מרבצי הליתיום שאולי יחלצו את הכלכלה ההרוסה של אפגניסטן בראשות הטליבאן

טאליבן יושב על פוטנציאל כלכלי של 1 טריליון דולר?
עם הקאמבק של הטאליבן השבוע, נזכרו בתקשורת העולמית בדיווחים לפני כעשור ולפיהם משרד ההגנה האמריקאי מעריך שמרבצי הליתיום באפגניסטן מוערכים בכ-1 טריליון דולר. מדובר במחצב חשוב לתעשיית המכוניות החשמליות וסוללות לאנרגיה מתחדשת. מאז הופצו הערכות כי שווי המחצבים הטמונים באדמתה של אפגניסטן נאמדים בכ-3 טריליון דולר וזה כולל נחושת, קובלט ועוד.

האם טאליבן יכול להפיק את אוצרות הטבע הללו ולשדרג את הכלכלה הרעועה? תיאורטית כן, מעשית זה הרבה יותר מורכב. העובדה היא שחברות אמריקאיות להן הוצעו פרויקטים בתחום זה בעשור האחרון סירבו. גם אשרף ע'ני הנשיא הנמלט של אפגניסטן כינה את המחצבים כ"קללה" לאור דוגמאות במדינות מתפתחות אחרות בהן מחצבים הובילו בסופו של דבר לשחיתות ולעימותים אלימים יותר מאשר רווחה כלכלית.

מעבר לכך, התשתיות הפיזיות באפגניסטן כמעט ולא קיימות מה שיקשה את הסחר וההובלה של אותם מחצבים במקרה שיופקו מהאדמה. סין שנראית כמועמדת הפוטנציאלית להשקיע במחצבים האפגנים כבר נכוותה בהשקעה של 3 מיליארד דולר בפרויקט להפקת נחושת באפגניסטן, עקב הקשיים שהציבו לה התשתיות במדינה.

Tecnología: Accuracy equals efficiency: Overcoming the challenges of  Australia's lithium mining industry - LATAM-MINING

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות