"י פלסטינים, תוך שחזבאללה צופה מהצד. זאת בנוסף להתפרעויות של תומכי חזבאללה וגורמים פרו פלסטינים על הגדר מהצד הלבנוני, מה שאף הוביל להרוג מחזבאללה.

אלו אירועים מטרידים מאוד והם רק קדימון, 'טריילר', למה שעלול להתרחש במלחמה רחבה יותר, אפשר לקרוא לה 'מלחמת ציר-ההתנגדות הראשונה'.

בפוסט זה נתמקד בשת"פ, בעיקר המודיעיני, בין חזבאללה לחמאס במהלך המבצע.

מספר ימים לאחר סוף מבצע שומר החומות, התראיין אבראהים אלאמין, העורך הראשי של שופר החזבאללה אלאח'באר ומקורב מאוד לחזבאללה ולבכירים בארגון, בתחנת הטלוויזיה של חזבאללה, 'אלמנאר', למראיין עמאד מרמל, המקורב לחזבאללה ואף להנהגת הארגון.
הראיון, באורך של מעל לשעה, עסק באירועי שומר החומות בכלליותם אך הכותרת שיצאה מהראיון הייתה "חמ"ל משותף לחמאס ולחזבאללה בבירות".

בתחילת הראיון, אלאמין טען כי ישראל לא הבינה מספיק טוב את טיב הקשר בשנים האחרונות בין ההתנגדות בפלסטין לבין ציר ההתנגדות מחוץ לפלסטין – במיוחד חזבאללה ומשה"מ באיראן. הוא הגדיר את הקשר כ"קשר שהוא מעבר לקשר פוליטי, אלא יש לו ייחודיות ישירה באופי העימות עם ישראל".
אלאמין חשף כי באותם ימים ששוחרר האיום של מחמד דף (https://t.me/thethinkingman/989) (שבוע לפני תחילת שומר החומות – ה"ה) היה קשר בין הנהגת הפלגים הפלסטינים לבין משמה"מ וחזבאללה. אלאמין ציין כי למרות קשר זה חמאס הפתיעו את כולם, כולל את ציר ההתנגדות, בכך שירו רקטות לירושלים.
בתשובה לשאלת המראיין השיב אלאמין כי אין לו תשובה אם היה תיאום בנוגע לירי לירושלים אבל כן היה תיאום בכך שהולכים לעימות גדול, אפילו של מספר חודשים כך שהכוח הרקטי של החמאס והגא"פ היה מחושב בכל יום.

אלאמין הזכיר את תוכנית תקיפת המטרו של חמאס ומיד סייג כי חבריו לא מסכימים שהוא ידבר עליה, אך המשיך לפרט כי התוכנית של ישראל ברצועה הייתה לפתות מספר גדול של כ-1,000 לוחמי חמאס וגא"פ להתמקם במנהרות ואז לתקוף אותם כשהם בתוכם בעזרת 160 מטוסים בו זמנית.
בתשובה לשאלת המראיין איך חמאס והגא"פ הצליחו 'לא ליפול בפח' של ישראל, אלאמין השיב כי יש פרצה מודיעינית אצל ישראל, שנחשפה ע"י ההתנגדות, המראיין ווידא כי זה אומר שהתוכנית הייתה ידועה מראש ואלאמין השיב כי זה כחלק מהשת"פ שבינם לבין ההתנגדות בלבנון שהעריכה כי ישראל לא תבצע פעולה קרקעית ולכן כל הפעולות של ישראל בשטח והפרסומים בתקשורת היו ע"מ לפתות את פעילי חמאס להיכנס למנהרות.

וכאן גולת הכותרת של הראיון: המראיין הזכיר את דבריו של סנואר (https://t.me/thethinkingman/1046) בנושא התיאום עם חזבאללה ושאל איך הוא השפיע בפועל ובשטח על כיוון המערכה. בתגובה אלאמין חשף כי היה חמ"ל משותף בבירות ובו היו קציני חזבבאללה, קציני שטח מחמאס ומפלגים נוספים ואף קציני משמה"מ של איראן.
עוד חשף כי מפקד כוחות קדס, אסמאעיל קאא'ני, הגיע לחמ"ל בבירות פעמיים במהלך המלחמה.
עוד טען אלאמין כי בחזבאללה הצליחו במהלך המבצע להעביר "בדרכים מיוחדות" קציני שטח בכירים מחמאס לבירות.
אלאמין סיכם כי החמ"ל היה אחראי על תיאום, לא רק מבחינת חילופי מידע וטקטיקות, אלא הסביר כי במבצעים כאלה פועל מנגנון מודיעין צבאי.
אלאמין הוסיף כדוגמה כי ההתנגדות הפלסטינית הייתה צריכה לעקוב אחר תנועת האוייב, ולכן חיל האוויר של ההתנגדות פעל (אלאמין לא פירט בנושא ואמר אותו כהערת אגב – ה"ה).
לאורך השיחה שעסקה בחמ"ל המשותף המראיין הביע מספר פעמים פליאה רבה והשתאות מדבריו של אלאמין.

עוד בנוגע לשת"פ עם חמאס אלאמין טען כי אפילו במהלך המלחמה חזבאללה הצליחו להעביר חפצים לתוך הרצועה שההתנגדות ברצועה (חמאס וגא"פ – ה"ה) הייתה צריכה, המראיין התפעל מאוד מדברים אלה.

לקראת סוף הראיון, אלאמין מעלה מחדש את התיאום שהיה בין חזבאללה לפלגים הפלסטיניים במהלך שומר החומות ומזכיר את דבריו של אלאמין בנוגע לחמ"ל משותף בבירות. בהקשר זה שאל המראיין את אלאמין באיזה אופן חזבאללה הפיק תועלת מהמסקנות של שומר החומות. אלאמין השיב כי חזבאללה בחן את התנהלות המטכ"ל וחלק מהיחידות המיוחדת (בישראל – ה"ה) וראה כיצד הם פועלים במהלך מלחמה ומסכם כי התנגדות בלבנון הפיקה מכך תועלת גדולה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם "האיש החושב"